Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Na drogach

Ingerowali w pracę układu oczyszczania spalin. Dostali mandaty, stracili dowody

Data publikacji: Autor: GITD

fot. GITD W ostatnich dwóch dniach października, podczas kontroli prowadzonych na autostradzie A2, inspektorzy z konińskiego oddziału WITD w Poznaniu wykryli w czterech pojazdach należących do polskich przewoźników niedozwolone urządzenia zwane emulatorami AdBlue, które zakłócają pracę układów oczyszczania spalin.

W każdym z tych przypadków emulatory AdBlue zostały skrzętnie ukryte. Jednak charakterystyczne wskazania na deskach rozdzielczych i doświadczenie inspektorów ITD pozwoliło na szybkie odnalezienie niedozwolonych urządzeń. Niektóre z nich posiadały nawet na obudowach swoistą instrukcję dotyczącą sposobu podłączenia do instalacji elektrycznej pojazdów. Inspektorzy ukarali mandatami wszystkich kierowców i po wymontowaniu niedozwolonych urządzeń zatrzymali dowody rejestracyjne czterech pojazdów.

Redakcja poleca:

Odcinkowy pomiar prędkości. Czy rejestruje wykroczenia w nocy?
Rejestracja samochodu. Będą zmiany
Te modele to liderzy niezawodności. Ranking

fot. GITDAuta wyposażone w system selektywnej redukcji katalitycznej SCR (Selective Catalytic Reduction) dysponują specjalną instalacją do eliminowania tlenków azotu z gazów spalinowych, w której katalizatorem jest amoniak podawany w formie płynu będącego wodnym roztworem mocznika (AdBlue). System pozostaje poza silnikiem, jest zabudowany częściowo w nadwoziu (sterownik elektroniczny, czujniki, zbiornik, pompa, instalacja wlewowa AdBlue, przewody dostarczające płyn do wtryskiwacza) a częściowo w układzie wydechowym (wtryskiwacz płynu, moduł katalityczny, czujnik tlenków azotu). Dane z systemu trafiają do układu diagnostycznego samochodu, co umożliwia przekazywanie kierowcy informacji o konieczności uzupełnienia płynu i ewentualnych awariach systemu SCR.

Działanie SCR jest stosunkowo proste. Wtryskiwacz wprowadza roztwór mocznika do układu wydechowego przed katalizatorem SCR. Pod wpływem wysokiej temperatury płyn rozpada się na amoniak i dwutlenek węgla. W katalizatorze amoniak reaguje z tlenkami azotu, dzięki czemu powstaje lotny azot i para wodna. Nie wykorzystana w reakcji część amoniaku również zamienia się w lotny azot i parę wodną. Bezpośrednie zastosowanie amoniaku jest niemożliwe ze względu na jego wysoką toksyczność i odrażający zapach. Stąd wodny roztwór mocznika, bezpieczny i praktycznie bezwonny, z którego amoniak odzyskuje się dopiero w układzie wydechowym bezpośrednio przed reakcją katalityczną.

Zobacz także: Skoda Octavia w naszym teście

fot. GITD

fot. GITD

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Duzy (gość)

    Tylko że adblue zamarza, szybko się rozpada ... cięgnie za sobą skomplikowanie konstrukcji .. dodatkowy zbiornik, grzałki, pompy, wtryskiwacze itd.....

  • Robert (gość)

    Dokładnie, krystalizuje się już w -11 stopniach, system często ulega awarii, dodatkowe koszty napraw i samego płynu. No i ciągle na desce coś się świeci :/ wyłączajcie to jak najszybciej, jest dostępna taka usługa u fachowców. Z Białegostoku jestem i mnie polecali cartronic w Księżynie.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości