Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Hyundai Sonata 2.4

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: Hyundai Sonata to spory samochód o eleganckiej sylwetce.
Fot. Ryszard Polit: Hyundai Sonata to spory samochód o eleganckiej sylwetce.
Hyundai kojarzy się jako producent aut dla mniej zamożnej części społeczeństwa. Koreańczycy mają wyższe aspiracje, co pokazuje najnowsza generacja Sonaty.

Hyundai kojarzy się jako producent niedrogich samochodów przeznaczonych dla mniej zamożnej części społeczeństwa. Koreańczycy mają wyższe aspiracje, co pokazuje najnowsza generacja Sonaty.

 

Fot. Ryszard Polit: Hyundai Sonata to spory samochód o eleganckiej sylwetce.
Fot. Ryszard Polit: Hyundai Sonata to spory samochód o eleganckiej sylwetce.

Konstruktorzy i projektanci zrobili wszystko, by Sonata nowej generacji odniosła sukces. Zaprojektowano eleganckie nadwozie, zupełnie nowe silniki i nowoczesne, wielowahaczowe zawieszenie przednie i tylne. Rzeczywiście, ładny kształt nadwozia wzbudza zainteresowanie, czego doświadczyliśmy podczas jazd testowych. Wiele osób pytało, co to za samochód i z pewnym zdziwieniem przyglądali się

Fot. Ryszard Polit: Sonata napędzana benzynowym silnikiem 2,4 l o mocy 161 KM to dynamiczny pojazd o niskim poziomie hałasu wewnątrz kabiny pasażers
Fot. Ryszard Polit: Sonata napędzana benzynowym silnikiem 2,4 l o mocy 161 KM to dynamiczny pojazd o niskim poziomie hałasu wewnątrz kabiny pasażerskiej.

logo Hyundaia. Nowa Sonata oferowana jest na naszym rynku od maja tego roku. Jeździliśmy autem napędzanym benzynowym silnikiem 2,4 l o mocy 161 KM.

 

Cechy szczególne

 

Sonata do spory samochód, o długości większej niż Ford Mondeo, Citroen C5, Opel Vectra czy Renault Laguna. Wnętrze Sonaty jest więc bardzo przestronne, szczególnie na tylnej kanapie miejsca jest pod dostatkiem również dla wysokich osób. Okazuje się, że można zaprojektować zgrabny i

Fot. Ryszard Polit: Tablicę przyrządów zaprojektowano według klasycznych wzorców – na środku jest duży prędkościomierz.
Fot. Ryszard Polit: Tablicę przyrządów zaprojektowano według klasycznych wzorców – na środku jest duży prędkościomierz.

jednocześnie obszerny sedan. Tablicę przyrządów opracowano jest według sprawdzonych reguł - na środku duży prędkościomierz i wokół niego zgrupowane pozostałe wskaźniki. W wyposażeniu seryjnym znalazły się elementy montowane w droższych autach, np. elektrycznie ogrzewane przednie fotele. Są one wygodne, a kierowca ma dodatkowo możliwość regulacji lędźwiowej. Bagażnik o dużej objętości 523 l jest dość długi. Małe przedmioty znajdujące się na jego

Fot. Ryszard Polit: Tablicę przyrządów zaprojektowano według klasycznych wzorców – na środku jest duży prędkościomierz.
Fot. Ryszard Polit: Tablicę przyrządów zaprojektowano według klasycznych wzorców – na środku jest duży prędkościomierz.

końcu łatwiej można wyjąć składając oparcie kanapy. Zwraca uwagę wysoka jakość wykonania wnętrza. Można jedynie zakwestionować seryjny radioodtwarzacz CD, które odczytuje pliki MP3, ale nie ma RDS-u. 

 

Silnik

 

Dla nowej generacji Sonaty opracowano nowe silniki benzynowe. Jeździliśmy pojazdem napędzanym 4-cylindrową, 16-zaworową jednostką napędową, która z pojemności 2,4 l osiąga 161 KM mocy. O jej

Fot. Ryszard Polit: Przednie fotele są elektrycznie podgrzewane.
Fot. Ryszard Polit: Przednie fotele są elektrycznie podgrzewane.

nowoczesności świadczy blok i głowica wykonane z lekkich stopów, układ zmiennych faz rozrządu i dwa wałki wyrównoważające, zmniejszające drgania silnika. Ta jednostka napędowa wyróżnia się wysoką kulturą pracy i bardzo niskim poziomem drgań oraz hałasu. Dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu silnik jest mocny i nie trzeba często zmieniać biegów. Jedyny mankament to spore zużycie paliwa w mieście, które wynosi ok. 12 l na 100 km.

 


Fot. Ryszard Polit: Na tylnej kanapie miejsca jest pod dostatkiem. Jej oparcie można składać.
Fot. Ryszard Polit: Na tylnej kanapie miejsca jest pod dostatkiem. Jej oparcie można składać.


Wrażenia z jazdy

 

Pierwsze wrażenie jest zaskakujące - w aucie po uruchomieniu silnika jest zadziwiająco cicho. Podczas jazdy z prędkością 100 km/h jest tak cicho jak w BMW 330i i Mercedesie klasy C, a poziom hałasu jest dwa razy niższy niż w Hondzie Accord 2,4 l. Wielowahaczowa konstrukcja zawieszenia przedniego i tylnego powinna wskazywać na dobre własności jezdne. Jest ono jednak dość miękkie, co powoduje przechylanie się nadwozia podczas szybko pokonywanych zakrętów i wzdłużne kołysanie, gdy przejeżdżamy np. przez szyny tramwajowe. Mimo to, pojazd zachowuje się stabilnie, chociaż w podstawowym

Fot. Ryszard Polit: Bagażnik ma objętość 523 l i można go otworzyć dźwignią od środka.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik ma objętość 523 l i można go otworzyć dźwignią od środka.

wyposażeniu nie ma układu stabilności toru jazdy ESP. Na dobrych nawierzchniach dróg komfort jazdy jest wysoki. Dynamika auta jest dobra i z wyprzedzaniem wolniejszych pojazdów nie ma najmniejszych kłopotów. Układ hamulcowy jest wystarczająco skuteczny.

 

Podsumowanie

 

Hyundai Sonata to pojazd, który z powodzeniem może konkurować z europejskimi i japońskimi autami. Oferuje obszerne i dobrze zmontowane wnętrze, duży bagażnik i wysoki komfort jazdy w cenie 85 900 zł. Dla porównania - Opel Vectra z porównywalnym silnikiem 2,2 l/155 KM kosztuje 93 450 zł, a Renault Laguna 2,0 l/170 KM- 91 500 zł. Hyundai nie jest jednak szczególnie tani, bo tańszy jest Ford Mondeo 2,0 l/145 KM - 83 520 zł, a zbliżoną cenę mają Toyota Avensis 2,0 l/147 - 89 600 i VW Passat 2,0 l/150 - 89 090 zł.

Wygląda więc na to, że wkrótce trzeba będzie zmienić nawyki. Marki koreańskie, a szczególnie Hyundai, produkują już równie dobre samochody jak bardziej utytułowani konkurenci. Być może za kilkanaście lat klasyfikacja marek będzie już zupełnie inna. 

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Benzynowy

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

2359

Moc maksymalna (KM/obr/min):

161/5800

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

219/4250

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

8,9

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

8,7

Prędkość maksymalna (km/h):

212

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

65

Droga hamowania od 100 km/h (m):

39,8

Pojemność bagażnika (dm3):

523

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

70

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

6,5/11,8

Długość x szerokość x wysokość (cm):

480 x 183 x 147

Rozstaw osi (cm):

273

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/6

Cena zalecana przez generalnego importera (zł):

85 900

* - pomiar wg ADAC

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

*****

Duża ilość miejsca we wnętrzu, duży bagażnik.

Silnik

****

 Duża elastyczność, niski poziom drgań.

Poziom hałasu

*****

Bardzo niski poziom hałasu.

Hamulce

****

Układ hamulcowy Sonaty nie jest tak wydajny jak np. Opla Vectry.

Dynamika

****

Dobra dynamika.

Zużycie paliwa

***

Umiarkowane zużycie paliwa, w mieście na poziomie 12 l/100 km.

Nowoczesność konstrukcji

*****

Nowoczesna płyta podłogowa z wielowahaczowym zawieszeniem przednim i tylnym.

Wyposażenie podstawowe

****

Dość bogate wyposażenie seryjne.

 

Wyposażenie seryjne:

Hyundai Sonata Comfort

 

Poduszki powietrzne

6

Układ ABS

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie

S/S

Klimatyzacja manualna

S

Elektrycznie podgrzewane fotele przednie

S

Radio CD

S

s - wyposażenie seryjne

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty