By jednoznacznie stwierdzić, ile tak naprawdę kosztuje nowy samochód, nie tylko w aspekcie zakupu, ale także późniejszego użytkowania, należy wziąć pod uwagę szereg czynników, w tym cenę początkową, nieuniknione opłaty za przeglądy, ubezpieczenie czy paliwo, planowany serwis oraz mniejsze kwoty na utrzymanie auta w dobrym stanie wizualnym. Myśląc o odsprzedaży za kilka lat, warto także uwzględnić przewidywaną utratę wartości. Suma tych nakładów jest miarodajnym wskaźnikiem wydatków, jakie ponosi nabywca kupując auto w salonie i użytkując je przez określony czas.
W poniższym zestawieniu wzięto pod uwagę katalogowe ceny pojazdów, nie uwzględniając upustów i promocji. Prezentowane auta są popularnymi reprezentantami segmentu: małych pojazdów miejskich, miejskich, kompaktowych i klasy średniej, natomiast wersje silnikowe stanowią ogniwo pośrednie pomiędzy bazowymi silnikami, a jednostkami "topowymi", za wyjątkiem Fiata Pandy.
Na poczet opłaty rejestracyjnej zaliczono pozwolenie czasowe, tablice rejestracyjne, komplet nalepek legalizacyjnych, nalepkę kontrolną na szybę pojazdu oraz dowód rejestracyjny. Z kolei koszty okresowych przeglądów (99 zł x 2) obejmują pierwszy przegląd po trzech, a drugi po pięciu latach od dnia rejestracji.
Podliczając koszty ubezpieczenia za okres 5 lat, przyjęto, iż potencjalny ubezpieczany to mężczyzna w wieku 29 lat, mieszkaniec Łodzi. Podstawą do wyliczenia polis OC i AC, u jednej z największych firm ubezpieczeniowych, był zerowy przebieg każdego z pojazdów, a także fakt, iż ubezpieczenie rozpoczęto w danym towarzystwie bez zniżek na OC i AC. Pozostałe obliczenia, na następne cztery lata, uwzględniały kolejne zniżki za bezszkodową jazdę (maksymalnie do 30 proc. OC i AC) oraz aktualizację przebiegu pojazdów.
Wartość przebiegu ustalono na 15 tys. km rocznie i 75 tys. km w okresie pięciu pierwszych lat eksploatacji.
Dane charakteryzujące średnie zużycia paliwa wyliczono w oparciu o dane producentów - w cyklu mieszanym.
**CZYTAJ TAKŻE:
Autogaz - tanie paliwo na ciężkie czasy?**
Wiosenny przegląd samochoduZ kolei wydatki na paliwo stanowiły wypadkową przebiegu rocznego/5-letniego z uwzględnieniem średniego spalania i ceny benzyny bezołowiowej E95 (4,90 zł) oraz oleju napędowego w cenie (4,60). Przyjęto, iż ceny paliw pozostaną niezmienne w ciągu pięciu lat.
Częstotliwość przeglądów w autoryzowanej stacji obsługi wynosi 20 tys. km lub 1 rok, w zależności co nastąpi pierwsze, dla Fiata Pandy i Forda Mondeo. W przypadku czeskiej marki, regularne wizyty w warsztacie należy wykonywać co 15 tys. km lub co 1 rok. Z kolei niemiecki producent oferuje klientom możliwość wyboru przeglądów gwarancyjnych - co 15 tys. km lub 1 rok lub też co 2 lata albo 30 tys. km. Tabelaryczne ceny serwisu zawierają koszty robocizny oraz materiałów eksploatacyjnych, podlegających wymianie zgodnie z warunkami gwarancyjnymi producentów. Koszty eksploatacyjne nie zawierają potencjalnych napraw spowodowanych np. nieprzewidzianymi awariami lub zdarzeniami drogowymi z udziałem aut.
Do kosztów związanych z utrzymaniem samochodu doliczono także "inne koszty", w tym przypadku regularne rachunki za myjnię, przy założeniu, że kierowca regularnie ją odwiedza dwa razy w miesiącu, płacąc jednorazowo 15 zł.
Łączny koszt eksploatacji samochodu stanowi wypadkową wszystkich wskaźników i ich wartości. Do kosztów całkowitych nie zaliczono natomiast wartości rezydualnej aut - utrata wartości oraz wartość po pięciu latach zostały wyliczone dzięki uprzejmości firmy EurotaxGlass’s Polska.
Zdaniem eksperta
mgr inż. Wojciech Przybylski, Instytut Transportu Samochodowego:
- W okresie pierwszych lat użytkowania samochodu należy liczyć się przede wszystkim z kosztami paliwa oraz ubezpieczenia, bo wydatki związane z badaniami technicznymi oraz serwisem czekają nas wraz z upływem lat i przebiegiem. Warto dodać, że w przypadku samochodów fabrycznie nowych niebagatelne znaczenie ma szybko postępująca utrata wartości w okresie pięciu lat. Wpływ na taki stan rzeczy ma oczywiście pozycja i uznanie danej marki i modelu na rynku (choć decydując się na zakup warto sprawdzić wyniki rankingów niezawodności np. ADAC). Wyżej cenione są na przykład auta japońskie i niemieckie, potocznie uznawane jako niezawodne, dlatego droższe w zakupie. Podliczając koszty eksploatacji trzeba również uwzględnić rachunki za serwis. Z każdym rokiem zużywają się w aucie elementy eksploatacyjne. Jeśli decydujemy się na obsługę przez warsztat autoryzowany, koszty mogą być większe nawet o 30% niż w przypadku napraw w warsztacie niezależnym.
Koszty eksploatacji wybranych aut
Marka/Model/ | Fiat Panda | Skoda Fabia | Volkswagen Golf | Ford Mondeo |
Liczba drzwi | 4d | 5d | 5d | 4d |
Wersja/Silnik | Fresh 1.2 ECO 69KM | Classic 1.2 TSI 105 KM | Trendline 1.6 TDI 90 KM | Ambiente 2.0 TDCI 115 KM |
Cena zakupu | 27 990 | 43 400 | 70 450 | 90 600 |
Opłaty rejestracyjne | 180,50 | 180,50 | 180,50 | 180,50 |
Opłaty za przegląd | 198 | 198 | 198 | 198 |
Koszty ubezpieczenia 5 lat | 6700 | 7200 | 12000 | 15000 |
Przebieg: 1 rok/5 lat | 15 000/75 000 | 15 000/75 000 | 15 000/75 000 | 15 000/75 000 |
Średnie zużycie paliwa (cykl mieszany l/100km) | 4,9 | 5,3 | 4,5 | 5,9 |
Wydatki na paliwo: 1 rok/5 lat | 3601/18 007 | 3895/19 477 | 3105/15 525 | 4071/20 355 |
Koszty przeglądów okresowych do 5 lat eksploatacji | 1700 | 3600 | 6000-8000 | 4000 |
Inne wydatki, np. myjnia | 1800 | 1800 | 1800 | 1800 |
Łączny koszt posiadania auta - 5 lat eksploatacji | 56 575 | 75 855 | 10 6153-10 8153 | 132 133 |
Koszt posiadania auta w przeliczeniu na miesiąc | 943 | 1264 | 1769-1802 | 2202 |
Utrata wartości w % | 37,4 | 41,3 | 40,4 | 36,6 |
Wartość auta po 5 latach | 10 468 | 17 924 | 28 462 | 33 160 |
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?