Wszystko
o samochodach

Porady / LPG

Instalacja LPG w silniku z bezpośrednim wtryskiem paliwa

Data publikacji: Autor: Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda

Fot. Krzysztof Kapica Niektórzy producenci oferują w Polsce fabrycznie nowe auta z instalacją LPG. Wśród nich coraz częściej spotykane są pojazdy z silnikami z bezpośrednim wtryskiem benzyny, w tym TSI.

Samochody zasilane na LPG już od lat cieszą się w Polsce dużym zainteresowaniem. Powód jest prosty - cena autogazu jest niemal dwukrotnie niższa od oleju napędowego i benzyny. Dlatego nie dziwi, że producenci samochodów starają się dopasować swoją ofertę do zapotrzebowanie rynku i oferują instalacje gazowe, także do silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Jeszcze do niedawna montaż instalacji gazowej w jednostce napędowej z bezpośrednim wtryskiem paliwa był trudny do wykonania. Barierą było umiejscowienie wtryskiwaczy benzyny, które są zlokalizowane w komorach spalania, gdzie panuje wysoka temperatura. Technologia bezpośredniego wtrysku benzyny pozwala chronić wtryskiwacze przed jej działaniem właśnie dzięki samemu wtryskowi, bowiem wtryskiwana benzyna chłodzi wtryskiwacz.

fot. SkodaJednak w przypadku, kiedy silnik jest zasilany autogazem wtryskiwacze benzyny nie pracują, co może przyczynić się do ich uszkodzenia. Konieczne było zatem opracowanie sposobu, który chroniłby te podzespoły przed działaniem wysokiej temperatury.

W przypadku instalacji gazowej Landi Renzo, która znalazła zastosowanie w niektórych modelach Skody i jest montowana do wyprodukowanych już samochodów przez partnerów serwisowych Landi Renzo, wtryskiwacze benzynowe cały czas są przemywane krótkim dotryskiem benzyny. Takie rozwiązanie zastosowano m.in. w silniku 1.2 TSI o mocy 90 KM z instalacją gazową, który jest montowany w Skodach Fabia, Rapid i Rapid Spaceback.

Producent wyjaśnia, że kontrola nad silnikiem leży w gestii komputera wtrysku benzyny, a sterownik instalacji gazowej przetwarza polecenia dla wtryskiwaczy benzynowych na odpowiednie polecenia dla wtryskiwaczy gazu. W celu zachowania zgodności z systemem benzynowym, sterownik systemu gazowego uruchamia wtrysk gazu na tym samym cylindrze, z którego został pobrany czas wtrysku benzyny.

fot. SkodaProblemem w silnikach zasilanych na LPG mogą być zanieczyszczenia, które z czasem gromadzą się na wtryskiwaczach benzynowych, a także w zbiorniku benzyny. Dlatego Skoda zaleca stosowanie specjalnych preparatów, których zadaniem jest eliminowanie tych niekorzystnych procesów. Dla silników TSI takie preparaty dostępne są tylko w autoryzowanych serwisach Skody.

Zaletą instalacji gazowych montowanych w jednostkach TSI Skody, poza redukcją kosztów eksploatacji, jest również fabryczna gwarancja. Landi Renzo Polska udziela gwarancji na elementy instalacji LPG na okres 24 miesięcy licząc od daty montażu w autoryzowanym serwisie Skody. Gwarancja jest ważna na terenie całej Polski i honorują ją wszystkie stacje ASO marki Skoda.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Seba (gość)

    Co jak co ale instalacji Landi Renzo to do TSI na pewno bym nie założył. Te instalacje nie cieszą się dobrymi opiniami, a co dopiero pod taki silnik. Na rynku sa lepsze instalacje jak np. BRC, Zavoli i w przypadku zagazowania auta z bezpośrednim wtryskiem celowalbym raczej w te instalacje.

  • Remek (gość)

    Pisząc o silnikach z bezpośrednim wtryskiem dobrze byłoby opisać kilka instalacji różnych producentów i kilka silników, a nie tylko Landi i Skodę. To już może lepiej od razu dodawać w tytule artykuł sponsorowany. Jest przecież wiele instalacji pasujących pod ten typ silników. Zarówno polskie produkty, jak i chociażby wspomniane przez Sebę BRC. Tylko że porównując Landi do innych okazałoby się że wypada blado.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości