Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Ile kosztuje eksploatacja auta?

Data publikacji: Autor: Motoexpress.pl

 Kupując nowy samochód w salonie mało kto zdaje sobie sprawę z tego, ile gotówki co miesiąc wypływa z domowego budżetu na jego utrzymanie.
Przejdź do: Zestawienie porównawcze wybranych modeli

W przypadku Seicento jest to 518 zł, na Golfa trzeba wydać już 750 zł, a na Corsę 798 zł. Luksus posiadania Vectry to 1524 zł miesięcznie, a Mercedesa klasy E aż 2531 zł.

 Założenia
Aby uświadomić Państwu ten nieprzyjemny fakt zestawiliśmy ze sobą główne koszty eksploatacji samochodu i założyliśmy, że:
- po odebraniu od dealera jeździmy bezawaryjnie przez 3 lata,
- w autoryzowanym serwisie pojawiamy się tylko na obowiązkowe przeglądy,
- rocznie robimy 20 tys. km czyli nieco ponad 50 km dziennie,
- stawki ubezpieczeń OC i AC mamy preferencyjne i odnawimy je co roku w punkcie dealerskim,
- nie liczymy wydatków na wyposażenie dodatkowe, jak np. sprzęt audio czy dobry alarm,
- pozwalamy sobie (w trakcie 3 lat) na mycie auta raz w miesiącu i komplet opon zimowych,
- zakładamy stałe ceny paliwa za litr: benzyna bezołowiowa 95 za 3,22 zł i olej napędowy (Mercedes) za 2,51 zł, a jego zużycie dla poszczególnych modeli jest średnią podawaną przez producentów,
- do całkowitych kosztów dodajemy jeszcze różnicę w wartości samochodu przy zakupie i odsprzedaży, są to bowiem pieniądze, których w żaden sposób nigdy nie odzyskamy.

Wnioski
Okazuje się, że najmniej traci się w przypadku użytkowania przez 3 lata najtańszego i najmniejszego w zestawieniu Fiata Seicento. Co prawda wszystkie wydatki oraz kwota, jaką tracimy przy sprzedaży (26 proc.) stanowią aż 78 proc. wartości początkowej auta i wynoszą ponad 18,5 tys. zł, ale zarazem oznacza to, że dziennie z kieszeni właściciela tego "malucha" ucieka tylko 17 zł. Największym obciążeniem dla kieszeni są oczywiście ubezpieczenia i benzyna. Tylko o 3 proc. lepsza jest w naszym zestawieniu Corsa. Przez trzy lata wydajemy i tracimy sprzedając 75 proc. początkowej wartości czyli prawie 29 tys. zł., co daje ponad 26 zł dziennie. Tu także najboleśniejsze są polisy OC i AC i wydatki na paliwo. Mały Opel traci w tym czasie 38 proc. ceny z salonu. Ewenementem w naszym zestawieniu jest Volkswagen Golf, na którego statystycznie tracimy 24,65 zł dziennie. Przede wszystkim notuje on najmniejszą utratę wartości - 3 latek kosztuje tylko 22,5 proc. mniej od nowego. Przeglądy i wydatki na paliwo są zaś niewiele większe niż w przypadku o klasę niższej Corsy. Te dwa czynniki oraz niewątpliwy prestiż i zaufanie, jakim cieszy się to auto na naszym rynku sprawiają, że po 36 miesiącach eksploatacji i odsprzedaży tracimy tylko 55 proc. ceny nowego VW. Reprezentująca klasę średnią wyższą Vectra wypada za to zdecydowanie gorzej - tracimy na niej codziennie 50 zł. Może jest to zresztą cecha charakterystyczną tej marki? Podobnie jak w przypadku Corsy pojazd ten notuje dużą, bo aż 43 proc. utratę na wartości w momencie odsprzedaży po trzech latach. Potencjalnego właściciela "zabija" także wysokie (ponad 12,5 tys. zł przez 3 lata) ubezpieczenie i to mimo preferencyjnych stawek. Za to okresowe przeglądy są na poziomie należącego do niższego segmentu Golfa. Ogółem jednak kupując Vectrę musimy liczyć się z tym, że po 3 latach użytkowania w chwili sprzedaży stracimy niemal 55 tys. zł.

Na deser Mercedes
Mercedes, który... ma w sobie coś z Golfa. A to za sprawą dość małej, bo 32 proc. utraty na wartości w momencie odsprzedaży - to także kwestia doskonałej opinii na temat niezawodności, komfortu i wielkiego prestiżu marki. Co ciekawe właściciel Mercedesa E 200 CDI w ciągu 36 miesięcy eksploatacji wyda o 800 zł mniej na paliwo niż użytkownik Fiata Seicento, ale to przede wszystkim zasługa doskonałego i ekonomicznego silnika limuzyny, napędzanego tańszym o 40 gr. od benzyny olejem napędowym. To czego nie zazdrościmy z kolei posiadaczowi auta z trójramienną gwiazdą to kosztów ubezpieczenia - za ponad 32 tys. zł można z powodzeniem nabyć całkiem niezły samochód. To właśnie cena polis OC i AC w lwiej części składa się na imponującą sumę przeszło 91 tys. zł jaką tracimy po 3 latach użytkowania w momencie sprzedaży. Na pocieszenie - stanowi to tylko nieco ponad 59 proc. ceny początkowej Mercedesa. "Tylko", biorąc pod uwagę, że w przypadku Seicento, Corsy czy Vectry rzeczywisty koszt eksploatacji wynosi aż od 72 do 78 proc. ich pierwotnej wartości. W żaden sposób nie zmienia to jednak faktu, że dzienny koszt utrzymania tego auta klasy E wynosi ponad 83 zł! Kto wie czy w wielu przypadkach bardziej opłacalne nie byłoby codzienne... wynajmowanie taksówki, wśród których nie brakuje przecież wygodnych Mercedesów...

Ile kosztuje (w zł) eksploatacja samochodu w ciągu 3 lat

Model Cena OC/AC* Przeglądy* Paliwo* Opony zimowe
Myjnia
Koszty miesięczne Koszty razem
  Nowy 3-letni  
FIAT SEICENTO 0,9 23 900 17 600 5 595 1 680 3 930 1 164 518 18 669
OPEL CORSA 1,2 38 000 23 500 6 562 2 400 4 057 1 233 798 28 752
VW GOLF 1,4 49 000 38 000 7 122 2 900 4 122 1 857 750 27 000
OPEL VECTRA 1,8 76 000 43 500 12 562 3 000 4 894 1 935 1 524 54 891
MERCEDES E 200 154 000 105 000 32 215 4 100 3 112 2 721 2 531 91 148
* w ciągu 3 lat

» Czytaj też: Ile paliwa na setkę?
» Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • p4w3l (gość)

    Moja eksploatacja ma się troszkę inaczej, chodź jest bardzo podobna. Mój samochód to Opel Corsa z silnikiem 1.0 i ma 13 lat: Przejechane: 700 km Zatankowane: 40 l Spalanie l / 100km: 5,71 l Spalanie na 1km: 0,06 l Cena za 1l paliwa: 5,77 zł. (Wrocław) Cena za 100km: 32,97 zł. Ile km do przejechania: 10 km Koszt: 3,30 w jedną stronę Koszt: 6,59 w dwie strony Roczny przebieg: 10000 km Miesięczny przebieg: 833,33 km Dzienny przebieg: 27,39 km Przegląd: 100,00 zł. Ubezpieczenie: 300,00 zł. Eksploatacja roczna (olej płyny itp.): 200,00 zł. Suma: 600,00 zł na rok. Koszt eksploatacji na każdy przejechany kilometr: 0,06 zł. W koszty nie są wliczone żadne naprawy, których nie miałem w roku 2011r. Ja wszystko skrupulatnie notuję. Powyższe wyniki są z życia wzięte. Wszystkie dane mam w Excelu i tylko nanoszę odpowiednie dane z rachunków i liczników. Warto prowadzić sobie taki "dzienniczek".

  • p4w3l (gość)

    Przejechane: 700 km<br> Zatankowane: 40 l<br> <br> Spalanie l / 100km: 5,71 l<br> Spalanie na 1km: 0,06 l<br> <br> Cena za 1l paliwa: 5,77 zł.<br> Cena za 100km: 32,97 zł.<br> <br> Ile km do przejechania: 10 km<br> Koszt: 3,30 zł. w jedną stronę<br> Koszt: 6,59 zł. w dwie strony<br> <br> Roczny przebieg: 10000 km<br> Miesięczny przebieg: 833,33 km<br> Dzienny przebieg: 27,39 km<br> <br> Przegląd: 100,00 zł.<br> Ubezpieczenie: 300,00 zł.<br> Eksploatacja roczna: 200,00 zł.<br> Suma: 600,00 zł na rok<br> <br> Koszt eksploatacji na 1 km: 0,06 zł.<br>

  • Matemetyka się kłania (gość)

    pięknie wyliczone,przejechanie 60000 km w trzy lata kosztuje u golfa 4122 zł :))))))))))))))))) , to 6,8 zł/100km, te Panie redaktor niewyspany

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości