Model ix 55 to kolejna ciekawa propozycja Hyundaia, który coraz śmielej poczyna sobie na światowych rynkach.
Luksusowy, 7-miejscowy SUV został zbudowany w oparciu o oferowany od 2007 roku w USA model Veracruz, na przedłużonej płycie podłogowej mniejszego Hyundaia Santa Fe. Europejską wersję nazwaną ix55 zaprezentowano po raz pierwszy w 2008 roku podczas salonu samochodowego w Paryżu. W Polsce dostępna jest od ubiegłego roku.
Z zewnątrz - zgodnie ze standardami, obowiązującymi w tej klasie - auto wygląda masywnie. Muskularna sylwetka i "spokojna" linia nadwozia sprawiają pozytywne wrażenie, ale nieco mniej ciekawie prezentuje się kratka wlotu powietrza do silnika. Za to z tyłu ładnie wyglądają diodowe światła zespolone i dwie końcówki rur wydechowych. Hyundai wyposażono także w duże 18-calowe koła.
W obszernego, wygodnego wnętrza kabinie samochodu może się zmieścić nawet 7 osób. Miejsca w pierwszym i drugim rzędzie foteli jest więcej niż w niejednej limuzynie, a jakość użytych plastików i skóry nie pozostawia wiele do życzenia. Całość jest stonowana, bez zbędnych ekstrawagancji, a co najważniejsze funkcjonalna.
Dwa ostatnie fotele można schować pod podłogę i stworzyć idealnie płaską powierzchnię. Bagażnik ma wówczas pojemność 598 litrów, ale po złożeniu drugiego rzędu siedzeń można go powiększyć nawet do1746 l. Jak przystało na SUV-a klasy Premium, wyposażenie standardowe jest bardzo bogate: skórzana tapicerka siedzeń, dwustrefowa klimatyzacja i nawiewy w każdym rzędzie foteli, otwierany dach, ksenonowe reflektory, czujniki parkowania. Nie można niestety dokupić nawigacji satelitarnej i wybrać innego silnika.
Do napędu ważącego ponad 2 tony pojazdu służy jednak nowoczesna, wysokoprężna jednostka 3.0 V6 CRDi z wtryskiem common-rail, o mocy 240 KM i maksymalnym momencie obrotowym 451 Nm, dostępnym przy 1750 obr./min. Auto przyspiesza do 100 km/h w ciągu 10,4 s, a maksymalnie rozpędza się do 200 km/h. Warto dodać, że silnik jest bardzo cichy i dosyć ekonomiczny - spala średnio 9,4 l oleju napędowego na każde 100 km (dane producenta). Silnik współpracuje z 6-stopniowa automatyczną skrzynią biegów, która posiada możliwość sekwencyjnej zmiany przełożeń. Hyundai ix55 posiada elektroniczny system rozdziału momentu na wszystkie koła. Przy niskiej prędkości można go zblokować w stosunku 50:50, co znacznie ułatwia jazdę na "luźnej" nawierzchni.
Samochód dobrze trzyma się drogi, a jego zawieszenie spisuje się przyzwoicie i nawet na szybko pokonywanych zakrętach zachowuje się neutralnie. Ewentualną podsterowność szybko eliminuje elektroniczny system kontroli stabilności pojazdu - ESP. Nieco zbyt lekko pracuje jednak układ kierowniczy - tak silne wspomaganie pomaga podczas manewrów w mieście i na parkingu, ale na drogach szybkiego ruchu i autostradach trochę przeszkadza.
Do najważniejszych zalet ix55 należą: komfortowe i przestronne wnętrze, cichy i dość oszczędny silnik, bogate wyposażenie oraz cena, która zwłaszcza na tle konkurencji prezentuje się bardzo atrakcyjnie. Model ten kosztuje w Polsce 209 900 zł, podczas gdy np. za Nissana Murano dostępnego jedynie z benzynowym silnikiem 3.5/252 KM trzeba zapłacić 212 tys.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?