Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Raporty

Import samochodów. Z jakich krajów sprowadzamy auta do Polski?

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Pixabay.com Polacy najczęściej sprowadzają auta z Niemiec i Francji. A co jeśli przeszukamy bazę CEPiK w poszukiwaniu mniej oczywistych kierunków? Znajdziemy Republikę Burundi, a nawet archipelag wysp na południowym Atlantyku.

Ministerstwo Cyfryzacji na warsztat wzięło Centralną Ewidencję Pojazdów (CEP), a dokładnie informacje o maszynach po raz pierwszy zarejestrowanych na terytorium Polski (a wcześniej zarejestrowanych w innych krajach) z ostatnich 10 lat.

Cel? Poznanie tych oczywistych, i tych bardziej egzotycznych kierunków, z których pojazdy trafiają na nasze drogi.

Import samochodów do Polski

Liider jest tylko jeden. Polacy najczęściej ściągają auta od naszego zachodniego sąsiada. W ciągu ostatnich 10 lat zarejestrowaliśmy prawie pięć i pół miliona pojazdów z Niemiec. Na kolejnych miejscach znalazły się pojazdy z Francji (1 236 131), Belgii (751 527), Holandii (599 048) i Włoch (594 360).

O ile pierwsza piątka nikogo nie dziwi, to ciekawie robi się, patrząc coraz niżej. Wśród ponad 190 tysięcy pojazdów, przy których jako kraj ostatniej rejestracji wskazano Stany Zjednoczone, znalazły się typowo amerykańskie marki jak Dodge, Harley Davidson, Oldsmobile, czy luksusowy, produkowany od końca XIX wieku samochód Packard.

400 używanych pojazdów pochodzi z Korei Południowej – tu dominują marki Daewoo, KIA i Hyundai. We wspomnianym okresie w bazie CEPiK zapisano 781 maszyn, którym jako kraj poprzedniej rejestracji wpisano Zjednoczone Emiraty Arabskie – tutaj znajdziemy takie marki jak Porsche, Maserati, czy Ferrari, znalazł się też pojazd ze stajni Fisker Automotive.

Import samochodu. Trochę egzotyki

A mniej oczywiste kierunki? W naszej bazie mamy samochody, motory i inne pojazdy sprowadzane m.in. z:

  • Rwandy – skąd przyjechał... Fiat,
  • Sri Lanki – w bazie znaleźiono tylko jeden pojazd sprowadzony z tego kraju – marki Kia,
  • Jemenu – ktoś jeździ sprowadzonym stąd Jeepem,
  • Nigru – na polskich drogach szusuje sprowadzony stąd Volkswagen,
  • Mozambiku – auto marki Suzuki,
  • Burundi – z tego wschodnioafrykańskiego kraju do Polski trafiły m.in. motocykle Dniepr i Ural, w sumie – w ciągu ostatnich 10 lat – sprowadzono stąd ponad 300 pojazdów.

Ale to nie wszystko. Znaleziono też Georgię Południową i Sandwicha Południowego. To brytyjskie terytorium zamorskie na południowym Oceanie Atlantyckim. Jakie auto przypłynęło stamtąd do Polski? Ford.

Ministerstwo Cyfryzacji znalazło także chochliki, w tym Citroena sprowadzonego ponoć z... Antarktyki. Nie szukajcie go! To najprawdopodobniej błąd lub zmęczenie urzędnika.

Skąd się biorą tak egzotyczne kraje? Część pojazdów to unikaty sprowadzane przez kolekcjonerów. Takim pojazdem jest np. sprowadzony z USA wóz strażacki z lat dwudziestych ubiegłego wieku. To także samochody, motory, skutery osób, które sprowadzają się do Polski na stałe lub wiążą się z naszym krajem na dłużej.

Uwaga! Informacje zaprezentowane w opracowaniu pochodzą z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Dane te zostały wprowadzone do ewidencji przez urzędy i zostały poddane subiektywnym metodom doboru statystycznego. Oznacza to, że mogą nie uwzględniać wszystkich poprawek naniesionych przez urzędników po publikacji. Raport dotyczy pojazdów zarejestrowanych na terytorium Polski po raz pierwszy (a wcześniej zarejestrowanych w innych krajach) od stycznia 2009 roku do 5 lipca 2019 roku.

Samochody zarejestrowane w bazie CEPiK – kraj poprzedniej rejestracji

Lp.

Kraj

Samochody

1.

Niemcy

5 446 174

2.

Francja

1 236 131

3.

Belgia

751 527

4.

Holandia

599 048

5.

Włochy

594 360

6.

Austria

260 684

7.

Dania

224 362

8.

Wielka Brytania

220 628

9.

Szwajcaria

219 023

10.

Stany Zjednoczone

197 372

11.

Szwecja

90 980

12.

Czechy

45 603

13.

Hiszpania

45 300

14.

Luksemburg

39 264

15.

Litwa

16 911

16.

Słowacja

14 324

17.

Kanada

12 081

18.

Irlandia

12 005

19.

Finlandia

11 610

20.

Norwegia

10 493

Dane: Ministerstwo Cyfryzacji / CEPiK za ostatnie 10 lat


Zobacz także: To musisz wiedzieć o akumulatorze

Zobacz także: Testujemy Volkswagena Polo

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Ubek (gość)

    NIemcy... bez rewelacji informacje

  • marek33 (gość)

    Tylko krajowe jak ktoś chce mieć pewność i nie dokładać, sam tak avensis kupiłem ostatnia generacje z polskiego salonu serwisowane w aso. Droższe w zakupie tańsze w eksploatacji

  • tom (gość)

    Większy rynek jest niemiecki i auta tańsze dlatego głównie z zachodu auta sprowadzamy

  • wiktor (gość)

    co za pytanie, głównie niemcy, sam ma auto z niemiec. Jak na razie jedne z lepszych jednostek maja legendarne 1.9tdi nie od dziś się dobrze sprawuje w moim golfie, aby olej i resztę na czas wymienić i będzie jeździł, ja zawsze biorę z delfi te podstawowe ze 2względu na jakość

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości