Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Intrygujący producent środków smarnych, czyli oleje premium PMO

materiał partnera zewnętrznego
W naszym kraju dosyć niedawno pojawił się holenderski producent środków smarnych (głównie olejów silnikowych i olejów do skrzyń biegów) określany krótką, łatwą do zapamiętania nazwą- PMO. Marka ta na wymagającym polskim rynku, radzi sobie całkiem nieźle, choć z pewnością brakuje im rozpoznawalności jaką mogą pochwalić się wielkie koncerny.

Holenderski producent określa swoje oleje mianem produktów premium. Jak twierdzi, na podstawie wieloletnich badań, udało się stworzyć olej najwyższej jakości, w bardzo przystępnej cenie. Jakość olejów wzbogacana jest przez stosowanie najwyższej jakości dodatków uszlachetniających sprowadzanych prosto z USA. W niniejszym artykule oparto się na badaniach laboratoryjnych sprawdzając czy faktycznie coś w tym jest. Czy pozytywne opinii na temat tych produktów biorą się właśnie z tego? Czy może po prostu to dobry marketing z ich strony.
Najważniejszą rzeczą, którą sprawdzono, to skład. Producent deklaruje, że oleje PMO oparte są o bazy PAO. Na ich stronie widnieje informacja, która zapewnia nas, że w zależności od oleju, bazy PAO może być nawet do 70%. Tak naprawdę nie mamy tutaj określenia, które oleje zawierają najwięcej PAO, a które najmniej. Możemy jedynie zakładać, że oleje PMO 0w30 i PMO 5w30/5w40 będą miały najwięcej tej bazy a oleje typu PMO 15w40 najmniej.
Olejem, którego wyniki badań przedstawiono w artykule jest PMO 10w60 Racing. Okazało się, iż zawartość bazy PAO wyniosła aż 61%, co jest nadspodziewanie dobrym wynikiem. Warto dodać, iż producenci olejów silnikowych w większości przypadków opierają się tylko na bazach HC (hydrokrakingowanych). Aby nie zagłębiać się w szczegóły warto tylko zaznaczyć, że oleje HC to takie „podrasowane” oleje mineralne. Powodem, dla których producenci olejów rezygnują z baz PAO jest z pewnością koszt ich produkcji. Niewątpliwą zaletą olejów opartych o bazy PAO jest ich większa stabilność termiczna. Oleje te z reguły pozostawiają również mniej nagaru w silniku. Krótko mówiąc oleje na bazach PAO na starcie mają dużą przewagę, są znacznie lepsze dla naszych silników niż popularne oleje HC.

Pozostałe wartość dla PMO 10w60  
parametrdeklaracja producentawynik laboratoryjny
Indeks lepkości189189
TBN7,4 mgKOH/g 7,2 mgKOH/g 
Temp. zapłonu238 COC °C240 COC °C
Temp. krzepnięcia -42 °C-44 °C
Lepkość kinematyczna w 100 °C 24,20 mm2/s24,20 mm2/s
Lepkość CCS przy -25°C, mPa.s6040 kg/l6010 kg/l

Aby porównać resztę parametrów postanowiono umieścić je w tabeli. Z pewnością taki rodzaj prezentacji jest bardziej czytelny. Jak widać zawartość baz PAO nie jest jedynym atutem olejów PMO. Reszta parametrów wygląda równie dobrze, a szczególnie indeks lepkości. Dla niewtajemniczonych warto dodać, że indeks lepkości informuje nas o tym jak bardzo zmienia się lepkość oleju podczas zmian temperatury. Im wskaźnik ten jest wyższy tym ta zmiana jest mniejsza. Dobry olej musi charakteryzować się tym, aby być możliwie jak najbardziej płynny w niskich temperaturach, ale zarazem nie może być zbyt rzadki w temperaturze roboczej silnika. Krótko mówiąc wskaźnik lepkości informuje nas o tym, jak dobrze olej spełnia swoje zadanie w całym zakresie temperatur osiąganych przez silnik.

Oprócz powyższych badań przedstawiono również zawartość pierwiastkową oleju. Jednak ocenianie oleju na podstawie zawartości pierwiastków jest właściwie bezcelowa. Rozpatrywanie oleju pod względem tego ile znajdziemy tam jonów Ca2+ bądź Zn2+ nie ma sensu, gdyż olej trzeba traktować jako całość a nie poszczególne składowe. Jedyne co warto wziąć pod uwagę to fakt, iż zawartość siarki w badanym oleju wynosiła ok 1.3% co jest dobrą wartością dla olejów wyścigowych typu 10w60.

Wtajemniczeni wiedzą, że te parametry oznaczają pojawienie się na polskim rynku w średniej półce cenowej bardzo dobrego produktu. Niewątpliwą wadą marki PMO jest jej rozpoznawalność. Co prawda nowy producent dosyć szybko zdobywa rynek, ale jak dobrze wiemy zdobywanie uznania i renomy jest dosyć długim procesem.

https://pmo-lubricants.com/

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty