Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ile kosztuje wymiana oleju w samochodzie?

Material partnera zewnętrznego
Ile kosztuje wymiana oleju Fot. materiały partnera zewnętrznego
Ile kosztuje wymiana oleju Fot. materiały partnera zewnętrznego
Okresowa wymiana oleju to konieczność. Gwarantuje dłuższe użytkowanie samochodu. Chroni przed poważnymi awariami. Zapewnia bezpieczeństwo w trakcie podróży. Jak często wymieniać olej? Jaki wybrać i ile będzie nas to kosztować? Odpowiadamy na najważniejsze pytania.

Co ile należy wymieniać olej?

Nie ma żelaznych reguł, które mówią, co jaki czas trzeba wymieniać olej. Najprościej – wtedy kiedy się zużyje. Oczywiście nie powinniśmy nadmiernie ufać producentom oleju. Dobry olej według ich zapewnień powinien wytrzymać od 30tys. do nawet 50tys. przejechanych kilometrów. Ale to zdecydowana przesada.

Najlepiej wymienić olej silnikowy po 15-20tys. kilometrów jazdy. Na więcej mogą sobie pozwolić tylko ci kierowcy, którzy poruszają się po wygodnych, mało wymagających dla samochodu trasach. Natomiast intensywnie eksploatowany silnik potrzebuje wymiany oleju nawet po 10 tys. kilometrów przebiegu. W samochodach, które użytkujemy mniej wymiana oleju zalecana jest co rok.

Ile kosztuje przegląd techniczny i serwis samochodu. Sprawdź>>

Jaki olej samochodowy wybrać?

Najważniejsza zasada przy wyborze oleju – nie kombinować. Tak naprawdę zakres wyboru ograniczają możliwości silnika i wymagania producenta. Kryteria jakie pozwalają poruszać się w świecie olejów to:

  • poziom lepkości

Poziom lepkości określają dwa parametry – pierwszy definiuje lepkość zimową (0W-25W), drugi letnią (W8-W60).
Oleje o niskiej lepkości – rzadko stosowane, często zbyt wodniste dla przeciętnego silnika. Oleje o średniej lepkości (najbardziej popularne na rynku zakresy 5w30 i 5w40) – pasują do większości użytkowanych silników. Oleje o wysokiej lepkości – wskazane są dla obciążonych silników sportowych, ale i dla aut starszych.

  • norma jakości

API **normy wypracowane przez Amerykański Instytut Nafty:

- dla silników Diesla – norma C,

- dla silników benzynowych – norma S.

Jakość każdego oleju określa również druga litera w oznaczeniu normy, im wyższa, tym jakość oleju lepsza – CD stoi wyżej niż CC, SM wyżej niż SL, itd.

ACEA – normy wypracowane przez Europejskie Zrzeszenie Producentów Pojazdów Samochodowych:

- norma A/B – podstawowe oleje do silników benzynowych i Diesla;

- norma C – oleje niskopopiołowe dla nowoczesnych silników Diesla i benzynowych, przystosowanych do nowych norm czystości spalin;

- norma E – oleje do silników Diesla w samochodach ciężarowych.

  • klasa jakości, czyli aprobata – różna w zależności od producenta samochodu

Przed zakupem najlepiej upewnić się, jaki typ oleju pasuje do silnika naszego auta. Wgląd w książkę serwisową może być konieczny. W ostateczności decydując o tym, jaki olej kupimy, musimy kierować się zaufaniem do marki, doświadczeniem w użytkowaniu. I ceną.

Ile kosztują poszczególne oleje?

Jeśli chodzi o cenę to największe różnice dotyczą olejów syntetycznych i mineralnych. Syntetyki są najbardziej popularnym typem olejów i jakościowo najlepszym. Ale litr oleju syntetycznego kosztuje często dwa razy więcej niż litr oleju mineralnego. Za litr syntetyka zapłacimy średnio 30-35zł. Litr oleju mineralnego możemy kupić nawet za ok. 15zł. Na mineralny można się zdecydować w szczególności w autach starszych, o dużym przebiegu. Jeśli samochód spala zbyt dużo oleju, można w ten sposób nieco zaoszczędzić. O ile to w ogóle możliwe. Dla niektórych typów silników oleje mineralne o pewnym poziomie lepkości są po prostu niedostępne.

Ile kosztuje wymiana oleju i filtra w warsztacie?

Wymiana oleju w warsztacie to najwygodniejszy sposób na zadbanie o silnik samochodu. Zazwyczaj nie powinna być to usługa droga. Mechanik pomoże wybrać olej, odpowiednie filtry.

Oceniając koszty, które trzeba ponieść w trakcie wizyty w warsztacie trzeba uwzględnić kilka elementów.

Po pierwsze, pojemność silnika. To najważniejszy czynnik cenowy. Warto wcześniej upewnić się, ile oleju można nalać do silnika, żeby w warsztacie nie być zaskoczonym. Bańkę oleju w rozmiarze 4-5 litrów (taka powinna wystarczyć do większości silników) kupimy za ok. 100-200zł. Najtaniej powinno wyjść, jeśli przywieziemy swój olej prosto do warsztatu. Nie jest to jednak konieczność. W warsztacie mechanik może nalać do silnika oleju z beczki. To produkt tej samej jakości, a będzie tańszy niż kupiony w małej bańce.

Po drugie, cena filtrów. Razem z wymianą oleju trzeba również dokonać wymiany filtra. To zazwyczaj koszt rzędu 20-40zł, choć w wypadku rzadko spotykanych modeli cena może sięgać nawet 150zł.

Po trzecie, robocizna. Tu rozstrzał cenowy jest naprawdę sensacyjny. W „zaprzyjaźnionym” warsztacie, „po znajomości”, mechanik może oczekiwać nie więcej niż 20-30zł. Średnia cena, w zależności od regionu Polski to ok. 50-100zł. Usługa warta powyżej 100zł to już prawie luksus.

Po czwarte, serwis dilerski lub serwis niezależny. Prawidłowość jest prosta. W autoryzowanym serwisie dilerskim – jeśli nie trafimy na jakieś promocje – za usługę zapłacimy 2 a nawet 3 razy więcej niż w serwisie niezależnym. Warto jednak pamiętać, że tak prosty zabieg jak wymiana oleju poza serwisem dilerskim nie powoduje utraty gwarancji.

Rozrzut cenowy jest więc ogromny. W zależności od modelu samochodu, warsztatu, w jakim dokonamy wymiany oleju możemy zapłacić od ok. 150 do nawet 500zł. W salonach dilerskich cena będzie co najmniej dwukrotnie wyższa.

sprzedaz-samochodu-baner

Samodzielna wymiana oleju – czy warto?

Proces wymiany oleju w samochodzie nie jest nadzwyczaj skomplikowany. Dla sprawnych majsterkowiczów to robota, która nie zajmie więcej niż godzinę. Dwie zalety są oczywiste. Po pierwsze, oszczędzamy pieniądze, które musielibyśmy zapłacić za pracę mechanika. Po drugie, mamy absolutną pewność, że olej został wymieniony, a produkt który wybraliśmy faktycznie znalazł się tam gdzie trzeba. To opcja ważna szczególnie dla tych, którzy nie są przekonani o warsztatowej uczciwości.

Zanim jednak samodzielnie zabierzemy się do tej roboty trzeba pamiętać, że ten prosty proces wymaga jednak trochę zachodu.

Pierwsza trudność – do wymiany oleju w samochodzie potrzebny jest garaż z kanałem. Ewentualnie podnośnik do auta. Jeśli nie dysponujemy ani jednym ani drugim, możemy wynająć stanowisko w warsztacie samoobsługowym. Ale to koszt rzędu 20-50zł (za godzinę pracy).

Druga trudność – narzędzia. Potrzebujemy odpowiedniego zestawu kluczy oraz miski na olej, do której spuścimy stary. Oprócz oleju przyda się również specjalny zmywacz. Jednorazowa inwestycja w te narzędzia to minimum 150zł.

Trzecia trudność – bałagan. Nie chodzi tu tylko o zalany garaż, o olej we włosach choć i to dosyć nieprzyjemne. Przede wszystkim starego oleju nie możemy wylać. Koniecznie trzeba go zutylizować, a więc dostarczyć do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych. Zużyty olej przyjmują też niektóre stacje benzynowe.

Czy warto więc wymieniać olej samodzielnie? Dla tych, którzy mają na to czas i dysponują odpowiednimi warunkami może to być oszczędność. Dla innych bardziej wartościową opcją jest poświęcenie czasu na znalezienie dobrego i niedrogiego warsztatu w okolicy.

 

Ile kosztuje wymiana oleju

Wymiana oleju - mity

Jak to zwykle bywa wokół najprostszych spraw pojawia się wiele mitów, fałszywych przekonań. Oto kilka najpopularniejszych złudzeń dotyczących wymiany oleju samochodowego.

  1. Oleju nie trzeba wymieniać
    Co jakiś czas fora internetowe zalewa teoria spiskowa, że konieczność wymiany oleju to tak naprawdę zmowa producentów, której celem jest oskubanie właścicieli samochodów z pieniędzy. Krążą legendy o samochodach, w których olej nie był wymieniany od kilku lat. Oczywiście można oleju nie wymieniać, ale finał jest zawsze taki sam. Zamiast wymiany oleju prędzej czy później czeka nas wymiana silnika. Koszty są nieporównywalne.
  2. Delikatne użytkowanie auta pozwala zrezygnować z wymiany oleju
    To również nieprawda. Mniej intensywna jazda może wydłużyć okres użytkowania oleju silnikowego, ale nawet jeśli samochód stoi tylko w garażu olej starzeje się. Wchodzi w liczne reakcje chemiczne chociażby z powietrzem. Dlatego nawet jeśli licznik przebytych kilometrów nie dobija do 10tys. olej należy wymienić co najmniej raz do roku. Dwa lata to absolutne maksimum.
  3. Olejów różnych marek i typów nie wolno mieszać
    Oczywiście najlepiej kiedy braki oleju uzupełniamy tym samym rodzajem, który już jest w silniku. Ale oleje są mieszalne. Jeśli nie mamy dostępu do tej samej marki wystarczy wybrać produkt najbardziej zbliżony jakością i lepkością do już używanego.
  4. Oleje „long life” pozwalają na wymianę po 30 tys. kilometrów
    To mit wytworzony przez speców od reklamy. Faktem jest, że dzięki postępowi technologicznemu żywotność oleju jest coraz lepsza, ale nie aż tak. Przejechanie 30 tys. kilometrów na jednej partii oleju dobrze wychodzi tylko w warunkach laboratoryjnych. Na autostradzie, w zatłoczonym mieście zużycie jest niestety zdecydowanie szybsze.
  5. Czarny olej to zużyty olej

Nie, po prostu nie. Czasami olej zmienia barwę na czarną już po przejechaniu kilkuset kilometrów. Wynika to ze zmieszania z drobinkami sadzy. W tym wypadku nie trzeba się spieszyć z wymianą.

Artykuł sponsorowany powstał we współpracy z vivus.pl – serwisem oferującym pożyczki online.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty