Co decyduje o kupnie samochodu w sytuacji, gdy do wyboru mamy auta podobne konstrukcyjnie, o zbliżonych osiągach i równie bogato wyposażone? Wygląd? A może cena?
Hyundai i Kia należą do tego samego koncernu - Hyundai Motor Company. W ofercie mają
podobne samochody, poczynając od należących do segmentu C modeli i30 i cee’d, poprzez SUV-y Santa Fe i Sorento, na Sonacie i Magentisie z segmentu D kończąc. Hyundaie z założenia są bardziej ekskluzywne i przeznaczone dla zamożniejszych klientów. W efekcie kosztują więcej od odpowiedników marki Kia. Czy różnica cen jest uzasadniona sprawdzaliśmy na przykładzie Sonaty i Magentisa.
Cechy szczególne
Postępy czynione przez koreańskich producentów
samochodów są godne podziwu. Jakość oferowanych przez nich pojazdów rośnie niemal geometrycznie, czego przykładem są Sonata i Magentis. W porównaniu z poprzednikami sprzed kilku lat, auta te wręcz zaskakują nowoczesnością konstrukcji i precyzją wykonania. Co ważne - przygotowano je z myślą o europejskich klientach, dopasowując do ich gustów m.in. wygląd.
Sonata i Magentis są reprezentacyjnymi sedanami, w związku z czym zadbano o komfort podróżowania. Oba auta mają przestronne wnętrza, są bogato wyposażone, a ich
zawieszenia dobrano tak, aby dobrze tłumiły nierówności drogi. Działanie tych układów uznać zresztą należy za cechę charakterystyczną Hyundaia i Kii. Miękkość, z jaką pracują elementy tłumiące, jest zdecydowanie większa niż w przypadku rynkowych rywali, takich jak Ford Mondeo, Toyota Avensis czy Renault Laguna. O dziurach w drogach można niemal zapomnieć. Samochody zdają się płynąć po asfalcie, co ma jednak tę wadę, że mniej wytrzymali podróżni narzekać mogą na zbytnie kołysanie nadwozi prowadzące do choroby lokomocyjnej.
Silniki
Testowane przez nas Sonatę i Magentisa napędzała ta sama jednostka - diesel o pojemności 2,0 l z jednym wałkiem rozrządu w głowicy, wyposażony w wysokociśnieniowy wtrysk paliwa w systemie common rail. 4-cylindrowy silnik zapewniał obu samochodom podobną dynamikę. Jego wadą - mimo zastosowania elektronicznie sterowanej turbosprężarki o zmiennej geometrii prowadnic powietrza - okazała się turbodziura. Po wciśnięciu pedału gazu odczuwalną chwilę trwało, zanim samochód zaczynał przyspieszać.
Zużycie paliwa w Sonacie i Magentisie okazało się podobne: w trasie oscylowało wokół 5,6 - 5,8 l/100 km (prędkości do 110 km/h włączona klimatyzacja), a w mieście 8,4 - 8,6 l/100 km (prędkości do 70 km/h, włączona klimatyzacja).
Wrażenia z jazdy
Największą zaletą Sonaty i Magentisa jest ilość miejsca dla kierowcy i pasażerów. Wewnątrz jest niemal tak przestronnie, jak w należących do wyższego segmentu Mercedesie-Benz klasy E czy Audi A6. Wygodnie podróżuje się zarówno osobom siedzącym z przodu, jak i pasażerom tylnej kanapy.
Zajęcie wygodnej pozycji za kierownicą nie stanowi problemu, chociaż samo jej koło wydaje się za duże. Minusem są małe lusterka zewnętrzne utrudniające obserwowanie tego, co dzieje się za pojazdami.
Wnętrza obu samochodów zaprojektowano bez udziwnień. Prosta stylistyka nie jest jednak wadą, bo pozwala bez problemu korzystać z urządzeń pokładowych. Nieco kłopotów może sprawić początkowo obsługa radia w Kii, którego funkcje zgromadzono w dużym kolorowym wyświetlaczu.
Bagażniki Sonaty i Magentisa są dość przestronne, przy czym Hyundai ma pod tym względem przewagę na Kią (+42 l). Ciekawym rozwiązaniem w Magentisie jest możliwość składania tylnych siedzeń od strony bagażnika z wykorzystaniem dwóch uchwytów. Opcja taka nie występuje w Sonacie.
Podsumowanie
Sonata i Magenstis zapewniają podobny poziom komfortu. Są równie przestronne, a napędzane silnikiem wysokoprężnym 2,0 l tak samo dynamiczne. Pod względem wyposażenia przewagę ma Kia. Gdyby Hyundai chciał jej dorównać, kosztowałby o 7 770 zł więcej od swojego rywala. Na decyzji dotyczącej zakupu może więc zaważyć cena pojazdów (przewaga Magentisa) oraz znajomość marki. W tym drugim przypadku plusem dla Hyundaia jest nieco lepiej ugruntowana pozycja na naszym rynku.
Wybrane dane techniczne
| Hyundai Sonata | Kia Magentis |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16 | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1991 | 1991 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 140/4000 | 104/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 305/1800 | 305/1800 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,7 | 10,4 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 203 | 201 |
Pojemność bagażnika (l) | 462 | 420 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 70 | 62 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km) | 5,0/8,2 | 5,0/8,1 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 480 x 183,2 x 147,5 | 473,5 x 180,5 x 148,0 |
Rozstaw osi (cm) | 273,0 | 272,0 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/6 | 3/6 |
Cena (zł) | 92 900 | 95 200 |
Wybrane wyposażenie seryjne
| Hyundai Sonata Style | Kia Magentis Platinum |
Poduszki powietrzne | 6 | 6 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu | S | S |
Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie | S | S |
Klimatyzacja automatyczna | S | S |
Radioodtwarzacz z CD ze sterowaniem w kierownicy | S | S |
Komputer pokładowy | S | S |
Kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach | S | S |
Autoalarm | S | S |
Podgrzewane fotele przednie | - | S |
Czujniki parkowania | - | S |
Skórzana tapicerka | - | S |
Samościemniające lusterko wsteczne | - | S |
S - wyposażenie standardowe
Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)** **
| Hyundai Sonata Style | Kia Magentis Platinum |
Przestronność wnętrza | Remis | |
Silnik | Remis | |
Poziom hałasu (odczuwalny) | Remis | |
Zużycie paliwa | Remis | |
Wyposażenie | + | |
Cena | + |
Transport ogromnego generatora ulicami Grudziądza
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?