Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Jak auta tracą na wartości

Data publikacji: Autor: wwts

Kupujesz i... natychmiast tracisz.

Zobacz też: Samochody używane na sprzedaż

Ceny nowych aut w ciągu pierwszych 12 miesięcy spadają o 10 do 50 procent, po trzech latach auto może być warte tylko 30 procent ceny nabycia.

Dawno minęły czasy kiedy na sprzedaży auta zarabiało się na następne z talonowego przydziału. Potem, bodaj jedynym i ostatnim, takim zjawiskiem była heca ze Skodą Felicią - wiosną chętnych zapisywano na zimę, a ci co kupili już Skodowki sprzedawali je za wyższą cenę oczekującym w kolejce. Generalnie każde auto w momencie pierwszej rejestracji traci na wartości.

Kupujący nowe samochody rzadko zastanawiają się nad tym, za ile będą mogli odsprzedać je za rok czy trzy lata. Tymczasem, jak dowodzą badania rynkowe, nowe samochody tracą na wartości w ciągu roku od 10 do nawet 50 procent. Utrata wartości zależy wprost proporcjonalnie od popytu na dany samochód. Ten zaś kształtują: opinia, image marki, dostępność części, koszty eksploatacji, itd. - słowem popularność. Przeciętny samochód w momencie pierwszej rejestracji traci ok 25 proc. swojej wartości - popularne modele o wyrobionej renomie mniej - ok. 15 proc., pojazdy rzadkie lub niemodne - o wiele więcej. Ranking utraty wartości można porównać do swoistej listy przebojów układanej przez rynek, czyli potencjalnych nabywców. Analizy w tej dziedzinie nie są dokładne - opierają się na cenach wywoławczych (lub skupu w autokomisach) oraz obserwacji zachowań klientów na giełdach samochodowych. Nikt bowiem nie jest w stanie rzetelnie przeanalizować cen transakcyjnych. Mimo tych uchybień, można je traktować zupełnie poważnie. Jeśli ktoś nie wierzy, niech spróbuje sprzedać roczne Seicenta: Younga i Sportinga. Pierwszy pójdzie ze stratą ok. 4.000 (20 proc.) drugi - prawie 9.000 (30 proc.). Jeszcze większe będą różnice między, np. Audi A4 i A8 - pierwszy straci tylko 27 tys. zł (25 proc.), drugi - 150 tys. (41 proc.).

W badaniach przeprowadzanych co roku przez ,Eurotax", firmę badającą polski rynek samochodowy, najlepsze wskaźniki wśród producentów popularnych marek, uzyskują: po roku - Ford i Toyota, po trzech latach - Toyota, Honda, Mercedes i Opel. W grupie rzadziej kupowanych marek samochodów przodują Saab i Volvo. Te wyniki są zbliżone do badań niemieckich (TUV), a więc polski klient wykształcił podobne opinie lub jest pod wpływem zachodnich ocen - mówi Tadeusz Gańczarczyk.

Poniżej zamieszczamy tabele Top 10 po roku i 3 latach. Brakuje tam modeli bardzo popularnych na rynku wtórnym, więc dodajmy: Daewoo Tico po roku tracił 26% po trzech latach 36%, i odpowiednio, Lanos 1.5 SE -27 i 37%, Fiat Uno 18 i 32%, Brava 100 16vSX - 27 i 33 %, Ford Mondeo 2.0 Ghia - 29 i 44%, Honda Civic 1.4i -21 i 36%, Nissan Micra 1,0 - 17 i 31%, alfa 146 1.6 - 16 i 51%, Skoda Felicia - 19 i 31%, Opel Astra 1.4 - 20 i 29%, VW Polo 1.0 - 22 i 39%, ale Passat 1.8 - 15 i 66%. Na wysokość strat wartości pojazdów używanych, w konkretnych okresach, ogromny wpływ mają także liczne promocje w sprzedaży samochodów nowych.

Samochody roczne według utraty wartości

Ford Focus 1.6 16v5d 10%
Saab 9-3 2.0LPT SE 3d 11%
Toyota yaris 1.0 d 12%
Seat Ibiza 1.4 SXE5d 13%
Toyota Avensis 1.6 Wagon 13%
Toyota Corolla 1.4 4d 13%
Renault Clio 1.2 RN 14%
Volvo V401. i 15%
Alfa 146 1.6 16%
Volvo v40 1.8i 17%

Źródło: Badania Eurotax z 2000 r.

Samochody 3-letnie wg utraty wartości

Toyota Corolla 1.4 4d 25%
Honda Accord 1.8i 25%
Mercedes A160 28%
Opel Astra 1.4 5d 29%
Skoda Felicia 1. GLXi 31%
Ford Ka 1.0 34%
Seat Ibiza 1.4 SXE 5d 35%
Peugeot 306 1.4 XR 35%
Citroen Xsara 1.6i SX 35%
Hyundai Accent 1 LS 36%

Źródło: Badania Eurotax z 2000 r.

» Do początku artykułu

» Zobacz też: Ceny używanych samochodów

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • J.M. (gość)

    Czytam to w 2016r i boję się , że wiadomości się zdeaktulizowały . Nie dotyczą też aktualnych modeli na rynku. Mówiąc inaczej, trzeba uaktualnić dane. Reszta O.K.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości