Inwestycje drogowe w Łódzkiem. Nie będzie obwodnic, nie będzie także węzła na A1, nie ma S14

Piotr Brzózka
Fot. Jarosław Kosmatka/archiwum Dziennika Łódzkiego
Fot. Jarosław Kosmatka/archiwum Dziennika Łódzkiego
Blisko 3 tys. osób napisało do Ministerstwa Infrastruktury, żądając budowy S14. Budowy obwodnicy Radomska domagało się prawie 5 tys. osób!
Fot. Jarosław Kosmatka/archiwum Dziennika Łódzkiego
Fot. Jarosław Kosmatka/archiwum Dziennika Łódzkiego

Ministerstwo Infrastruktury odrzuciło zdecydowaną większość wniosków mieszkańców woj. łódzkiego, dotyczących inwestycji w ramach rządowego programu budowy dróg do 2023 r. Inne inwestycje są na liście rezerwowej lub mogą być "rozważane". Resort właśnie opublikował raport z tych konsultacji.

Rząd przewidział w ciągu najbliższych ośmiu lat na budowę dróg 94 mld zł. Starczy głównie na wybudowanie sieci tras ekspresowych, a i tak nie wszystkich. Kilkadziesiąt projektów znalazło się na listach rezerwowych (w tym trasa S14, czyli zachodnia obwodnica Łodzi i autostrada A1 z Tuszyna do Częstochowy). Wiele dróg niższej kategorii w ogóle w rządowych planach się nie znalazło.

Resort ogłosił konsultacje w sprawie swojego programu. Polacy nadesłali przeszło 42 tys. wniosków, przeważnie dotyczących uwzględnienia danej drogi w rządowym programie. Dotyczyły aż 237 inwestycji. Większość odpowiedzi resortu jest jednak odmowna.

Wiemy już więc, że rząd nie zamierza przenieść na listę podstawową ani inwestycji A1, ani S14. W pierwszym przypadku budowa jest bardzo prawdopodobna, ale rozważane jest finansowanie pozabudżetowe, czyli mówiąc prościej, A1 budowałby prywatny koncesjonariusz lub specjalnie do tego powołana spółka państwowa. Ponieważ S14 będzie drogą darmową, w tym przypadku nie da się zastosować tego rozwiązania. Dlatego resort odpowiada, że przeznaczy na to 1,7 mld zł, jeśli znajdzie oszczędności na innych kontraktach albo rząd zwiększy dostępny limit na realizację programu drogowego.

Na postulat budowy obwodnicy Radomska w ciągu Dróg Krajowych 91 i 42 ministerstwo odpowiada: "z uwagi na zapisy kontraktu terytorialnego dla woj. łódzkiego oraz liczne głosy społeczeństwa, władz samorządowych oraz poparcie przedstawicieli Parlamentu RP, inwestycja będzie przedmiotem dalszych analiz". Również ze wskazaniem na kontrakt terytorialny (choć już bez "wsparcia społeczno-poselskiego") do dalszych rozważań skierowano takie inwestycje, jak budowa trasy S12 z Piotrkowa do Radomia oraz  S74 Sulejów - Kielce.

W pozostałych przypadkach odpowiedzi są jednoznacz-nie negatywne. Ministerstwo oświadczyło, że nie uwzględni wniosków m.in. w następujących sprawach: rozbudowa węzła Tuszyn na autostradzie A1 o pełne relacje zjazdowe; modernizacja DK1 w Tuszynie; przebudowa ronda autostradowego w Sosnowcu koło Strykowa; budowa węzła autostradowego Stryków III w Woli Błędowej (A1); przebudowa DK 12 Kalisz - Sieradz; budowa obwodnicy Strykowa w ciągu DK 14; przebudowa DK14 na odcinku Łódź - Łowicz; budowa obwodnicy Łęczycy w ciągu DK 91; budowa obwodnicy Srocka na DK91; budowa obwodnicy Kamieńska; budowa drogi ekspresowej S74 Łódź - Tomaszów. W tym ostatnim przypadku resort odpowiada, że trasa S74 w planach nie ma takiego przebiegu. W większości pozostałych - że celem programu jest budowa spójnej sieci dróg autostradowych i ekspresowych.

                                                                                                       Źródło: Dziennik Łódzki

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty