Ile kosztuje eksploatacja auta?

Motoexpress.pl
Kupując nowy samochód w salonie mało kto zdaje sobie sprawę z tego, ile gotówki co miesiąc wypływa z domowego budżetu na jego utrzymanie.

W przypadku Seicento jest to 518 zł, na Golfa trzeba wydać już 750 zł, a na Corsę 798 zł. Luksus posiadania Vectry to 1524 zł miesięcznie, a Mercedesa klasy E aż 2531 zł. Założenia

Ile kosztuje eksploatacja auta?

Aby uświadomić Państwu ten nieprzyjemny fakt zestawiliśmy ze sobą główne koszty eksploatacji samochodu i założyliśmy, że:
- po odebraniu od dealera jeździmy bezawaryjnie przez 3 lata,
- w autoryzowanym serwisie pojawiamy się tylko na obowiązkowe przeglądy,
- rocznie robimy 20 tys. km czyli nieco ponad 50 km dziennie,
- stawki ubezpieczeń OC i AC mamy preferencyjne i odnawimy je co roku w punkcie dealerskim,
- nie liczymy wydatków na wyposażenie dodatkowe, jak np. sprzęt audio czy dobry alarm,
- pozwalamy sobie (w trakcie 3 lat) na mycie auta raz w miesiącu i komplet opon zimowych,
- zakładamy stałe ceny paliwa za litr: benzyna bezołowiowa 95 za 3,22 zł i olej napędowy (Mercedes) za 2,51 zł, a jego zużycie dla poszczególnych modeli jest średnią podawaną przez producentów,
- do całkowitych kosztów dodajemy jeszcze różnicę w wartości samochodu przy zakupie i odsprzedaży, są to bowiem pieniądze, których w żaden sposób nigdy nie odzyskamy.
Wnioski
Okazuje się, że najmniej traci się w przypadku użytkowania przez 3 lata najtańszego i najmniejszego w zestawieniu Fiata Seicento. Co prawda wszystkie wydatki oraz kwota, jaką tracimy przy sprzedaży (26 proc.) stanowią aż 78 proc. wartości początkowej auta i wynoszą ponad 18,5 tys. zł, ale zarazem oznacza to, że dziennie z kieszeni właściciela tego "malucha" ucieka tylko 17 zł. Największym obciążeniem dla kieszeni są oczywiście ubezpieczenia i benzyna. Tylko o 3 proc. lepsza jest w naszym zestawieniu Corsa. Przez trzy lata wydajemy i tracimy sprzedając 75 proc. początkowej wartości czyli prawie 29 tys. zł., co daje ponad 26 zł dziennie. Tu także najboleśniejsze są polisy OC i AC i wydatki na paliwo. Mały Opel traci w tym czasie 38 proc. ceny z salonu. Ewenementem w naszym zestawieniu jest Volkswagen Golf, na którego statystycznie tracimy 24,65 zł dziennie. Przede wszystkim notuje on najmniejszą utratę wartości - 3 latek kosztuje tylko 22,5 proc. mniej od nowego. Przeglądy i wydatki na paliwo są zaś niewiele większe niż w przypadku o klasę niższej Corsy. Te dwa czynniki oraz niewątpliwy prestiż i zaufanie, jakim cieszy się to auto na naszym rynku sprawiają, że po 36 miesiącach eksploatacji i odsprzedaży tracimy tylko 55 proc. ceny nowego VW. Reprezentująca klasę średnią wyższą Vectra wypada za to zdecydowanie gorzej - tracimy na niej codziennie 50 zł. Może jest to zresztą cecha charakterystyczną tej marki? Podobnie jak w przypadku Corsy pojazd ten notuje dużą, bo aż 43 proc. utratę na wartości w momencie odsprzedaży po trzech latach. Potencjalnego właściciela "zabija" także wysokie (ponad 12,5 tys. zł przez 3 lata) ubezpieczenie i to mimo preferencyjnych stawek. Za to okresowe przeglądy są na poziomie należącego do niższego segmentu Golfa. Ogółem jednak kupując Vectrę musimy liczyć się z tym, że po 3 latach użytkowania w chwili sprzedaży stracimy niemal 55 tys. zł.
Na deser Mercedes
Mercedes, który... ma w sobie coś z Golfa. A to za sprawą dość małej, bo 32 proc. utraty na wartości w momencie odsprzedaży - to także kwestia doskonałej opinii na temat niezawodności, komfortu i wielkiego prestiżu marki. Co ciekawe właściciel Mercedesa E 200 CDI w ciągu 36 miesięcy eksploatacji wyda o 800 zł mniej na paliwo niż użytkownik Fiata Seicento, ale to przede wszystkim zasługa doskonałego i ekonomicznego silnika limuzyny, napędzanego tańszym o 40 gr. od benzyny olejem napędowym. To czego nie zazdrościmy z kolei posiadaczowi auta z trójramienną gwiazdą to kosztów ubezpieczenia - za ponad 32 tys. zł można z powodzeniem nabyć całkiem niezły samochód. To właśnie cena polis OC i AC w lwiej części składa się na imponującą sumę przeszło 91 tys. zł jaką tracimy po 3 latach użytkowania w momencie sprzedaży. Na pocieszenie - stanowi to tylko nieco ponad 59 proc. ceny początkowej Mercedesa. "Tylko", biorąc pod uwagę, że w przypadku Seicento, Corsy czy Vectry rzeczywisty koszt eksploatacji wynosi aż od 72 do 78 proc. ich pierwotnej wartości. W żaden sposób nie zmienia to jednak faktu, że dzienny koszt utrzymania tego auta klasy E wynosi ponad 83 zł! Kto wie czy w wielu przypadkach bardziej opłacalne nie byłoby codzienne... wynajmowanie taksówki, wśród których nie brakuje przecież wygodnych Mercedesów...
Ile kosztuje (w zł) eksploatacja samochodu w ciągu 3 lat

ModelCenaOC/AC*Przeglądy*Paliwo*Opony zimowe
Myjnia
Koszty miesięczneKoszty razem
 Nowy3-letni 
FIAT SEICENTO 0,923 90017 6005 5951 6803 9301 16451818 669
OPEL CORSA 1,238 00023 5006 5622 4004 0571 23379828 752
VW GOLF 1,449 00038 0007 1222 9004 1221 85775027 000
OPEL VECTRA 1,876 00043 50012 5623 0004 8941 9351 52454 891
MERCEDES E 200154 000105 00032 2154 1003 1122 7212 53191 148

* w ciągu 3 lat
» Czytaj też:

Ile paliwa na setkę?

»

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty