Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Hyundai Tucson kontra Nissan Qashqai. Porównanie popularnych SUV-ów

Dariusz Dobosz
Hyundai Tucson kontra Nissan QashqaiUlubione SUV-y Polaków jak równy z równym walczą między sobą o jak najwyższe lokaty na podium rankingu sprzedaży swojego segmentu. Który z nich jest lepszy w bezpośrednim starciu?fot. Motofakty.pl
Hyundai Tucson kontra Nissan QashqaiUlubione SUV-y Polaków jak równy z równym walczą między sobą o jak najwyższe lokaty na podium rankingu sprzedaży swojego segmentu. Który z nich jest lepszy w bezpośrednim starciu?fot. Motofakty.pl
Ulubione SUV-y Polaków jak równy z równym walczą między sobą o jak najwyższe lokaty na podium rankingu sprzedaży swojego segmentu. Który z nich jest lepszy w bezpośrednim starciu?

Sytuacja jest bardzo ciekawa. Tucson i Qashqai, niczym wytrawni bokserzy wymieniają ciosy, ale żaden z nich nie uzyskuje wyraźnej przewagi na ringu kompaktowych aut rekreacyjnych. Jeśli weźmiemy pod uwagę ogólną liczbę rejestracji samochodów osobowych w 2016 r. to Qashqai ma niewielką przewagę nad Tucsonem. Oba auta gonią lidera, czyli niezwykle atrakcyjną cenowo Dacię Duster. Ale gdy popatrzymy na rejestracje firmowe to okazuje się, że rekreacyjny Nissan w 2016 r. wyprzedził i Dustera, i Tucsona. Z kolei w zestawieniu rejestracji dokonanych przez klientów indywidualnych Duster znowu jest górą, ale drugi w segmencie kompaktowych SUV-ów Hyundai nie daje szans Nissanowi. Z tego całego zamieszania można wysnuć wniosek, że Tucson i Qashqai to auta na swój sposób podobne. Czy rzeczywiście?

Hyundai Tucson kontra Nissan QashqaiUlubione SUV-y Polaków jak równy z równym walczą między sobą o jak najwyższe lokaty na podium rankingu sprzedaży
Hyundai Tucson kontra Nissan Qashqai

Ulubione SUV-y Polaków jak równy z równym walczą między sobą o jak najwyższe lokaty na podium rankingu sprzedaży swojego segmentu. Który z nich jest lepszy w bezpośrednim starciu?

fot. Motofakty.pl

Z wyglądu na pewno tak. W obu przypadkach mamy do czynienia ze stylizacją opartą na modnych obecnie, ostrych liniach, w obu przypadkach natrafimy na detale, które mają zbliżone kształty. Wystarczy spojrzeć na przetłoczenia drzwi, „podcięcie” przed tylnym słupkiem czy tylne lampy. Dodajmy jednak, że bardzo podobne rozwiązania znajdziemy w wielu innych modelach segmentu SUV, bo producenci trzymają się takiego właśnie kanonu. Tucsona i Qashqaia mocno różnią głównie przednie partie nadwozie. Hyundai, z potężną osłoną chłodnicy, wygląda od przodu masywniej i bardziej statecznie. Nissan, z wyraźnie pochylonym pasem tworzonym przez reflektory i osłonę chłodnicy, prezentuje się bardziej dynamicznie. Trzeba przyznać, że zarówno koreański, jak i japoński SUV prezentują się atrakcyjnie i nowocześnie. Oba zresztą weszły na rynek całkiem niedawno – Tucson w 2015 r. (trzecia generacja), a Qashqai w 2013 r. (druga generacja).

Do porównania wybraliśmy wersje z turbodieslami i napędem 4x4, bo w takich odmianach kompaktowe SUV-y najlepiej łączą zalety ekonomicznego silnika i efektywnego przeniesienia napędu. Mają co prawda nieco wyższe spalanie niż wersje przednionapędowe, ale są od nich bardziej funkcjonalne, a w trudnych warunkach drogowych również bezpieczniejsze. No i dają możliwość zjechania z asfaltowych dróg, bez obawy o trakcję gdy pojawi się błoto czy sypki piasek. Takie samochody kosztują ponad 100 tys zł, można zatem oczekiwać od nich dobrego poziomu jakościowego. Tucson jak i Qashqai nikogo nie powinny pod tym względem rozczarować. Wnętrza wykończono dobrej jakości tworzywami, montaż elementów nie budzi zastrzeżeń.

Hyundai Tucson kontra Nissan QashqaiUlubione SUV-y Polaków jak równy z równym walczą między sobą o jak najwyższe lokaty na podium rankingu sprzedaży
Hyundai Tucson kontra Nissan Qashqai

Ulubione SUV-y Polaków jak równy z równym walczą między sobą o jak najwyższe lokaty na podium rankingu sprzedaży swojego segmentu. Który z nich jest lepszy w bezpośrednim starciu?

fot. Motofakty.pl

Stylizacyjnych atrakcji nie ma tu co szukać, ale solidne wykonanie, wygodne fotele (w Tucsonie trochę lepsze) i dobre wyciszenie przedziału pasażerskiego czynią jazdę naprawdę przyjemną. Nieco korzystniejsze wrażenia wynosi się z wnętrza Tucsona, bo lepiej dopracowano w nim drobne detale. A diabeł jak wiadomo tkwi w szczegółach. Hyundai, dłuższy od Nissana o prawie 10 cm, jest również bardziej przestronny. Różnica w stosunku do Qashqaia nie jest wielka, ale miejsca jest więcej, zarówno na przednich jak i na tylnych siedzeniach. Ma się poczucie większej szerokości kabiny, więcej przestrzeni jest nad głowami jadących. Koreańskie auto ma też zdecydowanie większy bagażnik.

Podwozie w SUV-ie ma bardzo istotny wpływ na wizerunek auta. Zbyt „sztywne” kłóci się z rekreacyjnym charakterem auta, „miękkie” nie daje pewności prowadzenia. Idealny kompromis jest trudny do osiągnięcia. Twórcy Hyundaia poszli w stronę „miękkości”, zapewniając jadącym wyższy komfort jazdy. Stabilność auta nie cierpi na tym szczególnie, Tucson prowadzi się pewnie i bezpiecznie, nie wpada w mocne przechyły w zakrętach i przy szybkich manewrach. System Flex Steer pozwala na zmniejszenie lub zwiększenie siły wspomagającej układ kierowniczy, pozwalając dobrać ją do aktualnych warunków drogowych. Zawieszenia Qashqaia są sztywniej zestrojone. Przez to komfort jazdy jest w nim nieco gorszy niż u rywala, ale mimo wszystko stoi na dobrym poziomie. W obu autach podwozia znakomicie „wybierają” nierówności, i robią to wyjątkowo cicho. W Nissanie prowadzący również może decydować o sile wspomagania układu kierowniczego.

[page_break]

Hyundai Tucson kontra Nissan QashqaiUlubione SUV-y Polaków jak równy z równym walczą między sobą o jak najwyższe lokaty na podium rankingu sprzedaży
Hyundai Tucson kontra Nissan Qashqai

Ulubione SUV-y Polaków jak równy z równym walczą między sobą o jak najwyższe lokaty na podium rankingu sprzedaży swojego segmentu. Który z nich jest lepszy w bezpośrednim starciu?

fot. Motofakty.pl

Od silników, pracujących spokojnie i cicho, trudno spodziewać się rewelacji, biorąc pod uwagę ich moc. Ale dzięki dużym momentom obrotowym i bardzo dobrej elastyczności potrafią one zapewnić zupełnie niezłe osiągi. Szczególnie godny podziwu jest turbodiesel Nissana, który mimo mniejszej pojemności, niższej mocy i niższego momentu obrotowego daje Qashqaiowi lekką przewagę w dynamice. I to przy niższym zużyciu paliwa. Z pewnością spore znaczenie ma przy tym fakt, że japońskie auto jest zdecydowanie lżejsze. W obu autach w trybie napędu 4x4 (w Nissanie trzeba go włączyć) o rozdziale momentu obrotowego między przednią i tylną oś decyduje wielopłytkowe sprzęgło, będące jednocześnie międzyosiowym mechanizmem różnicowym. Zarówno w Tucsonie jak i Qashqaiu proces ten odbywa się w sposób automatyczny, płynny i zupełnie niezauważalny dla jadących. Samochody świetnie sobie radzą na gruntowych drogach, ale przy większych nierównościach trzeba uważać. Prześwit Qashqaia to tylko 18,5 cm, a Tucsona nawet o 1 cm mniejszy. O zapuszczaniu się w trudny teren nie ma mowy, układ napędowy nie wytrzyma tak ciężkiej próby.

Hyundai Tucson kontra Nissan QashqaiUlubione SUV-y Polaków jak równy z równym walczą między sobą o jak najwyższe lokaty na podium rankingu sprzedaży
Hyundai Tucson kontra Nissan Qashqai

Ulubione SUV-y Polaków jak równy z równym walczą między sobą o jak najwyższe lokaty na podium rankingu sprzedaży swojego segmentu. Który z nich jest lepszy w bezpośrednim starciu?

fot. Motofakty.pl

Ceny Tucsona 2.0 CRDi 4WD w wersji Comfort i Qashqaia dCi 130 All Mode 4x4-i w odmianie N-Connecta są bardzo zbliżone. Czy to oznacza, że podobne jest również seryjne wyposażenie obu aut ? Biorąc pod uwagę elementy ujęte w naszej tabeli to jest ono niemal identyczne (Tucson nie ma odtwarzacza CD). Ale są jeszcze inne atrakcje, które znajdziemy w standardzie porównywanych wersji. Nissan postawił na bezpieczeństwo i oszczędność paliwa, dlatego Qashqai góruje nad rywalem systemem rozpoznawania znaków drogowych, asystentem pasa ruchu, adaptacyjnymi światłami drogowymi, systemem kontroli ruchów nadwozia i systemem start-stop. Hyundai poszedł w stronę bezpieczeństwa i komfortu, Tucson przewyższa Nissana aktywną pokrywą silnika, minimalizującą skutki zderzeń z pieszymi i rowerzystami, czujnikiem deszczu, doświetlaniem zakrętów, kontrolą zjazdu, podgrzewaną kierownicą, podgrzewanymi fotelami przednimi, regulacją oparć tylnych siedzeń oraz siatką do mocowania pakunków w bagażniku. W sumie można więc w kwestii seryjnego wyposażenia ogłosić remis.

Warto wiedzieć: Używane diesle tracą na popularności. Są awaryjne i drogie w naprawach!

Wybrane dane techniczne

 

Hyundai Tucson 2.0 CRDi 4WD Comfort

Nissan Qashqai dCi 130 All Mode 4x4-i N-Connecta

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/turbodiesel

4/16/turbodiesel

Pojemność skokowa (cm3)

1995

1598

Moc maksymalna (KM/obr/min)

136/2750-4000

130/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

373/1500-2500

320/1750

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

10,9

10,5

Prędkość maksymalna (km/h)

184

190

Pojemność bagażnika (l)

513/1503

401/b.d.

Pojemność zbiornika paliwa (l)

62

65

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

5,2

4,9

Długość/szerokość/wysokość (cm)

447,5/185/164,5

438/180,6/159,5

Rozstaw osi (cm)

267

264,6

Masa własna (kg)

1587

1518

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

5/12

3/12

Cena (zł)

od 118 990

od 119 150

Wybrane wyposażenie seryjne               

 

Hyundai Tucson 2.0 CRDi 4WD Comfort

Nissan Qashqai dCi 130 All Mode 4x4-i N-Connecta

Poduszki powietrzne

6

6

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby p/t

S/S

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane elektr

S

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

-/S

-/S

Radioodtwarzacz /CD/MP3

S/-/S

S/S/S

S  wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
-   wyposażenie niedostępne
*   opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych

Nasza ocena                      

 

Hyundai Tucson 2.0 CRDi 4WD Comfort

Nissan Qashqai dCi 130 All Mode 4x4-i N-Connecta

Przestronność wnętrza

+

 

Silnik

+

+

Osiągi

 

+

Podwozie

+

+

Poziom hałasu (odczuwalny)

+

+

Zużycie paliwa

 

+

Wyposażenie

+

+

Cena

+

+

Wynik końcowy

++++++ (6)

+++++++ (7)

Podsumowanie

Konkurencja depcze Qashqaiowi po piętach, postęp jakiego dokonał Hyundai w modelu Tucson jest tego najlepszym przykładem. O wygranej rekreacyjnego Nissana zadecydowały głównie zalety silnika, który jest rzeczywiście mocnym atutem tego auta. Pod każdym innym względem Tucson jest w pełni porównywalny z Qashqaiem, a przez to bardzo konkurencyjny. Nic dziwnego, że oba auta tak zażarcie rywalizują na rynku. Można się tylko cieszyć z tej sytuacji, bo wymusza na producentach utrzymywanie wysokiego poziomu swoich aut. A klienci na tym korzystają

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty