Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Ile tracą na wartości?

Data publikacji: Autor: (ps)

Rynek używanych samochodów

Jednym z czynników wpływających na zakup nowego samochodu powinna być utrata jego wartości w trakcie eksploatacji. Sprawa o tyle istotna, że idzie tu o pieniądze, a wiadomo, że samochód kiedyś trzeba będzie sprzedać. Wtedy dopiero się okaże ile na tym trzeba stracić.

Nie wszystkie samochody tracą na wartości tak samo. Jedne modele tracą więcej inne mniej. Reguła jest w zasadzie prosta. Im samochód tańszy tym na wartości traci mniej. Im droższy tym więcej. Powód jest oczywisty. Tańsze auto łatwiej sprzedać, droższe trudniej.

Co wpływa na wartość?
Na pewno kupując samochód drogi, z dużą pojemnością silnika tzw. samochody z wysokiej półki, można się spodziewać znacznych spadków wartości nawet już po roku. Popyt na samochody używane tego rodzaju jest mały. W przeciwieństwie do samochodów małych - gabarytowo, cenowo jak i pojemnością silnika. Są jednak wyjątki, dotyczy to samochodów które są produkowane przez zakłady upadające lub o nie pewnej sytuacji co do kontynuacji dalszej produkcji.

Uczestnictwo w wypadku, a przede wszystkim zła i nie fachowa naprawa pojazdu powoduje duże kłopoty przy sprzedaży takiego samochodu na rynku wtórnym. Od paru lat kupujący samochody używane, zwracają uwagę na historię pojazdu, a przede wszystkim fakt poprawnego serwisowania auta, co zwiększa szansę na sprzedaż takiego samochodu.

Na pewno w miarę poprawy sytuacji gospodarczej, większym zainteresowaniem będą się cieszyły samochody klasy średniej, co już powoli jest zauważalne przy sprzedaży samochodów nowych.

Samochody miejskie
Z samochodów miejskich najmniej traci na wartości toyota yaris. Nowa kosztuje ok. 34 000 zł. Po trzech latach traci 30%, a więc 10 000. Do aut mało tracących na wartości należy zaliczyć także: peugeota 206 - 34% po trzech latach, seata cordobę, forda fiestę i vw polo - 35%.
Dużo na wartości tracą natomiast fiat siena i albea i citroen saxo - po 45% w ciągu trzech lat, fiat punto i suzuki swift - 40% oraz nissan micra - 38%.

Samochody kompaktowe
Spośród aut kompaktowych, po 3 latach najmniej tracą na wartości: honda civic i nissan almera - 31%, opel astra classic i ford focus - 35% i toyota corolla i vw golf - po 37%. Najwięcej zaś stracimy posiadając: lanosa - aż 50% po 3 latach, subaru imprezę i alfę 147 - 45%.

Samochody klasy wyższej
Dla porównania popatrzmy na spadki wartości aut klasy wyższej. Po trzech latach najmniej traci nissan maxima - 45%. Nowa maxima kosztuje około 156 000, a więc straci w tym czasie 70 000 zł. Nieźle trzyma się też toyota camry i mercedes klasy E - po 46% po 3 latach. Dużo stracimy natomiast posiadając volvo V70, hondę legend i bmw serii 5 - 48,5%. Dodajmy, że w przypadku wymienionych aut są to spadki o prawie 100 000 zł.

No to teraz wiemy już na czym stracimy najmniej, a na jakim modelu dużo, ale z tej wyliczanki wynika jeszcze jeden morał. Te samochody, które najmniej tracą na wartości są zazwyczaj dobre, trwałe i bezpieczne.

Zdaniem eksperta
Jacek Gnoiński, kierownik działu analiz rynku "INFO-EKSPERT" Sp. z o.o. wydawcy miesięcznika "Pojazdy Samochodowe Wartości Rynkowe"
- Spadek wartości pojazdu do trzech lat jest zależny od wielu czynników. Z analizy wartości rynku pojazdów używanych wynika, że najważniejszymi czynnikami mającymi wpływ na wartość samochodów używanych to:

  • cena zakupu samochodu nowego,
  • pojemność silnika,
  • wyposażenie samochodu,
  • ewentualne naprawy powypadkowe,
  • sytuacja gospodarcza,
  • ukazanie się na rynku modelu nowej generacji i wiele innych.

  • Do początku artykułu

    Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

    Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

    Zobacz także

    Tagi:

    Komentarze

    • maja (gość)

      lanos traci 50% po 3. latach ok. ale gdzie dziś kupię nowego lanosa panowie dzienniarze?

    • oli (gość)

      to ciekawe firma windykacyjna rocznego lanosa sprzedala za 50% czyli co oszukali mnie

    Dodaj komentarz

    Najnowsze motofakty

    Wszystkie artykuły

    Motofakty mazowieckie

    Top 5 motofaktów

    Testy i porównania

    Premiery i nowości