Ile rząd dopłaca zarządcom autostrad?

(pp)
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse
Resort infrastruktury wciąż nie chce ujawnić skali dopłat z kasy budżetu państwa do poszczególnych koncesjonariuszy autostrad. Tymczasem, kwota ta może być zaskakująco wysoka - podaje "Gazeta Wyborcza".
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse

Jak wynika z danych Krajowego Funduszu Drogowego, ubiegłoroczne dochody z płatnych odcinków państwowych autostrad A2 oraz A4 o łącznej długości ok. 250 kilometrów, sięgnęły ponad 180 mln zł. W tym samym czasie, z zarządzanych przez prywatnych inwestorów płatnych dróg A2 i A1 o podobnej długości, do budżetu państwa wpłynęły tylko 92 mln zł. To aż dwukrotnie mniej, niż wyniosły zyski z państwowych autostrad.

Mimo to, zarówno firma GTC (zarządzająca autostradą A1), jak również Autostrada Wielkopolska (zarządzająca autostradą A2), wspomagane są przez budżet państwa, a konkretnie KFD, tzw. opłatą za przejezdność. Pieniądze te mają wspomóc prywatnych inwestorów w spłacie kredytów zaciągniętych na budowę tych odcinków autostrad.

Taką formę pomocy zaakceptowała w 2009 roku Komisja Europejska, nie ujawniając przy tym sumy, jaką wspomagani mają być inwestorzy. Tymczasem, łączna kwota, jaką Krajowy Fundusz Drogowy wypłacił w 2013 roku zarządcom prywatnych dróg, wyniosła aż 1,3 mld zł. Powołując się na decyzję KE, resort infrastruktury nie chciał zdradzić, ile pieniędzy otrzymały poszczególne firmy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty