Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

Inspektor Transportu Drogowego

Data publikacji: Autor: (ECe)

Przyszły inspektor przechodzi bardzo gęste sito selekcyjne, niezwykle trudne egzaminy teoretyczne i praktyczne, a łatwo odpaść podczas testu psychologicznego.

Są specjalnie szkoleni, w samochodach mają biura, nadzorują przestrzeganie prawa

- Jesteśmy zadowoleni, jeśli nie stwierdzamy żadnych uchybień i nie musimy karać. Naszym celem jest bowiem podnoszenie świadomości prawnej, nadzór nad przestrzeganiem obowiązujących przepisów. Przecież wszyscy chcemy bezpiecznie podróżować, dlatego szczególnie na to uczulamy wszystkich przewoźników osób i rzeczy - mówi Antoni Nosal, Małopolski Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego w Krakowie.

 

Inspekcja Transportu Drogowego działa praktycznie od jesieni 2002 r., chociaż formalnie powstała w lutym ub.r. Opóźnienie to wynika przede wszystkim z konieczności długiego przygotowania do pracy zawodowej. Przyszły inspektor przechodzi bardzo gęste sito selekcyjne (o jedno miejsce ubiega sięÉ 40 kandydatów), niezwykle trudne egzaminy teoretyczne i praktyczne, a łatwo odpaść podczas testu psychologicznego, który ma niebagatelne znaczenie przy wyborze kandydatów na inspektorów. Przechodzą oni specjalistyczne sześciomiesięczne szkolenie w Legionowie, odbywają miesięczne praktyki zawodowe, a potem wystarczy zdać egzaminy i pracować. W małopolskiej inspekcji będą docelowo 22 osoby; na razie szkoli się kolejna szóstka wybrańców, która jesienią rozpocznie pracę. Patrole mają do dyspozycji samochody z najnowocześniejszym wyposażeniem biurowym.

Sprawdzone wzory
Antoni Nosal podkreśla fakt coraz większych wymagań stawiane kandydatom na inspektorów. Poprzeczkę trzeba ustawić wysoko, by kontrole były prowadzone profesjonalnie i dawały efekty. Polska ITD korzysta z wzorów sprawdzonych we Francji (zasady naboru) i Niemczech. Tworzenie tych służb administracji zespolonej dofinansowano ze środków UE. Instytucje tego rodzaju istnieją w większości państw Europy, a powołanie jej w Polsce kończyło w zasadzie unijne negocjacje w dziale "transport".

Ustawowe zadania ITD to kontrola przestrzegania przepisów dotyczących transportu drogowego (firmy przewozowe) oraz krajowego i międzynarodowego przewozu drogowego. Jednym słowem - inspekcja ma prawo kontrolować wszystkie samochody, z wyjątkiem osobowych oraz te o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Jej zadania są zbliżone do tych, jakie wykonuje policja (zwłaszcza drogowa) oraz inspekcja celna, straż leśna i ochrony przyrody - każdy w obrębie ustalonym przez odpowiednie przepisy. Czy w takim razie instytucje nie powielają się? Może lepiej wzmocnić np. policję, przyznać jej więcej etatów (ITD ma 300) i pieniędzy na pensje, i wyposażenie?

Praktyka potwierdza założenia
- My nikomu nie odbieramy nadanych ustawowo uprawnień i kompetencji. Wszyscy jesteśmy sojusznikami i czuwamy nad bezpieczeństwem, każdy w swej dziedzinie. Bezpieczeństwo ruchu drogowego to tylko część obowiązków policji, która zapewnia ład i porządek, stąd wspieramy ją w nadzorze nad przestrzeganiem przepisów transportowych. Dotychczasowa praktyka dowiodła słuszności powołania Inspekcji Transportu Drogowego, widzimy bowiem postępującą poprawę w firmach przewozowych. Przedsiębiorcy coraz bardziej dbają o dokumenty i pojazdy, starają się o wymagane licencje i zezwolenia, zaczynają przestrzegać przepisów o czasie pracy i odpoczynku kierowców, bo wiedzą, że kary finansowe są jednak dotkliwe i nie warto ich płacić. Nie zgadzam się z zarzutem, że inspekcję powołano po to, by właśnie dostarczała do kasy państwa jak najwięcej pieniędzy i karząc, niszczyła rodzimy transport. To absurd, nam chodzi przede wszystkim o podnoszenie prawnej świadomości przewoźników i kierowców, by sami także czuli się bezpiecznie na drogach - mówi małopolski inspektor Antoni Nosal.

Wakacje to okres nasilonych kontroli przewozu osób - mikrobusy, autobusy wiozące ludzi zwłaszcza za granicę będą szczególnie brane pod lupę, by uniknąć tragicznych w skutkach wypadków.

Co musi kontrolowany?
* udzielić wyjaśnień, okazać dokumenty, udostępnić wszelkie dane związane z przedmiotem kontroli, umożliwić skopiowanie wskazanych dokumentów
* udostępnić pojazd, obiekt, lokal, w których badanie wchodzi w zakres kontroli określonych w ustawie
* umożliwić sporządzenie dokumentacji filmowej/fotograficznej, jeżeli może ona stanowić dowód lub przyczynić się do utrwalenia dowodu w sprawie będącej przedmiotem kontroli

Co może inspektor transportu drogowego?
Wykonując swe zadania, ma prawo do:
* wstępu do pojazdu, kontroli znajdujących się w nim urządzeń pomiarowo-kontrolnych
* sprawdzenia masy, nacisków osi i wymiarów pojazdu
* kontroli dokumentów wymaganych do prowadzenia działalności transportowej
* stosowania środków przymusu bezpośredniego, użycia broni palnej
* nakładania i pobierania kar pieniężnych zgodnie z ustawą o transporcie drogowym oraz przepisami o drogach publicznych.

Podczas kontroli inspektor może także m.in.
* legitymować kierowców i pasażerów, by ustalić ich tożsamość, jeśli jest to niezbędne dla potrzeb kontroli,
* przesłuchiwać kontrolowanego, świadków i zasięgać opinii biegłych,
* żądać od przedsiębiorcy i jego pracowników wyjaśnień, okazania dokumentów, udostępnienia wszelkich danych mających związek z kontrolą.

Kara musi być
Inspektor transportu drogowego nie może odstąpić od nałożenia kary pieniężnej za stwierdzone podczas kontroli uchybienia. Wydana w tej sprawie decyzja administracyjna musi być natychmiast wykonana, choć przedsiębiorca krajowy może zapłacić karę w ciągu 21 dni od chwili jej nałożenia. Z tego przywileju nie korzystają przewoźnicy zagraniczni jeżdżący po Polsce. Przewoźnik krajowy może się od decyzji odwołać, ale najpierw karę i tak musi zapłacić.

* 15.000 zł to najwyższa kara pieniężna i nakłada się ją na zagranicznych przedsiębiorców za transport kabotażowy wykonywany na terenie Polski bez zezwolenia (wydaje je nasze Ministerstwo Infrastruktury)
* 10.000 zł płaci ten, kto wykonuje usługi transportowe/przewozowe bez wymaganej licencji
* 8000 zł to kara za brak zezwolenia wymaganego na przewóz osób lub rzeczy.

Kary za stwierdzone uchybienia sumują się, nie ma więc ustalonej przepisami górnej granicy; dolna to 200 zł. W nowelizowanej ustawie o Inspekcji Transportu Drogowego mają być określone dolne i górne limity kar, a taryfikator będzie miał wyższą rangę, bo formę załącznika do ustawy.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Mały

    itd z gory zaklada ze kierowca to bandyta robi tylko kontrole tir niech kontroluja magazyny gdzie kierowcy zamiast odpoczywac musza ladowac i rozladowac towar jak sa zmuszani do szybkiej jazdy bo za spoznienia kierowca placi kary anie liczyc kreseczki na wykresowkach bo maja tylko wladze nad kierowca.

  • inspektorka

    Znamy realia transportu i to z najlepszego źródła, czyli od kierowów. I nigdy nie uważałam kierowców za bandytów. ps. widzę, że Mały jest bardzo zgorzkniały...

  • szofer

    moim zdaniem,kontrole itd i kary, to poprostu haracz transportowy.znam wielu przewozników i mają już dość tego transportu,tych kontroli,stos papierów,co chwila dokładanie i zmiana przepisów.dojdzie do tego że niemcy będą prowadzić usługi w polsce.wszystko na to się składa:brak kierowców,gnębienie kontrolami(karami).Już redukują sprzęty lub wogule sprzedają,i jadą do irlandi.Zarzynajcie polski transport BRAWO

  • ravlcj

    Inspektorka, odezwij sie do mnie koniecznie moje GG 1748748 lub r.arent@nospam.wp.pl ( wyrzuc no spam oczywiscie ) . Bardzo wazne dla mnie!!!!

  • artur241

    Czy ITD obchodzą tylko tiry i firmy transportowe? Czy nie powinno interesować inspekcję co się wyprawia w firmach które posiadają tzw.transport własny?

  • kaleniuk

    Witam Chciałbym poinformować Państwa o katastrofalnym stan Komunikacji międzymiastowej w województwie Lubelskim. Jeżdżę co dziennie prywatnymi przewozami w związku z moją pracą w Sądzie w Mieście Hrubieszów, na trasie Hrubieszów - Zamość. Z moich obserwacji wynika potrzeba jak najszybszej kontroli Tych samochodów Tzw. Prywatnych Busów wykonywających działalność zarobkową. Samochody te są w dramatycznym stanie technicznym, auta psują się bardzo często, drzwi nie domykają się wewnątrz jest zimno. Co gorsza np. w takim Mercedesie koloru lila dostają się spaliny do wnętrza pasażerskiego,

  • gość (gość)

    Faktycznie najlepiej jest usiąść i jęczeć. Kary są bo samochody są w fatalnym stanie, mandatów nie wystawia się ot tak... i uwieżcie m że znam ispektorów którzy woleli by kontrolować sprawne samochody i pełna dokumentacje niż użerać się z kierowcami. Znam tez realia kierowcy tira bo jestem jego córką i zgadzam się z tym że przedsiębiorcy naciskaja na WAS. Ale to w Waszej intencji powinno być zabezpieczenie jazdy, wy kierujecie i narazacie zycie swoje innych. Mam nadzieje do zobaczenia niedługo na drogach;D

  • Martusia (gość)

    Witam. Mam pytanie, czy mogę odwołać się do Sądu od odstąpienie chociażby w połowie od kary???? Kara w sumie wynosi 14,000zł, w tym 8,000zł za brak licencji (przewóz osób) oraz 6,000 dlatego, że samochód był niesprawny. Tylko, że samochód nie był moją własnością. Był natomiast wypożyczony od osoby, która zajmuje się wynajmem busów (oczywiście za pieniądze). Proszę bardzo o radę, czy mam możliwość wygrania sprawy o złagodzenie kary....?

  • Detlon (gość)

    W związku z obowiązkiem tworzenia harmonogramów czasu pracy kierowców w firmach transportowych (opc. na liniach do 50 km), proponujemy korzystanie z systemu “Harmonium” umożliwiającego automatyczną generację harmonogramów. System uwzględnia wszystkie przepisy ustawy o czasie pracy kierowców ,a także przepisy kodeksu pracy. Aby otrzymać poprawny harmonogram wystarczy wprowadzić rozkład jazdy oraz kierowców. Dodatkowo szerokie możliwości personalizacji, edycji, planowania urlopów, zmian, zarządzania taborem, tworzenia raportów, kart pracy, kontroli uprawnień i wiele więcej. Rozkłady czasu pracy wygenerowane w naszym systemie przechodzą bez zastrzeżeń i kar kontrole ITD oraz PIP, z uwzględnieniem wszelkich zmian ustawowych wprowadzonych w styczniu 2012 roku. Edytowany przez moderatora 2012-05-07 14:21

  • Łukasz (gość)

    Zobaczcie jak ITD traktuje przedsiębiorców! Jak krowy dojne!!! http://www.mam-sklad.pl/artykuly-czytaj.php/Inspekcja-Transportu-Drogowego-nalozyla-kare-10000-zl.-chociaz-wg-taryfikatora-powinno-byc-2000-zl.-Wszystko-zgodnie-z-prawem-380

  • jackdamians (gość)

    Czy agencja pracy może przewozić za granicę pracowników innej firmy nie posiadając licencji na międzynarodowy transport pasażerski, ani świadectwa kompetencji zawodowych w transporcie pasażerskim? Jeżeli nie; jakie są za to wykroczenie kary?

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości