Ingerowali w pracę układu oczyszczania spalin. Dostali mandaty, stracili dowody

GITD
W ostatnich dwóch dniach października, podczas kontroli prowadzonych na autostradzie A2, inspektorzy z konińskiego oddziału WITD w Poznaniu wykryli w czterech pojazdach należących do polskich przewoźników niedozwolone urządzenia zwane emulatorami AdBlue, które zakłócają pracę układów oczyszczania spalin.

W każdym z tych przypadków emulatory AdBlue zostały skrzętnie ukryte. Jednak charakterystyczne wskazania na deskach rozdzielczych i doświadczenie inspektorów ITD pozwoliło na szybkie odnalezienie niedozwolonych urządzeń. Niektóre z nich posiadały nawet na obudowach swoistą instrukcję dotyczącą sposobu podłączenia do instalacji elektrycznej pojazdów. Inspektorzy ukarali mandatami wszystkich kierowców i po wymontowaniu niedozwolonych urządzeń zatrzymali dowody rejestracyjne czterech pojazdów.

fot. GITD
fot. GITD

Auta wyposażone w system selektywnej redukcji katalitycznej SCR (Selective Catalytic Reduction) dysponują specjalną instalacją do eliminowania tlenków azotu z gazów spalinowych, w której katalizatorem jest amoniak podawany w formie płynu będącego wodnym roztworem mocznika (AdBlue). System pozostaje poza silnikiem, jest zabudowany częściowo w nadwoziu (sterownik elektroniczny, czujniki, zbiornik, pompa, instalacja wlewowa AdBlue, przewody dostarczające płyn do wtryskiwacza) a częściowo w układzie wydechowym (wtryskiwacz płynu, moduł katalityczny, czujnik tlenków azotu). Dane z systemu trafiają do układu diagnostycznego samochodu, co umożliwia przekazywanie kierowcy informacji o konieczności uzupełnienia płynu i ewentualnych awariach systemu SCR.

Działanie SCR jest stosunkowo proste. Wtryskiwacz wprowadza roztwór mocznika do układu wydechowego przed katalizatorem SCR. Pod wpływem wysokiej temperatury płyn rozpada się na amoniak i dwutlenek węgla. W katalizatorze amoniak reaguje z tlenkami azotu, dzięki czemu powstaje lotny azot i para wodna. Nie wykorzystana w reakcji część amoniaku również zamienia się w lotny azot i parę wodną. Bezpośrednie zastosowanie amoniaku jest niemożliwe ze względu na jego wysoką toksyczność i odrażający zapach. Stąd wodny roztwór mocznika, bezpieczny i praktycznie bezwonny, z którego amoniak odzyskuje się dopiero w układzie wydechowym bezpośrednio przed reakcją katalityczną.

Zobacz także: Skoda Octavia w naszym teście

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty