Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Infiniti Q50 2016, czyli poprawianie dobrego

Tomasz Szmandra
Infiniti Q50 / Fot. Tomasz Szmandra
Infiniti Q50 / Fot. Tomasz Szmandra
Jeszcze mocniejsze i wydajniejsze benzynowe silniki V6 Turbo, system bezpośredniego kierowania adaptacyjnego (DAS) nowej generacji i sterowane elektronicznie zawieszenie – to tylko niektóre zmiany jakie firma Infiniti wprowadziła w modelu Q50. A przecież dotychczasowy model, który jakiś czas temu mieliśmy okazję testować w naszej redakcji okazał się wyjątkowo udanym samochodem.
Infiniti Q50 / Fot. Tomasz Szmandra
Infiniti Q50 / Fot. Tomasz Szmandra

Dowód? Jego sukces na światowych rynkach - w trzecim roku sprzedaży modelu Q50, czyli w 2015 roku na całym świecie sprzedano go w około 50 tysiącach egzemplarzy, co stanowi wzrost o 65% w porównaniu z 2014 rokiem!

Nowy sportowy sedan Infiniti Q50 wchodzi do sprzedaży z szeregiem udoskonaleń w zakresie osiągów i dynamiki, które mają zapewnić jeszcze więcej radości i ekscytujących wrażeń z jazdy. Udoskonalenia objęły między innymi technologię jazdy i kierowania następnej generacji oraz wiążą się z wprowadzeniem zupełnie nowej turbodoładowanej jednostki napędowej V6.

W wersji modelowej Q50 2016 debiutuje druga generacja systemu bezpośredniego kierowania adaptacyjnego (DAS – Direct Adaptive Steering™), kompleksowo zmodyfikowana w porównaniu do przełomowego systemu pierwszej generacji. Standardowy tryb kierowania zapewnia teraz jeszcze lepsze czucie kierownicy i pełniejszą informację zwrotną z drogi − bardziej zbliżone do tych w samochodach z tradycyjnym układem kierowniczym.

Q50 jest także, jako pierwszy model Infiniti, wyposażony w sterowane elektronicznie zawieszenie dynamiczne Infiniti (DSS –

Infiniti Q50 / Fot. Tomasz Szmandra
Infiniti Q50 / Fot. Tomasz Szmandra

Dynamic Digital Suspension), które zapewnia temu sportowemu sedanowi optymalne połączenie komfortu jazdy z wiodącą w klasie dynamiką oraz zwrotnością. Kierowców, którzy szukają dynamicznych ustawień, dostosowanych do ich specyficznych wymagań, ucieszy fakt, że przełącznik trybu jazdy (DMS – Drive Mode Selector) może być teraz wzbogacony o tzw. tryb osobisty (Personal), który pozwala na wyjątkowe skonfigurowanie charakterystyki pracy silnika, zawieszenia i układu kierowniczego.

Infiniti Q50 jest oferowany w pięciu wersjach silnikowych. Dla nowym modelu jedną z nich jest zaawansowany, zupełnie nowy, trzylitrowy, podwójnie doładowany silnik benzynowy V6 z wtryskiem bezpośrednim. Silnik VR30 występuje w dwóch wersjach mocy − 304 lub 405 KM –opracowanych tak, aby zapewniały idealne połączenie efektywności i osiągów. Warto dodać, że na europejskich rynkach jednostka dostępna będzie tylko w mocniejszej wersji.

Aby spełnić obietnicę zawartą w odważnej stylistyce Q50 i dać kierowcy pewność za kierownicą w każdych warunkach drogowych, w modelu zastosowano szereg nowych, innowacyjnych technologii jazdy i prowadzenia.

Infiniti Q50 / Fot. Tomasz Szmandra
Infiniti Q50 / Fot. Tomasz Szmandra

Wersje silnikowe Infiniti Q50 z nową trzylitrową, podwójnie doładowaną jednostką V6 lub jednostką hybrydową dostępne są z systemem bezpośredniego kierowania adaptacyjnego Infiniti (DAS – Direct Adaptive Steering™) drugiej generacji. System przeszedł znaczące modyfikacje, dzięki którym zapewnia teraz lepsze czucie kierownicy i pełniejszy feedback z drogi.

Zmiany w systemie bezpośredniego kierowania adaptacyjnego – pierwszego w świecie elektronicznego układu kierowniczego – zostały dokonane po szerokich konsultacjach z właścicielami Q50 z całego świata i po przeprowadzeniu testów drogowych o łącznej długości ponad miliona kilometrów.

W systemie DAS drugiej generacji inżynierowie zoptymalizowali układ sterowania, aby poprawić informację zwrotną z drogi. Ponadto tak zestroili parametry, aby ustawienia domyślne lepiej odzwierciedlały odczucia kierowców jeżdżących samochodami z systemami konwencjonalnymi.

Infiniti Q50 / Fot. Tomasz Szmandra
Infiniti Q50 / Fot. Tomasz Szmandra

Nowy system zapewnia także więcej opcji indywidualizacji, dając kierowcom większą elastyczność w wyborze poziomu wspomagania układu kierowniczego i odbierania informacji zwrotnej z drogi zgodnie z ich osobistymi preferencjami. Ponadto system bezpośredniego kierowania adaptacyjnego aktywnie dostosowuje przełożenie przekładni kierowniczej i siły potrzebnej do obrotu kierownicy, w zależności od prędkości pojazdu i sytuacji. Podczas jazdy z niską prędkością, np. jazdy przez zatłoczone centra miast lub podczas parkowania, system jest nastawiony na łatwość manewrowania. W jeździe sportowej, przy dużej sile odśrodkowej i dużym przyspieszeniu − aby uwydatnić odczuwanie kierownicy − w systemie DAS drugiej generacji siła potrzebna do obrotu kierownicy stopniowo rośnie.

System bezpośredniego kierowania adaptacyjnego jest w stanie przekazać komendy kierowcy z kierownicy na koła szybciej niż systemy mechaniczne, a jednocześnie wymaga mniej korekt, bo sam jest w stanie wykonać tysiąc regulacji układu kierowniczego na sekundę. Dzięki szybkiemu i wyważonemu przekazywaniu kierowcy informacji zwrotnej o nawierzchni i zachowaniu podwozia, nowy system poprawia czucie kierownicy. Zapewnia to kierowcy poczucie bezpieczeństwa i dodaje pewności siebie za

Infiniti Q50 / Fot. Tomasz Szmandra
Infiniti Q50 / Fot. Tomasz Szmandra

kierownicą, a z drugiej strony oszczędza mu niepożądanych drgań, wibracji czy nawet szarpnięć.

Dostęp do rozszerzonego wyboru trybów kierowania możliwy jest przez przełącznik trybu jazdy (DMS − Drive Mode Selector). Znajduje się on w menu konsoli centralnej i pozwala wybrać jeden z sześciu trybów jazdy: osobisty (Personal), standardowy (Standard), jazdy po śniegu (Snow), ekologiczny (Eco), sportowy (Sport) oraz nowy dla modelu Q50 2016 − Sport+.

Aby utrzymać samochód na obranym torze jazdy nawet na nierównej nawierzchni i przy silnym bocznym wietrze, nowa wersja systemu bezpośredniego sterowania adaptacyjnego współpracuje z aktywnym asystentem toru jazdy (ALC − Active Lane Control). Ten na wpół automatyczny system jest prekursorem systemów kierowania, będących punktem wyjścia do jazdy w pełni autonomicznej.

Standardowym wyposażeniem Q50 w wersji z nowym, trzylitrowym silnikiem V6 twin-turbo jest, także nowy, system elektronicznego wspomagania kierownicy RACK firmy Infiniti. System o charakterystyce linearnej, który można zestroić za pomocą przełącznika trybu jazdy (DMS), jeszcze bardziej zwiększa kontrolę nad samochodem.

Podczas wykonywania skrętu kierownicą lub jej powrotu do pozycji wyjściowej, tradycyjne układy kierownicze mogą, z powodu nieprecyzyjnego, ograniczającego linearność wspomagania, wywoływać nienaturalne odczucia. Aby to wyeliminować, elektroniczne

Infiniti Q50 / Fot. Tomasz Szmandra
Infiniti Q50 / Fot. Tomasz Szmandra

wspomaganie kierownicy RACK marki Infiniti precyzyjnie, wraz ze zmianami prędkości kątowej pojazdu, dawkuje siłę potrzebną do obrotu kierownicy.

Wersje z silnikiem benzynowym 2.0 i silnikiem Diesla 2.2 są standardowo wyposażane w hydrauliczne, uzależnione od prędkości, elektroniczne wspomaganie kierownicy z mechanizmem zębatkowym (rack-and-pinion). Ze swej natury, zwiększa ono siłę wspomagania przy małych prędkościach, a przy wyższych prędkościach ją zmniejsza.

W modelu Q50 2016 poprawione zostały ustawienia zawieszenia, tak, aby zapewnić lepszą równowagę między pewnością prowadzenia auta i komfortem jazdy. Przednie zawieszenie to konstukcja dwuwahaczowa, natomiast zmienione tylne to zawieszenie wielowahaczowe multi-link ze sprężynami śrubowymi i amortyzatorami o zwiększonej wydajności z systemem Dual Flow Path®. Warto także odnotować, że szerokie zastosowanie aluminium w elementach zawieszenia pozwoliło na utrzymanie niskiej masy nieresorowanej.

Także przedni i tylny drążek stabilizatora zostały w nowym Q50 zmienione, dzięki czemu osiągnięto większą odporność na niepożądane zmiany w ruchu poprzecznym zawieszenia. W rezultacie samochód charakteryzuje lepsze amortyzowanie nierówności drogi oraz większa zwrotność w zakrętach. Poprawiony system zapewnia utrzymanie lepszego

Infiniti Q50 / Fot. Tomasz Szmandra
Infiniti Q50 / Fot. Tomasz Szmandra

kontaktu między oponami a nawierzchnią drogi.

Q50 Sport 2016, w wersji z trzylitrowym silnikiem twin-turbo, po raz pierwszy wzbogacono o sterowane elektronicznie zawieszenie dynamiczne (DDS − Dynamic Digital Suspension), które zapewnia wysoki komfort jazdy dzięki wiodącej w swojej klasie szybkości reakcji i elastyczności.

Dla Q50 2016 opracowano całkiem nowy, trzylitrowy, podwójnie doładowany silnik benzynowy V6 z nowej i wyjątkowej rodziny jednostek napędowych VR. Ma on zapewniać optymalną moc i optymalny moment obrotowy, a przy tym większą ekonomikę spalania. Na rynki europejskie oferowana jest jego silniejsza wersja, która dostarcza 405 KM  mocy przy 6400 obrotach na minutę i generuje maksymalny moment obrotowy o wartości 475 Nm w zakresie obrotów 1600-5200.

Oprócz nowego silnika 3.0 V6, Infiniti Q50 oferowany jest także z dwulitrowym, czterocylindrowym silnikiem turbodoładowanym o mocy 208 KM i maksymalnym momencie obrotowym 350 Nm, dostępnym od 1500 obrotów na minutę oraz silnikiem Diesla o pojemności 2.2 l, o mocy 168 KM i maksymalnym momencie obrotowym 400 Nm, osiąganym od 1600 obrotów na minutę. Te dwie jednostki napędowe zostały skonstruowane według tego samego założenia co silnik V6, a więc połączenia dynamiki i wysokich osiągów z wydajnością.

Na zaawansowaną, hybrydową jednostkę napędową Q50 składa się natomiast 24-zaworowy, wykonany ze stopu aluminium silnik V6 o pojemności 3.5 l z systemem DOHC, innowacyjny układ jednego silnika elektrycznego i dwóch sprzęgieł oraz kompaktowa, laminowana bateria litowo-jonowa. Moc silnika spalinowego to 302 KM, a moment obrotowy – 350 Nm. Z kolei moc silnika elektrycznego wynosi 67 KM (50 kW), a moment obrotowy – 270 Nm. Łączna moc systemu hybrydowego wynosi 360 KM.

Warto dodać, że wszystkie silniki Q50 zestawiono z  siedmiobiegową przekładnią automatyczną, sterowaną elektronicznie, z trybem manualnym i magnezowymi łopatkami zmiany biegów, montowanymi na kolumnie kierownicy. System adaptacyjnej kontroli przełożeń (ASC − Adaptive Shift Control) za pomocą czujnika przyspieszenia poprzecznego usprawnia wybór biegu, aby dostosować go do zmian na drodze, takich jak podjazdy czy zakręty. Tryb sportowy pozwala kierowcy wybrać bardziej dynamiczny wzorzec zmiany biegów. W efekcie kierowcę cieszy szybsza i płynniejsza zmiana biegów, dopasowana nie tylko do warunków na drodze, ale też do jego stylu jazdy.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty