Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Import aut używanych. Sprowadzamy starocie i mniej Diesli

Data publikacji: Autor: Stanisław Rochowicz/ SAMAR

W maju bieżącego roku liczba sprowadzonych do Polski z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych była wyższa niż w kwietniu i znacznie większa niż przed rokiem, kiedy wszelką działalność wyhamowała pandemia. Średni wiek sprowadzonych aut przekracza 12 lat.
Fot. 123RF W maju bieżącego roku liczba sprowadzonych do Polski z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych była wyższa niż w kwietniu i znacznie większa niż przed rokiem, kiedy wszelką działalność wyhamowała pandemia. Średni wiek sprowadzonych aut przekracza 12 lat.

Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR w maju 2021 roku zarejestrowano w Polsce 82 433 sprowadzone z zagranicy samochody osobowe i dostawcze o dmc do 3,5 tony, co oznacza wzrost na przestrzeni roku o 47,8%.Łącznie. W ciągu 5 miesięcy bieżącego roku liczba rejestracji importowanych aut wyniosła 391 380 sztuk i jest o 28,7% większa niż w analogicznym okresie 2020 roku. Warto dodać, że w porównaniu do maja 2019 roku, wynik jest o 7,0% niższy. Wg prognoz, na koniec roku import przekroczy pułap 950 tys. sztuk.

Średni wiek sprowadzonych w bieżącym roku samochodów osiągnął już 12 lat i jeden miesiąc, a w samym maju - o 1 miesiąc mniej. W przypadku importowanych aut z silnikami benzynowymi średni wiek wynosi 13 lat i 2 miesiące. Roczniki 2009, 2008, 2007 i 2006 stanowią 1/3 rejestracji takich jednostek.

Zobacz także: Wypadek czy kolizja. Jak się zachować na drodze?

W danych dotyczących importu widać systematycznie słabnące zainteresowanie silnikami wysokoprężnymi. Samochody z napędem Diesla w majowym imporcie aut osobowych stanowią 41,7%. Trend 12-miesięczny zmniejszył się do poziomu 42,3%, najniższego od 3 lat. Średni wiek sprowadzanych samochodów z silnikami wysokoprężnymi to 10 lat i 11 miesięcy.

Import aut używanych. Top 10 krajów skąd sprowadzamy samochody

Poniżej ranking TOP10 krajów, z których w 2021 roku najczęściej importowane są samochody do Polski:

  1. Niemcy – 227 567 szt. (34,7%)
  2. Francja – 41 730 szt. (31,2%)
  3. Belgia – 25 904 szt. (21,9%)
  4. Holandia – 16 843 szt. (30,4%)
  5. Stany Zjednoczone – 14 050 szt. (8,3%)
  6. Włochy – 13 192 szt. (22,5%)
  7. Szwajcaria – 10 422 szt. (23,7%)
  8. Austria – 9 684 szt. (31,2%)
  9. Dania – 8 105 szt. (4,9%)
  10. Szwecja – 7 292 szt. (7,8%)

Najpopularniejszym źródłem importu aut do Polski pozostają niezmiennie Niemcy z udziałem blisko 60%. W gronie TOP20 krajów tylko w jednym przypadku nastąpił spadek – chodzi o import z Wielkiej Brytanii (-20,3%).

Import aut używanych. Najczęściej sprowadzane marki

Poniżej TOP20 najczęściej sprowadzanych marek w 2021 roku. Warto zwrócić uwagę, że trzy czołowe pozycje tego zestawienia stanowią łącznie blisko 30% tegorocznego importu:

  1. Volkswagen – 40 275 szt.
  2. Opel – 39 362 szt.
  3. Ford – 36 214 szt.
  4. Audi – 30 865 szt.
  5. Renault – 25 778 szt.
  6. BMW – 22 346 szt.
  7. Peugeot – 20 661 szt.
  8. Citroen – 18 523 szt.
  9. Mercedes – 17 786 szt.
  10. Fiat – 13 531 szt.
  11. Hyundai – 12 797 szt.
  12. Toyota – 12 638 szt.
  13. Nissan – 10 915 szt.
  14. SEAT – 9 948 szt.
  15. Volvo – 9 827 szt.
  16. Kia – 9 572 szt.
  17. Skoda – 9 132 szt.
  18. Honda – 7 397 szt.
  19. Mazda – 6 905 szt.
  20. Suzuki – 5 402 szt.

Import aut używanych. Najpopularniejsze modele

Poniżej prezentujemy ranking najczęściej sprowadzanych modeli w 2021 roku. Ta grupa stanowi łącznie 31,2% tegorocznego importu:

  1. Audi A4 – 11 639 szt.
  2. Opel Astra – 10 845 szt.
  3. Volkswagen Golf – 10 103 szt.
  4. BMW 3 – 8 376 szt.
  5. Audi A3 – 6 952 szt.
  6. Opel Corsa – 6 516 szt.
  7. Ford Focus – 6 329 szt.
  8. Volkswagen Passat – 6 138 szt.
  9. Ford Fiesta – 5 755 szt.
  10. Audi A6 – 5 482 szt.
  11. Ford Mondeo – 5 478 szt.
  12. Volkswagen Polo – 5 104 szt.
  13. BMW 5 – 4 971 szt.
  14. Nissan Qashqai – 4 631 szt.
  15. Opel Meriva – 4 550 szt.
  16. Opel Insignia – 4 028 szt.
  17. Renault Clio – 4 026 szt.
  18. Renault Megane – 3 904 szt.
  19. Renault Scenic – 3 692 szt.
  20. Ford C-Max – 3 602 szt.

Zobacz także: Kierunkowskazy. Jak poprawnie korzystać?

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Denek (gość)

    Nadal te diesle ciągną, mniej ale nadal

  • Szarek (gość)

    Dalej wolą stare szroty.. Jak używane to max 2 lata i z polskiego salonu, tak kiedyś kupiłem avensis i nie żałuje zakupu. Droższa ale za to pewniejsza

  • Majster (gość)

    Nie każdego Polaka stać na auto nowe z salonu

  • Janek (gość)

    Śmieszą mnie takie tytuły. Sprowadzamy starocie... no owszem. Tylko, że NIKT nie kupi starszego auta niż ma! Jeżeli ktoś kupuje 12-letnie auto to najczęściej pozbywa się dużo starszego, który często kończy na szrocie! I najczęściej jest to bezpieczniejsze auto!

  • Juha (gość)

    Państwo PiS. Mlekiem i miodem płynące, a obywatele zamożni....

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości