Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ile kosztuje używanie samochodu? Przez pięć lat to tyle co… jego wartość

Bogusław Korzeniowski
Nabywca używanego samochodu podobno cieszy się dwa razy: jak kupuje i jak sprzedaje. A jak to wygląda w przypadku zakupu nowego modelu? Okazuje się, że w tym przypadku uśmiech nie schodzi z twarzy nabywcy przez dłuższy czas. Przynajmniej do czasu aż policzy koszta posiadania nowych czterech kółek.

Nabywcy nowych samochodów często mają duży dylemat. Ich rozterką jest czy za posiadaną kwotę kupić samochód z segmentu wyższego, ale z najuboższym wyposażeniem, czy też fajnie doposażony model mniejszy. Z jednej strony mamy mniejszy pojazd, ale z wyposażeniem „aspirującym do wersji Premium”, a z drugiej model większy, będący „modelowym golasem”. Jednakże jest jeszcze jeden problem o który zazwyczaj kupujący zapomina. Chodzi o koszty eksploatacji i stratę wartości samochodu.

Aby ograniczyć stratę na opcjach wyposażenia, do dalszych porównań przyjmujemy wartości samochodów w wersji podstawowej lub niższego poziomu wyposażenia. Jest to spowodowane tym, że spadek wartości w przypadku lepiej wyposażonych modeli jest większy. W skrócie możemy przyjąć, że wersja podstawowa traci zawsze tyle samo, a opcjonalnie dokupowane wyższe poziomy wyposażenia tracą dużo więcej. Oznacza to, że nabywając ten sam model silnikowy z  bogatszym wyposażeniem za przykładowo 120 000 zł, podczas gdy standardowy kosztuje 100 000 zł, po tym samym czasie użytkowania, tańszy będzie kosztował 50 000 zł, a droższy 55 000 zł.

Aby zatem nie komplikować naszego zestawienia, do obliczeń przyjęliśmy modele z niższym poziomem wyposażenia. Oto składowe jakie przyjęto w porównaniu.

1. Serwisowe koszty eksploatacji

Podczas obliczeń przyjęto, że nabywamy nowy samochód w salonie i przejeżdżamy rocznie 15 000 km. Czas eksploatacji to pięć lat. W tym czasie oprócz przeglądów serwisowych i obowiązkowej (wg wskazań producenta) wymiany olejów i filtrów, musimy wymienić dodatkowo świece zapłonowe, dwa razy płyn hamulcowy, oraz raz dobić klimatyzację i wymienić filtr przeciwpyłkowy.

Nie przewidujemy wymiany okładzin ciernych w układzie hamulcowym, chociaż - wg mechaników z serwisów w których zbieraliśmy dane do materiału - wymiana klocków zależy od kierowcy i jako przykład podano Fabię, która przejechała 160 tys km i Fabię która po 40 tys km wymagała zmiany klocków.

2. Utrata wartości

Jak wiadomo samochód traci na wartości już po wyjeździe z salonu samochodowego. Ile stracimy na modelu po roku, dwóch czy więcej zależy głównie od popularności danej wersji silnikowej, zadbania samochodu, ale także od jego wyglądu i... od znalezienia nabywcy, gdyż nawet najładniejsze samochody czasami stoją jak zaczarowane. W naszym przypadku przepatrzyliśmy wiele ofert na rynku wtórnym (w przypadku starszych roczników w których nie było danego silnika jaki oferują nowe modele, przyjmowano do porównań analogiczną wersje wyposażeniową, z silnikiem o zbliżonej mocy) i na tej podstawie obliczono spadek wartości.

3. Ubezpieczenie

Ten element jest najtrudniej dokładnie określić, gdyż nie jest to prosty wzór będący procentową częścią wartości pojazdu. Wiele czynników zależy od miejsca zamieszkania,

sposobu trzymania pojazdu w nocy, wieku kierowcy, bezwypadkowej eksploatacji, czy nawet od ilości i wieku innych użytkowników. Stąd też wyliczenia zrobiono dla osoby w wieku powyżej 40 lat, mieszkającej w terenie o dość niskim współczynniku zwyżki. Zatem nie można sugerować się dokładnymi danymi, a jedynie przyjąć je jako wyznacznik różnicy między segmentami.

4. Koszty dodatkowe

W obliczeniu faktycznych kosztów eksploatacji przez okres ponad pięciu lat doliczono zakup czterech opon zimowych klasy średniej jak: Uniroyal, Fulda, Firestone, Kleber, Hankook.
Dodatkowo po trzech latach konieczna jest wizyta u diagnosty i podbicie przeglądu w dowodzie rejestracyjnym. Kolejna wizyta jest po pięciu latach, a później co rok.

5. Zużycie paliwa

Oczywiście jest to wartość bardzo indywidualna i nie można jednoznacznie wskazać, że wynosi ono tyle co w prezentowanych przykładach. Przyjęliśmy jednak zużycie wskazywane przez producenta wg jednolitej normy WLTP, co gwarantuje, że wszystkie wskazania są obarczone identycznym niedoszacowaniem. Cena paliwa w obliczeniach to 5 zł za litr.

6. Omijanie serwisów autoryzowanych? Odradzam

Niestety zgadzam się z opinią, że autoryzowany serwis firmowy nie jest najtańszym miejscem „wymiany oleju”. Możemy zatem wybrać tańszy warsztat. Rozporządzenie Komisji UE nr 461/2010 nie pozostawia w tej kwestii wątpliwości i stanowi, że niedozwolone jest:

"uzależnianie prawnych lub przedłużonych gwarancji producenta wobec nabywcy od tego, czy użytkownik ostateczny zleci przeprowadzenie wszystkich napraw i konserwacji, również tych nieobjętych gwarancją, jedynie autoryzowanym warsztatom w ramach sieci (…). To samo odnosi się do warunków gwarancyjnych wymagających użycia części zamiennych marki producenta w odniesieniu do wymiany części nieobjętych warunkami gwarancji".

Pozostaje jednak jeden problem. W przypadku jakichkolwiek problemów z silnikiem, to my będziemy musieli udowodnić, że wymieniony olej miał parametry określone przez producenta i naprawa/wymiana została zrealizowana fachowo. Znając zaś zamiłowanie dużych firm (banki, instytucje, producenci) do wykazanie swej nadrzędności nad „Kowalskim” i udowodnienia mu, że to oni mają rację... w okresie gwarancji polecam wizyty w droższych, ale dających pewność w ewentualnych roszczeniach, serwisach autoryzowanych.

Segment B, Segment C, czy Segment D na co cię stać?

Fot. Skoda
Fot. Skoda

Do porównania wybieraliśmy popularne auta, będące przedstawicielami różnych klas. Ma to na celu nie tylko zobrazować ile kosztuje posiadanie przykładowego modelu w danej klasie, ale także jaka jest różnica gdy zakupimy „wypasiony” model segmentu C lub „golasa” segmentu D (przy czym strata na „wypasionej” wersji będzie ciut większa niż w przyjętym porównaniu).

Segment B - Skoda Fabia Active 1,0 TSI 95 KM

Cena katalogowa 49 900 zł (aktualna promocja - 45 900 zł)
Przyjęty do porównań model Skody jest wersją hatchback. Wg wyliczeń utraty wartości wynika iż w po roku model wart jest 84 % nowego z salonu, po dwóch latach – 78 % ceny jaką zapłaciliśmy, po trzech latach – 68 % wartości nowego, po czterech latach eksploatacji – 60 %,, a po pięciu – 50%.

Zakres przeglądów w przypadku tego silnika obejmuje wymianę oleju co 30 000 km, czyli przy naszym zestawieniu olej będzie wymieniony dwa razy. Jednakże wielu mechaników zaleca skrócić ten cykl do 15 000 km (czego w naszym zestawieniu nie zrobiono, bazując tylko na wskazaniach danych przez producenta).

Oto zestawienie kosztów użytkowania Skody Fabia (wszystkie dane w złotych).

SKODA FABIA 1,0

Rok 1

Rok 2

Rok 3

Rok 4

Rok 5

ubezpieczenie

1700

1466

1400

1240

1000

Przegląd w serwisie

275

650

275

650

725

Przegląd rejestracyjny

 

 

100

 

100

Koszt paliwa (śr spalanie 5,5 l.100 km - WLTP)

4 25

4125

4125

4125

4125

Opony zimowe 185/60R15

1000

 

 

 

 

Strata wartości

8000

4000

4000

4000

5000

Koszty w ciągu roku

15 075

10 241

9900

10 015

10 950

Koszty całkowite

15 075

25 316

35 216

45 231

56 181

Segment C -  Golf 1,5 130 KM

Fot. Volkswagen
Fot. Volkswagen

W przypadku modeli kompaktowych, jako przedstawiciela przyjęto Golf 1,5 130 KM Comfortline kosztującego wg cennika 91 990 zł (promocja związana z wprowadzaniem Golfa VIII zakłada aktualnie zniżkę do 79 990 zł).

Według wyliczeń utraty wartości wynika iż w po roku model wart jest 84,4 % nowego z salonu, po dwóch latach – 73,9 % ceny jaką zapłaciliśmy, po trzech latach – 65,8 % wartości nowego, po czterech latach eksploatacji – 56,5 %,, a po pięciu – 51,3%

Zakres przeglądów w przypadku tego silnika obejmuje wymianę oleju co 30 000 km, czyli przy naszym zestawieniu olej będzie wymieniony dwa razy. Jednakże wielu mechaników zaleca skrócić ten cykl do 15 000 km (czego w naszym zestawieniu nie zrobiono, bazując na wskazaniach zalecanych przez producenta).

Warto też zwrócić uwagę, że obecna obniżka ceny nowego modelu jest tak duża jak spadek wartości po roku eksploatacji.

Oto zestawienie kosztów użytkowania VW Golfa (wszystkie dane w złotych).

VW GOLF

Rok 1

Rok 2

Rok 3

Rok 4

Rok 5

ubezpieczenie

2000

1900

1800

1400

1250

Przegląd w serwisie

325

650

500

650

900

Przegląd rejestracyjny

 

 

100

 

100

Koszt paliwa (śr spalanie 6 l/100 km - WLTP)

4500

4500

4500

4500

4500

Opony zimowe 205/55R16

1200

 

 

 

 

Strata wartości

14 000

10 000

7500

8500

5000

Koszty w ciągu roku

22 025

16 050

14 400

15 050

11 750

Koszty całkowite

22 025

38 075

52 475

67 525

79 275

Segment D -  Ford Mondeo 1,5

Fot. Ford
Fot. Ford

W przypadku modeli segmentu D do wyliczeń przyjęto Forda Mondeo 1,5 Trend kosztującego 106 000 zł.

Według wyliczeń utraty wartości wynika iż w po roku model wart jest 76 % nowego z salonu, po dwóch latach – 69 % ceny jaką zapłaciliśmy, po trzech latach – 64 % wartości nowego, po czterech latach eksploatacji – 58,5 %, a po pięciu – 51,%
Zakres przeglądów w przypadku tego silnika obejmuje wymianę oleju co 15 000 km, czyli przy naszym zestawieniu olej będzie wymieniony co roku.

Oto zestawienie kosztów użytkowania Forda Mondeo (wszystkie dane w złotych).

MONDEO

Rok 1

Rok 2

Rok 3

Rok 4

Rok 5

ubezpieczenie

2400

2200

2000

1750

1500

Przegląd w serwisie

700

1150

1200

1500

850

Przegląd rejestracyjny

 

 

100

 

100

Koszt paliwa (śr spalanie 7,7 l.100 km - WLTP)

5775

5775

5775

5775

5775

Opony zimowe 215/60R16

1600

 

 

 

 

Strata wartości

25 000

8000

6500

6000

9000

Koszty w ciągu roku

35 475

17 125

15 750

15 025

17 225

Koszty całkowite

35 475

52 600

68 350

83 375

100 600

Podsumowanie

W zestawieniu trzech modeli popularnych w swoich klasach (segment B - Fabia, segment C  - Golf, segment D – Mondeo) wyraźnie widać, że koszty paliwa i niezbędnych dla utrzymania gwarancji przeglądów to tylko część straty, jaką niesie za sobą użytkowanie modelu.

Najbardziej odczuwalna dla kieszeni jest strata wartości modelu. Jest ona największa w przypadku samochodów segmentu D, kupowanych zazwyczaj przez firmy (także jednoosobowe, kupujące model na fakturę celem wpisania w koszty firmy).

Warto też zauważyć dodatkową informację płynącą z tych wyliczeń. Tylko VW Golf - w ciągu pięciu lat eksploatacji - nie jest obciążeniem dla budżetu kupującego równoważnym cenie nowego modelu. W przypadku „taniej Fabii” jest to nawet wartość przekroczona o ponad 10 procent.

Jak widać z prezentowanego zestawienia zakup nowego modelu Fabia i eksploatacji przez 60 miesięcy daje koszt 940 zł miesięcznie, który musimy przeznaczyć na samochód. W przypadku Golfa jest to 1321 zł, a w przypadku Mondeo – 1677 zł.

Wniosek z tego zestawienia jest więc oczywisty: zakup „golasa” segmentu D albo „wypasionego” modelu segmentu C, to nie tylko większy prestiż i komfort, ale także większa strata.

Zobacz także: Tak prezentuje się Golf nowej generacji

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty