Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Instalacja gazowa

Data publikacji: Autor: (tk)

Samochód, do którego założona została instalacja gazowa, najczęściej nie był zaprojektowany z myślą o jej użyciu. Gaz, będący mieszanką propanu i butanu, spala się w wyższej temperaturze niż klasyczne paliwo.

Efektem tego jest pogorszenie warunków pracy zaworu wylotowego silnika przez podwyższenie temperatury na skutek kontaktu z gazami wylotowymi o wyższej temperaturze.

Niższe ciśnienie spalania gazu powoduje konieczność zużycia większej jego ilości niż benzyny, jak mówią kierowcy, o 1-2 litry. Jest to w rzeczywistości ok. 20%. Dziesięć procent wynika z różnicy wartości opałowej benzyny i gazu, drugie 10% wynikające ze stylu jazdy na gazie (dążymy do uzyskania takich samych przyspieszeń jak na benzynie). Dodatkowym, niepożądanym efektem jest zużycie pewnej ilości wytwarzanego przez silnik ciepła, na ogrzanie gazu w procesie jego odparowania. Proces ten zachodzi w tzw. parowniku, który ogrzewany jest przez ciecz chłodzącą silnika. Związane z tym straty cieplne są szczególnie niepożądane w fazie nagrzewania zimnego silnika, bowiem wydłużają czas osiągnięcia przez niego właściwej temperatury pracy.

 

Gaz zawiera jedynie niewielkie ilości siarki, a nie zawiera ołowiu i pochodnych benzenu, jest więc paliwem ekologicznym. Pozwala na uzyskanie idealnie jednolitej i równomiernie rozdzielonej na poszczególne cylindry mieszanki paliwowo - powietrznej, co jest bardzo ważne dla dobrego spalania i równomiernej pracy silnika. W porównaniu z silnikami zasilanymi etyliną ograniczenie emisji tlenku węgla (CO) jest znaczne. Uzyskuje się zmniejszenie jego wydzielania o 40-70%, a w niskich temperaturach nawet do 95%.

 

Po przełączeniu na gaz da się zauważyć bardziej „miękką“ pracę silnika. Jest to spowodowane wolniejszym spalaniem mieszaniny gazu z powietrzem. Efektem tego jest zmniejszenie maksymalnego ciśnienia spalania i, co za tym idzie, zauważalne zmniejszenie mocy silnika. Pozytywnym aspektem jest tutaj zmniejszenie obciążenia jego poszczególnych elementów, a więc zwiększenie ich trwałości.

 

Płynny gaz, ze względu na mniejszą gęstość niż benzyna i olej napędowy, odparowuje szybciej i trudniej się skrapla. Dlatego podczas tzw. zimnych rozruchów w przeciwieństwie do benzyny, nie „wypłukuje” filmu olejowego zawartego pomiędzy tłokiem a tuleją cylindrową silnika. Nie powoduje też jego rozcieńczania, co w znacznym stopniu przyczynia się do zwiększenia trwałości tzw. połączenia TPC, czyli tłok - pierścienie - tuleja cylindrowa.

 

Badania wykazują, że silnik zasilany gazem propan - butan może mieć trwałość o 70-100% większą od zasilanego tradycyjnie.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości