Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Instalacja gazowa. Czy warto montować ją do auta?

Data publikacji: Autor: Bartosz Gubernat

Instalacja gazowa - jak przystosować auto do jazdy na LPG - poradnik Montaż instalacji gazowej to nadal dobry sposób na obniżenie kosztów eksploatacji samochodu. Warunki są dwa - właściwie dobrana instalacja LPG (np. sekwencyjna) i dość duże miesięczne przebiegi. Radzimy, kiedy i jaka instalacja się opłaca.

Cena benzyny po rekordowych spadkach z wiosny ubiegłego roku systematycznie pnie się w górę. Nie powinno więc dziwić, że serwisy zajmujące się montażem instalacji LPG znów nie mogą narzekać na brak zleceń. Montując "gaz" można sporo zaoszczedzić. Zanim jednak podejmiemy decyzję o przeróbce - warto policzyć, czy na pewno będzie to opłatalne. O tym, ile można zaoszczędzić na każdych 100 km przejechanych na LPG zamiast benzyny, piszemy niżej.

Instalacja sekwencyjna - drogo, ale pewnie

W tej chwili na rynku najpopularniejsze są instalacje sekwencyjne z bezpośrednim wtryskiem gazu. Stosuje się je do najnowszych modeli silników benzynowych, zasilanych wielopunktowym, elektronicznym wtryskiem paliwa. Atutem sekwencyjnych instalacji gazowych jest przede wszystkim bardzo precyzyjne działanie. Gaz podawany jest pod ciśnieniem bezpośrednio w kolektor dolotowy w pobliżu wtryskiwaczy benzyny. Zaletą takiego rozwiązania jest przede wszystkim eliminacja możliwości tzw. wybuchów (czyt. poniżej). Taki układ zasilania gazem składa się z elektrozaworów, butli, reduktora, listwy wtryskiwaczy, czujnika ciśnienia gazu i układu sterującego.

Od tańszych instalacji różni go przede wszystkim bardziej zaawansowana elektronika. Największą wadą takiej instalacji jest wysoka cena. Ceny instalacji sekwencyjnych zaczynają się od 2100 zł i sięgają nawet 4500 zł. Na instalacji gazowej nie warto jednak oszczędzać, bo tańszy układ może okazać się bublem, który nie będzie współpracował z silnikiem naszego samochodu albo nie pozwoli na rozwinięcie pełnej mocy – przypominają firmy specjalizujące się w montowaniu LPG.

Starszy silnik - prostsza i tańsza instalacja

Do starszych samochodów napędzanych mniej zaawansowanymi silnikami można zamontować tańszą instalację. Do silnika z jednopunktowym wtryskiem paliwa wystarczy zestaw złożony z podstawowych elementów, dodatkowo wyposażony w układ sterujący, który odpowiada za dawkowanie silnikowi odpowiedniej mieszanki paliwowej oraz utrzymanie jak najlepszego składu paliwa.

Pominięcie tego urządzenia i montaż najprostszej instalacji LPG może doprowadzić do uszkodzenia katalizatora spalin. Zasilany niewłaściwą mieszanką silnik będzie pracował nierówno, a po pewnym czasie może dojść do awarii urządzenia sterującego dawkowaniem benzyny. W takiej sytuacji samochód będzie sprawiał problemy także podczas jazdy na benzynie. Aby ich uniknąć za instalację z dodatkowym układem sterującym, odpowiednią do silników z jednopunktowym wtryskiem paliwa, trzeba zapłacić 1500-1800 zł.

Najtańsza instalacja do silników gaźnikowych

Najprostsze i najtańsze rozwiązanie to przeróbka samochodu z silnikiem wyposażonym w gaźnik. W tym przypadku dodatkowe urządzenia sterujące dawkowaniem paliwa są niepotrzebne. W skład najprostszej instalacji gazowej wchodzą reduktor, elektrozawory, butla i przełącznik w kabinie. Taki zestaw to wydatek ok. 1100 – 1300 zł.

Zdarza się, że dodatkowo trzeba zamontować komputer czuwającym nad dawkowaniem odpowiedniej mieszanki paliwowej. Dotyczy to głównie wozów japońskich, wyposażonych w jednostkę sterującą podawaniem benzyny. Zwiększa to koszt instalacji o ok. 200 zł. Obecnie takie instalacje LPG montuje się rzadko. Pasują one wyłącznie do starych samochodów, które w większości zostały już przerobione na gaz albo ze względu na ich wiek i stan techniczny po prostu się to nie opłaca.

Serwis instalacji LPG - częściej wymieniaj olej

Samochód zasilany autogazem wymaga właściwej eksploatacji i regularnego serwisu zarówno silnika, jak i układu paliwowego. Zdaniem mechaników samochodowych jazda na gazie może przyspieszać zużycie zaworów i gniazd zaworowych. Aby zminimalizować takie ryzyko, należy częściej zmieniać olej (zamiast co 10 należy robić to co 7-8 tys. km) oraz świece zapłonowe (auto pracuje wówczas równo i prawidłowo spala gaz). Ważny jest także serwis i regulacja instalacji.

Uwaga na strzały

Nieprawidłowo dobrana instalacja gazowa może doprowadzić do wystąpienia strzałów w kolektorze dolotowym, czyli zapalenia się mieszanki gazowo-powietrznej w kolektorze ssącym. Takie zjawisko najczęściej występuje w autach z wielopunktowym wtryskiem benzyny. Powody mogą być dwa. Pierwszy, to iskra, która występuje w niewłaściwym momencie np. wówczas, gdy mamy niesprawny układ zapłonowy (rozregulowany silnik). Drugi to nagłe, chwilowe zubożenie mieszanki paliwa. Jedynym w stu procentach skutecznym sposobem wyeliminowania strzałów jest zamontowanie sekwencyjnej instalacji z bezpośrednim wtryskiem gazu. Jeżeli przyczyną wybuchów jest ubożenie mieszanki można założyć komputer dawkujący LPG.

Opłacalność instalacji LPG - jak to policzyć?

Zakładając, że samochód spala na 100 km 10 litrów benzyny po 4,85 zł za litr, przejechanie tego dystansu będzie nas kosztować 48,5 zł. Jeżdżąc na gazie po 2,50 zł za litr, za przejechanie 100 km zapłacimy ok. 28 zł (przy spalaniu 12l/100km). Po przejechaniu każdych 100 km do skarbonki wrzucimy zatem 20,5 zł. Oznacza to, że zwrot kosztu montażu najtańszej instalacji nastąpi po ok. 6000 km, urządzenie do zasilania silnika z jednopunktowym wtryskiem zapracuje na siebie po ok. 10000 km, natomiast sekwencyjny wtrysk gazu zacznie przynosić oszczędności po niecałych 17 tys. km. Czy warto montować instalację LPG? Wszystko zależy od rocznych przebiegów i planowanego czasu eksploatacji pojazdu. 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • staruszek (gość)

    -mój samochód peugot 1998r 406 benzyna 1,8 cm przebieg 178500 km. na gazie 78000km. spala 10 l. eksploatuję go od 2010r. bez żadnych usterek/ oprócz normalnych bieżących jak olej itd./autko jak nowe! bez żadnych pryszczy ognisk rdzy itd.ma jak na ten rok najnowsze bajery no nie wymieniam,wszystkie jak mają najnowsze auta ,lakier i blacha jak ze sklepu ale auto od nowego jest garażowane,w Belgii i u mnie a to jest tego efekt!! POLECAM takie autko każdemu ...........

  • df (gość)

    warto ja mam honde 2.0 155KM 12 l w zimę benzyny a gazu 13,5,mozecie sobie przeliczyc, przejechalem ok 40 tys km i zero problemow koszt instalacji ok 3000zł i to była wyższa półka

  • minon (gość)

    Ja też uważam że warto. Od roku jeżdżę oplem przerobionym na gaz. Samochód kupiłem w aaa auto, fakt faktem w dobrym stanie , więc nie wydałem wiele na jakieś naprawy przez ten rok. Do tego gaz i zaoszczędziło się sporo kaski ;)

  • Topek (gość)

    W celice 2.0 mam wsadzone BRC SQ32 zapłaciłem za nia tak jak podaje producent na stronie. Według mnie jest to instalacja juz wyższej klasy. Tutaj producent zaleca serwis co 15 tys km i tak robiłem i wszystko pięknie chodzi. Podejrzewam ze i tak dal jakiś zapas km.

  • Edek (gość)

    Czy warto? Oczywiście. I przyzna to każdy kto choć raz miał okazję jeździć autem z LPG. Przy dobrze dobranej i założonej instalacji nie widać różnicy w jeździe. Żadnej. No chyba że przy tankowaniu. Od roku jeżdżę na LPG (instalacja KIT ALBA) i już dawno zwrócił się jej montaż. A ile jeszcze przejadę i zaoszczędzę to już nawet nie umiem policzyć:)

  • ruby (gość)

    mam astre 1,8 srednio na rok robie 10 000niewiem czy zakładac

  • Piłat (gość)

    DO ZWROTU KOSZTÓW ZAŁOŻENIA INSTALACJI LPG NALEZY DOLICZYC JESZCZE WYŻSZY KOSZT PRZEGLADÓW TECHNICZNYCH ,A TAKŻE REGULACJE I WYMIANY FILTRÓW GAZU I INNYCH ELEMENTÓW TEJ INSTALACJI..

  • Darek (gość)

    Zdecydowanie polecam. Odkąd mam gaz z Alfa Serwis Ruda Śląska samochód mniej mnie kosztuje, a ja czerpię taką samą przyjemność z jazdy.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości