Ile Polacy płacą za samochód?

Materiał informacyjny Rankomat
Money
Money
Decydując się na zakup pierwszego samochodu czy też zmianę obecnego stajemy przed wyborem: kupić nowy model czy może wybrać auto z rynku wtórnego? Decyzja nie jest prosta, wszystko zależy bowiem od naszych oczekiwań, potrzeb i możliwości finansowych. Dowiedz się, ile kosztuje obecnie nowy samochód, a ile używany i jaki najlepiej wybrać!

Według statystyk, większość zmotoryzowanych w Polsce wybiera pojazdy używane – ten trend utrzymuje się od wielu lat, a właściwie od zawsze. Choć popularność nowych samochodów rośnie bardzo dynamicznie, to jednak na polskich drogach nadal dominują auta używane i nic nie zapowiada, by miało się to zmienić, a przynajmniej nie w najbliższych latach. Powód jest prosty: używane auta są po prostu znacznie tańsze, choć ich stan często pozostawia wiele do życzenia. W odróżnieniu od używanego auta, nowy samochód jest jednak w idealnym stanie, często ma więcej udogodnień, jest też nowocześniejszy i bardziej niezawodny. Który więc wybrać? Przed decyzją warto najpierw sprawdzić ile kosztuje obecnie używany, a ile nowy samochód.

Ile kosztuje nowy samochód?

 Według szacunków Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar w 2018 roku na polskich drogach pojawiła się rekordowa liczbę samochodów osobowych: ponad 1,5 mln – z tego prawie 522 tys. to nowe auta, a około 1 mln to pojazdy używane, sprowadzone z zagranicy. W przypadku nowych samochodów wzrost wyniósł ponad 10 proc. (w porównaniu do roku poprzedniego), a w segmencie aut premium wzrost był jeszcze większy: wyniósł prawie 17 proc.

 Jakie nowe auta były w zeszłym roku najchętniej kupowane? Najpopularniejszą marką była zdecydowanie Škoda (kupiono prawie 69 tys. nowych aut tej marki), która wyprzedziła Volkswagena (ok. 55 tys.) i Toyotę (także ok. 55 tys.), a w przypadku aut premium największą popularnością cieszył się Mercedes (ponad 19 tys.), BMW (ok. 15 tys.) i Audi (ponad 14 tys.).

 Cena nowego samochodu zależy w głównej mierze od segmentu. Najtańsze i obecnie najpopularniejsze są auta z segmentu A lub B. Jeśli kierujecie się przede wszystkim ceną i niskimi kosztami eksploatacji, to taki samochód będzie najlepszym wyborem. Średnie ceny nowych aut w tych segmentach wahają się od około 30 tys. złotych do 45 tys. złotych – w przypadku egzemplarzy z podstawowym wyposażeniem. W tej kategorii cenowej znajdziemy dziesiątki modeli, w tym takie auta jak: Dacia Sandero (dla rodziny lepszy będzie jednak model lodgy lub Duster), Volkswagen Up!, Fiat Panda, Toyota Aygo i Yaris, Renault Twingo (ewentualnie Clio), Hyundai i10, Opel Corsa, Citroen C-elysee, Skoda Citigo i Fabia, Kia Picanto, Ford KA+ i Peugeot 301.

 Ile kosztuje używany samochód?

 Obecnie znalezienie używanego, przystępnego cenowo auta nie stanowi większego problemu. Ilość ofert potrafi przytłoczyć, niezależnie od tego, czy szukamy samochodu z niższej półki cenowej za kilka tysięcy złotych, czy pojazdu z wyższego segmentu za kilkadziesiąt tysięcy złotych i więcej. Które są najpopularniejsze? Według raportu AAA Auto, na rynku wtórnym najbardziej popularne są obecnie samochody marki Volkswagen, Audi, BMW, Ford, Opel i Skoda. Mediana ich wieku wyniosła 12 lat, a ceny kształtowały się od 12 tys. zł do 29 tys. zł, jednak oscylowały w granicach ok. 17-18 tys. zł.

 Co do cen samochodów z rynku wtórnego, to obecnie w miarę sprawne auto można kupić już za kilka tysięcy złotych, jednak znalezienie w tej cenie pojazdu uczciwie serwisowanego, bez ukrytych wad i z nieprzekręconym licznikiem jest nie lada wyzwaniem. Kupując taki samochód trzeba mieć na uwadze, że od razu po zakupie konieczny będzie gruntowny serwis i niezbędne naprawy, które mogą kosztować nawet więcej, niż wart jest taki samochód.

 Rozsądniejszym i bardziej ekonomicznym rozwiązaniem jest wybór auta za kilkanaście tysięcy złotych. W tej cenie można kupić m.in. takie modele jak: Ford Focus i Mondeo, Opel Astra, Volkswagen Golf i Passat, BMW 3 czy Audi A4 – oczywiście w tej cenie można znaleźć także wiele innych aut, jednak te są najpopularniejsze (według danych AAA Auto). Jeśli szukacie czegoż z wyższego segmentu, to za 25-30 tys. zł znajdziecie m.in. BMW 5 i Audi A6.

 Od czego zależy cena samochodu? Zarówno w przypadku używanego, jak i nowego samochodu przede wszystkim od marki, typu auta, segmentu i rodzaju paliwa, a w przypadku używanego pojazdu także od wieku i stanu technicznego – czynników wpływających na cenę pojazdu jest jednak znacznie więcej.

 Od lat popularnym rozwiązaniem jest sprowadzanie samochodów z zagranicy, w wielu przypadkach są bowiem znacznie tańsze od tych dostępnych w kraju – średnio od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu procent. Co prawda sprowadzenie auta z zagranicy nie jest skomplikowane – choć wymaga sporo formalności – to jednak znalezienie sensownego egzemplarza jest już kłopotliwe. Dlaczego? Choć spora część pojazdów za granicą rzeczywiście jest tania, to także zaniedbana i mocno wyeksploatowana. oczywiście można też znaleźć zadbane auta z udokumentowanym przebiegiem i regularnie serwisowane, jednak ceny tych aut nie różnią się wiele od tych z Polski – sprowadzanie ich do kraju na ogół mija się więc z celem.

 Rejestracja i ubezpieczenie auta – ile to kosztuje?

 Zakup samochodu to nie koniec niezbędnych wydatków. Każdy pojazd musi zostać zarejestrowany, co niestety nie jest bezpłatne. Jeśli rejestracji nie dokonujemy osobiście – a poprzez dealera lub inną osobę na podstawie pełnomocnictwa – to pierwszym kosztem będzie opłata skarbowa w wysokości 17 zł – z opłaty zwolnieni są jednak najbliżsi członkowie rodziny.

 Należy także zapłacić za tablice rejestracyjne (80 zł), wydanie nowego dowodu rejestracyjnego (54 zł) i ewentualnie także pozwolenia czasowego (13,50 zł) – umożliwia ono legalne poruszanie się pojazdem już od momentu wyjścia z urzędu (przez 30 dni). Do podanych kwot należy też doliczyć nalepkę kontrolną (18,50 zł) i legalizacyjną (12,50 zł). Obowiązkowe są również opłaty ewidencyjne (2 zł). W sumie za rejestrację samochodu kupionego w kraju, bez pełnomocnictwa, z wydaniem nowych tablic i miękkiego dowodu zapłacimy ok. 180 złotych.

 W przypadku zakupu używanego auta od osoby fizycznej, nie prowadzącej działalności gospodarczej konieczne będzie także opłacenie podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC), który obecnie wynosi 2 proc. wartości rynkowej pojazdu. Decydując się na auto z komisu lub salonu, nie musimy jednak płacić takiego podatku, w cenę samochodu jest już bowiem wliczony podatek VAT.

 Kupując samochód trzeba również zapłacić za obowiązkowe ubezpieczenie pojazdu, czyli OC – jest to wydatek rzędu od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych. Ile dokładnie kosztuje OC? Według raportu rankomat.pl średnia cena ubezpieczenia OC w 2018 roku wyniosła 741 złotych – najwięcej musieli zapłacić młodzi kierowcy (średnio aż 1793 zł), a najmniej starsi, powyżej 55 lat (tylko 626 zł). Na cenę ubezpieczenia samochodu wpływa wiele czynników, w tym wiek i staż kierowcy czy też jego miejsce zamieszkania, a także model i marka samochodu oraz kilka innych czynników.

 Jak sfinansować zakup samochodu?

 Choć Polacy za samochód płacą na ogół znacznie mniej, niż obywatele innych krajów europejskich, to jednak zakup samochodu za gotówkę przekracza możliwości finansowe większości z nich. Sposobów finansowania auta jest jednak naprawdę wiele: leasing, wynajem długoterminowy, kredyt czy auto w abonamencie. Które rozwiązanie wybrać?

 Najpopularniejszym rozwiązaniem nadal jest kredyt samochodowy. Ma on wiele zalet, przede wszystkim jest korzystniej oprocentowany niż kredyt konsumpcyjny, ma się też sporą dowolność w kwestii wysokości rat. Znacznie mniej popularny jest leasing konsumencki, choć w kilku aspektach jest wygodniejszy od kredytu – przede wszystkim formalności są mniejsze, leasing nie obniża też zdolności kredytowej.

 __W ostatnich latach jednak coraz mniej osób kupuje auto za gotówkę i na własność – coraz większą popularnością cieszy się abonament i wynajem długoterminowy, także w przypadku aut używanych – twierdzą eksperci z porównywarki sowafinansowa.pl. Abonament będzie dobrym rozwiązaniem w przypadku droższych aut oraz na krótsze terminy (np. do roku). Z kolei wynajem długoterminowy sprawdzi się w sytuacji, gdy chcemy jeździć droższym autem za stosunkowo niewielką opłatę – wiele osób wybiera ten wariant także ze względu na wygodę, nie trzeba bowiem martwić się o serwis, naprawy czy ubezpieczenie.

 Trudno stwierdzić, które rozwiązanie będzie lepsze, wiele zależy bowiem od tego, jak długo chce się korzystać z danego samochodu oraz od tego, czy ma to być nowy czy może używany pojazd. Wiele zależy też od oferty danego salonu czy komisu – w jednym bardziej opłacalny może być kredyt, a w innym leasing czy abonament. Z pewnością przed decyzją o sposobie sfinansowania samochodu trzeba poświęcić trochę czasu na przegląd rynku i analizę swojej sytuacji finansowej oraz potrzeb i oczekiwań.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty