Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Ile wydajemy na samochód?

Data publikacji: Autor: Michał Kij

Odporni na pokusy też mają dylemat - mniejsze auto z kompletem gadżetów, czy wyższej klasy, ale "gołe"?.
Odporni na pokusy też mają dylemat - mniejsze auto z kompletem gadżetów, czy wyższej klasy, ale "gołe"? Decyzja będzie łatwiejsza, gdy podliczymy koszty utrzymania.

W domowych kalkulacjach kierowcy biorą pod uwagę zużycie paliwa. Czasem doliczają koszt ubezpieczenia i części zamiennych. My dodaliśmy do tego utratę wartości auta po roku eksploatacji. Do porównania wybraliśmy najpopularniejsze modele niższych segmentów oraz Mercedesa klasy E, jako reprezentanta klasy wyższej. Przyjęliśmy, że samochody te przejeżdżają 25 tys. kilometrów rocznie i są ubezpieczone w pakiecie, ze stawką AC wynoszącą 5,5 proc. Licząc wydatki na paliwo, posłużyliśmy się danymi o średnim zużyciu paliwa podawanymi w materiałach producentów.

Utrata wartości
Jak było do przewidzenia najmniej tracą kierowcy samochodów małych. Nasza prosta symulacja wykazała, że z kieszeni właściciela Seicento wypływa co miesiąc 970 zł. Około 40 proc. tej kwoty to spadek wartości samochodu.

Kierowca Mercedesa traci niemal 5-krotnie więcej i najdrożej płaci za sam fakt posiadania auta. W miesięcznych kosztach utrzymania Mercedesa aż 65 proc. stanowi utrata wartości. To typowe dla samochodów klasy wyższej i luksusowej. W początkowym okresie eksploatacji ich wartość topnieje w oczach. Odwrotnie niż w przypadku samochodów popularnych, koszt ubezpieczenia przewyższa wydatki na paliwo. Te ostatnie można ocenić jako umiarkowane, zważywszy liczne walory auta, komfort i poziom bezpieczeństwa.

Przy przebiegu 25 tys. km każdy z samochodów będzie uczestniczył w przeglądzie tylko raz. Fiat i Ford po roku lub 20 tys. km, Skoda po roku lub 15 tys. O nadchodzącym terminie przeglądu Mercedesa przypomni komputer pokładowy, gdy licznik zbliży się do 20 tys. km.
Około 1/5 miesięcznych kosztów pochłonie ubezpieczenie. Na potrzeby porównania przyjęliśmy uproszczoną stawkę ubezpieczenia. Kupując nowy samochód można zwykle liczyć na relatywnie tani pakiet OC, AC i NW od firmy współpracującej z dilerem. W przypadku samochodów drogich, stawki AC można z reguły negocjować indywidualnie.

Po zsumowaniu wydatków okazuje się, że za wygodę i prestiż płacimy nie tylko w salonie sprzedaży. Również później, korzystając z samochodu na co dzień. Za każdą przesiadkę do samochodu o jedną klasę wyższą zapłacimy około 10-15 proc. więcej.

Przesiadka do większych

W ubiegłym roku Fiata Seicento zdetronizowała Skoda Fabia, stając się najczęściej kupowanym nowym samochodem w Polsce. Po raz pierwszy liderem sprzedaży nie został przedstawiciel segmentu samochodów najmniejszych.

Społeczeństwo się bogaci? Być może, lecz przede wszystkim uczy się umiejętnie wydawać pieniądze. Alternatywą dla nowych, małych samochodów są używane auta wyższych klas. Oferta dobrze utrzymanych, kupionych w Polsce samochodów z drugiej ręki jest coraz większa.

Cena nadal jest ważna dla klientów. Jednak znaczenia nabierają inne cechy auta: obszerne wnętrze czy dobra opinia o modelu. Znakomite wyniki sprzedaży notuje Toyota. Jakość i styl nietanich przecież samochodów przemawiają do klienta. Tym samym cechom zawdzięcza sukces Ford Focus. Wbrew obiegowej opinii, że "francuzy" nie są na polskie drogi, bardzo popularny jest Peugeot 206. O jego sukcesie zdecydował atrakcyjny wygląd. "Dwieścieszóstka" świetnie się sprzedaje w całej Europie, a szefowie koncernu nie kryją, że główną przyczyną jest jej uroda.
Oglądając w salonie lśniące czystością, pachnące nowe samochody ciężko sięgnąć po kalkulator. Zresztą gdyby chcieć posiłkować się wyłącznie obliczeniami, wynik doprowadzi nas zawsze do jednego wniosku: najlepszy samochód, to samochód służbowy.


Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości