Instalacja LPG w silniku z bezpośrednim wtryskiem paliwa

Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda
Fot. Krzysztof Kapica
Fot. Krzysztof Kapica
Niektórzy producenci oferują w Polsce fabrycznie nowe auta z instalacją LPG. Wśród nich coraz częściej spotykane są pojazdy z silnikami z bezpośrednim wtryskiem benzyny, w tym TSI.

Samochody zasilane na LPG już od lat cieszą się w Polsce dużym zainteresowaniem. Powód jest prosty - cena autogazu jest niemal dwukrotnie niższa od oleju napędowego i benzyny. Dlatego nie dziwi, że producenci samochodów starają się dopasować swoją ofertę do zapotrzebowanie rynku i oferują instalacje gazowe, także do silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Jeszcze do niedawna montaż instalacji gazowej w jednostce napędowej z bezpośrednim wtryskiem paliwa był trudny do wykonania. Barierą było umiejscowienie wtryskiwaczy benzyny, które są zlokalizowane w komorach spalania, gdzie panuje wysoka temperatura. Technologia bezpośredniego wtrysku benzyny pozwala chronić wtryskiwacze przed jej działaniem właśnie dzięki samemu wtryskowi, bowiem wtryskiwana benzyna chłodzi wtryskiwacz.

fot. Skoda
fot. Skoda

Jednak w przypadku, kiedy silnik jest zasilany autogazem wtryskiwacze benzyny nie pracują, co może przyczynić się do ich uszkodzenia. Konieczne było zatem opracowanie sposobu, który chroniłby te podzespoły przed działaniem wysokiej temperatury.

W przypadku instalacji gazowej Landi Renzo, która znalazła zastosowanie w niektórych modelach Skody i jest montowana do wyprodukowanych już samochodów przez partnerów serwisowych Landi Renzo, wtryskiwacze benzynowe cały czas są przemywane krótkim dotryskiem benzyny. Takie rozwiązanie zastosowano m.in. w silniku 1.2 TSI o mocy 90 KM z instalacją gazową, który jest montowany w Skodach Fabia, Rapid i Rapid Spaceback.

Producent wyjaśnia, że kontrola nad silnikiem leży w gestii komputera wtrysku benzyny, a sterownik instalacji gazowej przetwarza polecenia dla wtryskiwaczy benzynowych na odpowiednie polecenia dla wtryskiwaczy gazu. W celu zachowania zgodności z systemem benzynowym, sterownik systemu gazowego uruchamia wtrysk gazu na tym samym cylindrze, z którego został pobrany czas wtrysku benzyny.

fot. Skoda
fot. Skoda

Problemem w silnikach zasilanych na LPG mogą być zanieczyszczenia, które z czasem gromadzą się na wtryskiwaczach benzynowych, a także w zbiorniku benzyny. Dlatego Skoda zaleca stosowanie specjalnych preparatów, których zadaniem jest eliminowanie tych niekorzystnych procesów. Dla silników TSI takie preparaty dostępne są tylko w autoryzowanych serwisach Skody.

Zaletą instalacji gazowych montowanych w jednostkach TSI Skody, poza redukcją kosztów eksploatacji, jest również fabryczna gwarancja. Landi Renzo Polska udziela gwarancji na elementy instalacji LPG na okres 24 miesięcy licząc od daty montażu w autoryzowanym serwisie Skody. Gwarancja jest ważna na terenie całej Polski i honorują ją wszystkie stacje ASO marki Skoda.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty