Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Inna hybryda

Data publikacji: Autor: Ryszard Polit

Fot. Honda: Honda Civic IMA ma nadwozie typu sedan. Pojazd napędzany jest silnikiem benzynowym o pojemności 1,3 l i mocy 83 KM wspomaganym silnikiem elektrycznym podczas przyspieszania. Gdy pojazd hamuje, energię odzyskuje silnik elektryczny pełniący rolę Wygląda na to, że po sukcesach Toyoty Prius produkcja samochodów z napędem hybrydowym to teraz pewny interes.

Co prawda auta z dwoma silnikami są droższe od konwencjonalnych, ale ochrona środowiska jest teraz modna.

 

Idea samochodu z napędem hybrydowym polega na tym, że silnik spalinowy – benzynowy lub diesel współpracuje z silnikiem elektrycznym. Samochód może być napędzany wyłącznie silnikiem spalinowym, np. na autostradzie, lub wyłącznie elektrycznym, np. w mieście, a w pewnych sytuacjach pracują oba silniki jednocześnie, np. podczas przyspieszania. Fot. Honda: Honda Civic IMA ma nadwozie typu sedan. Pojazd napêdzany jest silnikiem benzynowym o pojemno¶ci 1,3 l i mocy 83 KM wspomaganym silnikiem elektrycznym podczas przyspieszania. Gdy pojazd hamuje, energiê odzyskuje silnik elektryczny pe³ni±cy rolê

 

Zupełnie inną zasadę działania proponuje Honda w hybrydowym modelu Civic IMA, dostępnym również na naszym rynku (kosztuje 94 500 zł). Inżynierowie Hondy Fot. Honda: Silnik elektryczny ma grubo¶æ zaledwie 6,5 cm (!) i umieszczony jest miêdzy silnikiem benzynowym a skrzyni± biegów. postanowili wykorzystać energię, która w konwencjonalnym aucie jest bezpowrotnie tracona. Civic IMA napędzany jest silnikiem benzynowym, a silnik elektryczny go wspomaga podczas przyspieszania, gdy zapotrzebowanie na energię jest największe. Średnie zużycie benzyny Civica IMA wynosi 4,9 l na 100 km, a w mieście 6 l/100 km.

 

Bardzo płaski silnik elektryczny (grubość zaledwie 6,5 cm) umieszczony jest między silnikiem benzynowym, a 5-biegową skrzynią przekładniową. Moc silnika elektrycznego wynosi 10 kW. Wspomaga on silnik spalinowy w zakresie niskich i średnich obrotów podczas rozpędzania pojazdu. Podczas hamowania auta silnik elektryczny pełni rolę alternatora, ładując akumulatory umieszczone w bagażniku. Gdy stan naładowania akumulatorów jest zbyt niski, są ładowane również podczas jazdy, np. po autostradzie. Dzięki temu nie Fot. Honda: Zespó³ napêdowy (od lewej strony): silnik benzynowy, silnik elektryczny, skrzynia przek³adniowa. trzeba korzystać z zewnętrznych źródeł prądu.

 

Ciekawy jest też silnik benzynowy, pochodzący nota bene z modelu Jazz. Ta jednostka z pojemności 1,3 l osiąga moc 83 KM i ma po 2 świece zapłonowe w każdym cylindrze. Iskra na każdej świecy pojawia się w innym momencie, zależnym od obrotów silnika i obciążenia. W ten sposób paliwo spala się szybciej, silnik ma wyższą moc i niskie zużycie paliwa. W silniku tym zastosowano także system redukowania oporów wewnętrznych podczas hamowania, by tę energię mógł Fot. Honda: Pod mask± jest do¶æ ciasno. odzyskać silnik elektryczny. W tym celu wykorzystano system VTEC (zmienne fazy rozrządu), który zamyka zawory ssący i wydechowy w trzech z 4 cylindrów.

 

Na przykładzie Civica IMA można wyobrazić sobie, ile energii jest tracone w typowym samochodzie. Być może nie trzeba konstruować kosztownych ogniw paliwowych, paliwa wodorowego i innych wynalazków. W porównaniu z typowym modelem Civic 1.4 oszczędności w wersji IMA wynoszą 30%. Jest o co walczyć.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości