Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Raporty

Import używanych samochodów. Czy to początek paniki przed zmianami przepisów w akcyzie?

Data publikacji: Autor: Stanisław Rochowicz

Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR import używanych samochodów we wrześniu był najwyższy w tym roku. Do kraju sprowadzono łącznie 88 626 sztuk pojazdów. To o 8 proc. więcej niż rok wcześniej. Czy to początek paniki przed zapowiadanymi zmianami przepisów w podatku akcyzowym?

Fot. Marcin Oliva Soto Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR import używanych samochodów we wrześniu był najwyższy w tym roku. Do kraju sprowadzono łącznie 88 626 sztuk pojazdów. To o 8 proc. więcej niż rok wcześniej. Czy to początek paniki przed zapowiadanymi zmianami przepisów w podatku akcyzowym?

We wrześniu 2020 roku zarejestrowano w Polsce 88 626 sprowadzonych z zagranicy samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony, co oznacza 8-procentowy wzrost liczony r/r. W tegorocznym wrześniu były 22 dni robocze, o 1 dzień więcej niż przed rokiem.

Import idzie na rekord?

Od początku stycznia do końca września sprowadzono do kraju 630 492 samochody osobowe, o 17,5% mniej niż przed rokiem. Wiele wskazuje na to, że w najbliższych miesiącach poziom importu może osiągać rekordowe wyniki przekraczające 100 tys. sztuk. A to wszystko za sprawą zapowiadanych zmian w naliczaniu podatku akcyzowego, który znacznie podniesie finalny koszt sprowadzenia auta. Podobna sytuacja miała miejsce pod koniec 2016 roku. Zapowiedzi zmiany przepisów w listopadzie zaowocowały ponad 100-tysięcznym wynikiem importu w grudniu.

Zobacz także: Prawo jazdy. Kategoria B i ciągnięcie przyczepy

Nadal importujemy leciwe pojazdy

Średni wiek sprowadzonych pojazdów wyniósł 11 lat i 11 miesięcy, a w samym wrześniu - o 1 miesiąc mniej. Samochody z silnikami Diesla we wrześniowym imporcie aut osobowych stanowią 42,1%. Trend spadkowy utrzymuje się od marca tego roku, a obecnie (trend 12-miesięczny) spadł do poziomu 43,1%.

We wszystkich województwach liczba sprowadzonych w bieżącym roku samochodów używanych jest mniejsza niż w ubiegłym. Najwięcej aut zarejestrowano w woj. wielkopolskim (81 856 szt.), które wykazało jednocześnie najmniejszy w skali kraju procentowy spadek importu w ciągu roku (-13,5%).

TOP10 krajów, z których w 2020 roku najczęściej importowane są samochody do Polski:

  1. Niemcy – 327 107 szt. (-26,0%)
  2. Francja – 62 033 szt. (-16,7%)
  3. Belgia – 48 123 szt. (-10,6%)
  4. Holandia – 32 049 szt. (-0,4%)
  5. Stany Zjednoczone – 27 588 szt. (13,0%)
  6. Włochy – 23 484 szt. (-20,4%)
  7. Szwecja – 19 897 szt. (17,4%)
  8. Szwajcaria – 19 691 szt. (-7,6%)
  9. Austria – 17 999 szt. (-4,4%)
  10. Dania – 17 565 szt. (-8,8%)

Wyraźnie zwiększa się zainteresowanie samochodami sprowadzanymi z Ameryki Północnej. Import ze Stanów Zjednoczonych wzrósł na przestrzeni roku o 13,0%, a z Kanady - aż o 40,2%. To jeden z najbardziej dynamicznych wzrostów na rynku. Ciekawy jest też fakt, że we wrześniu Niemcy wyprzedziły Stany Zjednoczone i zostały nowym liderem jako źródło importu używanych samochodów elektrycznych do Polski. To głównie zasługa rosnącej popularności modeli BMW i3, ale także modeli Tesli – z Niemiec sprowadzono 47 aut tej marki, zza oceanu 46.

TOP20 najczęściej sprowadzanych marek w 2020 roku. Warto zwrócić uwagę, że trzy czołowe pozycje tego zestawienia stanowią łącznie blisko 30% tegorocznego importu:

  1. Volkswagen – 69 850 szt.
  2. Opel – 61 367 szt.,
  3. Ford – 56 511 szt.
  4. Audi – 53 551 szt.
  5. Renault – 40 133 szt.
  6. BMW – 38 399 szt.
  7. Peugeot – 31 177 szt.
  8. Mercedes – 29 246 szt.
  9. Citroen – 28 635 szt.
  10. Toyota – 21 122 szt.
  11. Fiat – 20 833 szt.
  12. Hyundai – 19 256 szt.,
  13. Nissan – 16 879 szt.
  14. SEAT – 16 712 szt.
  15. Volvo – 15 472 szt.
  16. Skoda – 14 439 szt.
  17. Kia – 14 367 szt.
  18. Honda – 12 648 szt.
  19. Mazda – 12 103 szt.
  20. Suzuki – 8 835 szt.

TOP20 najczęściej sprowadzanych modeli w 2020 roku. Ta grupa stanowi łącznie 32,3% tegorocznego importu:

  1. Audi A4 – 20 915 szt.
  2. Volkswagen Golf – 17 724 szt.
  3. Opel Astra – 17 129 szt.
  4. BMW 3 – 14 474 szt.
  5. Audi A3 – 12 216 szt.
  6. Volkswagen Passat – 11 326 szt.
  7. Ford Focus – 10 363 szt.
  8. Opel Corsa – 10 136 szt.
  9. Audi A6 – 9 693 szt.
  10. BMW 5 – 9 272 szt.
  11. Ford Fiesta – 8 923 szt.
  12. Volkswagen Polo – 8 740 szt.
  13. Ford Mondeo – 8 725 szt.
  14. Nissan Qashqai – 7 140 szt.
  15. Opel Meriva – 6 928 szt.
  16. Renault Clio – 6 262 szt.
  17. Opel Insignia – 6 096 szt.
  18. Renault Scenic – 6 058 szt.
  19. Renault Megane – 5 995 szt.
  20. SEAT biza – 5 742 szt.

Zobacz także: Testujemy elektrycznego Opla Corsę

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • ech.. (gość)

    Zaraz zacznie się jeszcze większy napływ badziewia

  • gesek (gość)

    Zalewać nas będą jeszcze bardziej, ale kto pomyśli to wie co kupi. Ja kupując swoje auris od pierwszego właściciela wiedziałem, że nie biorę kota w worku i tylko takie używki dla mnie mają sens

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości