Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Hyundai Tucson kontra Kia Sportage

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: Hyundai Tucson  to nowoczesny samochód rekreacyjno-terenowy z samonośnym nadwoziem.
Fot. Ryszard Polit: Hyundai Tucson to nowoczesny samochód rekreacyjno-terenowy z samonośnym nadwoziem.
Zadziwiające, że przy spadku sprzedaży nowych samochodów Kia i Hyundai wykazują bilans dodatni. W czym tkwi tajemnica sukcesu?

Fot. Ryszard Polit: Hyundai Tucson  to nowoczesny samochód rekreacyjno-terenowy z samonośnym nadwoziem.
Fot. Ryszard Polit: Hyundai Tucson to nowoczesny samochód rekreacyjno-terenowy z samonośnym nadwoziem.

 

Każdy koncern samochodowy wykorzystuje wspólne podzespoły w posiadanych markach. Robi tak też Hyundai, do którego należy marka Kia. Hyundai Tucson i Kia Sportage mają wiele wspólnych podzespołów: płytę podłogową, układ napędowy i silniki. Stosowanie identycznych podzespołów w różnych markach jest dzisiaj oczywiste. Problem polega tylko

Fot. Kia: Kia Sportage wykorzystuje wiele podzespołów wspólnych z Hyundaiem Tusconem.
Fot. Kia: Kia Sportage wykorzystuje wiele podzespołów wspólnych z Hyundaiem Tusconem.

na tym, by zachować odrębność marki.  W naszym porównaniu Kia i Hyundai napędzane są tym samym wysokoprężnym silnikiem 2,0 CRDI o mocy 113 KM. 

 

Cechy szczególne

 

Na początku lat 90. Kia Sportage zrobiła u nas ogromną karierę, gdyż był to w miarę tani samochód o groźnym wyglądzie prawdziwej terenówki. Nowa generacja tego

Fot. Ryszard Polit: Tucson napędzany dieslem 2 l o mocy 113 KM ma zbliżoną dynamikę do Sportage.
Fot. Ryszard Polit: Tucson napędzany dieslem 2 l o mocy 113 KM ma zbliżoną dynamikę do Sportage.

pojazdu prezentuje się interesująco, podobnie jak Tucson, który ma jednak zupełnie inny kształt nadwozia. Oba pojazdy, należące do segmentu aut rekreacyjno-terenowych, mają nadwozia samonośne. Dzięki zabiegom stylistycznym nabywcy wydaje się, że ma do czynienia z różnymi pojazdami. Długość Sportage i Tucsona jest niemal identyczna, podobnie jak rozstaw osi. Wnętrze obu pojazdów jest przestronne, jednak siedzenia przednie Hyundaia mają

Fot. Kia: Sportage napędza ten sam wysokoprężny silnik co w Tusconie.
Fot. Kia: Sportage napędza ten sam wysokoprężny silnik co w Tusconie.

dłuższe siedziska i dzięki temu są wygodniejsze. Jakość wykończenia jest przeciętna.

 

Bagażnik Hyundaia ma objętość zaledwie 325 l, a Sportage - 667. Takie dane podają producenci, którym zdarza się jednak popełniać pomyłki. W obu autach drobne przedmioty można wkładać przez podnoszoną do góry szybę w pokrywie

Fot. Hyndai: Tablica przyrządów Tucsona jest czytelna.
Fot. Hyndai: Tablica przyrządów Tucsona jest czytelna.

bagażnika. W obu pojazdach wykorzystano ten sam układ przeniesienia napędu. W normalnych warunkach stale napędzane są przednie koła pojazdu, ale w razie potrzeby napęd jest także przenoszony na tylne koła (maksymalnie do 50 proc.), dzięki zamontowaniu sprzęgła wiskotycznego. Kierowca ma także możliwość włączenia przyciskiem stałego napędu na obie osie w proporcji 50:50.  

 


Fot. Kia: Tablica przyrządów Sportage ma zupełnie inny design niż w Hyundaiu.
Fot. Kia: Tablica przyrządów Sportage ma zupełnie inny design niż w Hyundaiu.


Silniki

 

Do napędu obu pojazdów wykorzystano tę samą wysokoprężną jednostkę napędową, która z pojemności 2 l osiąga moc 113 KM. Jest to silnik z 4 zaworami w każdym cylindrze, doładowany turbosprężarką i zasilany układem common rail. To standardowe rozwiązania w nowoczesnych dieslach. Praca silnika jest poprawna, a zużycie paliwa w mieście wynosi ok. 9,5 l na 100 km.

Fot. Ryszard Polit: Bagażnik Tucsona ma objętość zaledwie 325 l.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik Tucsona ma objętość zaledwie 325 l.

 

Wrażenia z jazdy

 

Dynamika obu pojazdów jest niemal identyczna i zupełnie wystarczająca do sprawnego poruszania się po naszych drogach. Dzięki sprawnemu układowi przeniesienia napędu na wszystkie koła jazda po asfaltowych drogach nawet w złych warunkach drogowych, np. w deszczu, jest dość bezpieczna.

Fot. Kia: Bagażnik Sportage ma objętość 667 l. Podobnie jak w Hyundaiu, również w Sportage można podnosić szybę w tylnej pokrywie.
Fot. Kia: Bagażnik Sportage ma objętość 667 l. Podobnie jak w Hyundaiu, również w Sportage można podnosić szybę w tylnej pokrywie.

Oba auta zachowują się stabilnie także w zakrętach. Przy prędkości 100 km/h nieco ciszej jest we wnętrzu Sportage. W trudniejszym terenie Kia i Hyundai radzą sobie poprawnie, chociaż zastosowany układ przeniesienia napędu nie jest najlepszy na szczególnie trudne warunki terenowe. Zresztą nikt nie oczekuje od auta typu SUV szczególnych własności terenowych. Sportage ma nieco krótszą drogę hamowania od Tuscona.

 

Podsumowanie

 

Kia Sportage i Hyundai Tucson mają równie obszerne wnętrze i zbliżone własności jezdne. Różnice dotyczą w zasadzie wyglądu zewnętrznego i wyposażenia. Bogaciej wyposażony jest Hyundai, który jest droższy od Sportage o 2 tys. zł. Za Tucsona trzeba jednak zapłacić 99 900 zł i trudno to uznać za okazję. Jedyna nadzieja w dilerach, którzy wykazują pewną ochotę do negocjacji. Tańsze są wersje napędzane silnikiem benzynowym.

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Hyundai Tuscon

Kia Sportage 

Przestronność wnętrza

Remis

Silnik

Remis

Poziom hałasu

 

+

Hamulce

 

+

Dynamika

Remis

Zużycie paliwa

Remis

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

+

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Hyundai Tucson

Kia Sportage

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/diesel

4/16/diesel

Pojemność skokowa (cm3
)

1991

1991

Moc maksymalna (KM/obr/min)

113/4000

113/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

245/1800

245/1800

Przyspieszenie 0-100 km/h(s)

13,8

13,8

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s)

10,3

10,5

Prędkość maksymalna (km/h)

168

168

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*

68

67

Droga hamowania od 100 km/h (m)

41,3

41,0

Pojemność bagażnika (dm3
)

325

667

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

58

58

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km)

5,9/9,2

5,9/9,2

Długość x szerokość x wysokość (cm)

433 x 179 x 168

435 x 180 x 170

Rozstaw osi (cm)

263

263

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/6

3/3

Cena zalecana przez generalnego importera (zł)

99 900

97 900

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Hyundai Tucson

GL Active

Kia Sportage

Tour

Poduszki powietrzne

2

2

Układ ABS

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Elektrycznie sterowane/ogrzewane lusterka zewnętrzne

S/S

S/-

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

S/S

Centralny zamek

S

S

Klimatyzacja manualna

S

S

Ogrzewane fotele przednie

S

-

Radiomagnetofon

S

-

s - wyposażenie seryjne

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty