Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja Artykuł sponsorowany

Jak często powinno się serwisować klimatyzację w samochodzie?

Data publikacji: Autor: Materiał Partnera Zewnętrznego

klimatyzacja serwis O tym, że klimatyzacja samochodowa jest bardzo przydatnym wynalazkiem, wiemy już praktycznie wszyscy. Jej szczególną zaletą jest niesienie kojącego chłodu w upalne dni, który pomaga odetchnąć i skupić się na prowadzeniu pojazdu. Dodatkowo klimatyzacja w samochodzie zapobiega uciążliwemu parowaniu szyb, które zmniejszając widoczność, powoduje niski komfort jazdy oraz potencjalne niebezpieczeństwo. Aby jednak klimatyzacja w aucie spełniała swoje funkcje, musimy zadbać o jej regularne czyszczenie i serwisowanie. Specjaliści zalecają przegląd klimatyzacji minimum raz w roku. Wizyta w serwisie jest wówczas świetną okazją do wymiany czynnika chłodniczego. Jest to również moment na dokładne czyszczenie klimatyzacji, najlepiej metodą ozonowania, która słynie z wysokiej skuteczności.

Czym grozi zbyt rzadkie serwisowanie klimatyzacji samochodowej?

 

Korzystając na co dzień z dobroczynnego działania klimatyzacji, wielokrotnie zapominamy, że potrzebny jest jej regularny serwis. Często zdajemy sobie z tego doskonale sprawę, jednak wizytę w specjalistycznym zakładzie przekładamy na bliżej nieokreśloną przyszłość. Nie jest to zbyt rozsądne rozwiązanie, ponieważ nieoczyszczona klimatyzacja samochodowa może nie tylko zmniejszać komfort jazdy, ale stanowi również poważne zagrożenie dla naszego zdrowia. Dzieje się tak dlatego, że wilgotne środowisko panujące w systemie klimatyzacji stanowi wymarzone warunki dla rozwoju bakterii, grzybów oraz pleśni.

W momencie uruchomienia klimatyzacji, mikroby te są rozpylane do kabiny pojazdu, gdzie mają kontakt z naszymi błonami śluzowymi oraz narządem wzroku. Dodatkowo nieuniknioną kwestią jest ich wdychanie. W efekcie mogą pojawić się u nas objawy przypominające grypę, pieczenie i zaczerwienie oczu oraz podrażnienie skóry. Brudna klimatyzacja w aucie jest natomiast szczególnie niebezpieczna dla osób uskarżających się na alergię oraz cierpiących na astmę oskrzelową. Dodatkowo musimy również pamiętać, że nieregularny serwis klimatyzacji sprzyja pojawianiu się usterek technicznych - w wilgotnym środowisku mają bowiem miejsce procesy gnilne, które mogą zaburzać prawidłowe funkcjonowanie części składowych naszego systemu chłodniczego.

klimatyzacja samochodowa montaż

 Awaria klimatyzacji

 

Wielu z nas korzysta z klimatyzacji samochodowej jedynie w sezonie letnim, kiedy oczywista staje się potrzeba ochłodzenia przegrzanego wnętrza auta. Po zimie często okazuje się jednak, że klimatyzacja wydziela nieprzyjemny zapach, daje nikłe poczucie ochłody lub nie chłodzi zupełnie. Faktem oczywistym jest wówczas, że doszło do jej uszkodzenia i konieczna będzie naprawa klimatyzacji. Z jakimi usterkami serwisy spotykają się najczęściej?

Spadek wydajności klimatyzacji

 

W pierwszej kolejności jest to niedostateczna ilość czynnika chłodniczego, od którego w dużej mierze zależy sprawność całego układu. Podczas normalnej eksploatacji w skali roku, w sposób naturalny może ubywać około 10-15% czynnika. Wydajność układu chłodzącego będzie więc stopniowo malała. Dodatkowo czynnik chłodniczy wymieszany jest z olejem smarującym sprężarkę, zapewniając jej optymalne warunki pracy. Regularne nabijanie klimatyzacji jest więc bardzo ważne dla jej prawidłowego funkcjonowania.

Natomiast, jeśli dbamy o uzupełnianie czynnika minimum raz na 2 lata, a niedostateczne ilości dają o sobie znać znacznie częściej, może nam to sugerować powstanie nieszczelności, która wymaga diagnozy i naprawy. Kolejną stosunkowo popularną usterką klimatyzacji jest uszkodzenie chłodnicy, zwanej również skraplaczem. Jest to jeden z najdelikatniejszych elementów całego układu, który narażony jest na korozję, zanieczyszczenia oraz uszkodzenia mechaniczne, powstające w wyniku jazdy. Powodować je mogą na przykład uderzenia niewielkich kamyczków podrzucanych z drogi lub błoto i owady.

Rozwój grzybów, bakterii i mikrobów

 

W związku z wilgotnym środowiskiem pracy klimatyzacji oraz faktem, że układ ten zabiera ciepło z kabiny auta, stwarza on wręcz wymarzone warunki dla rozwoju bakterii oraz grzybów. Drobnoustroje te wywołują szereg nieprzyjemnych objawów, o czym wspominaliśmy już w pierwszej części poradnika. Narażone są przede wszystkim górne i dolne drogi oddechowe, skóra, oczy oraz błona śluzowa jamy ustnej i nosa. Powstające alergeny nasilać będą reakcje ze strony układu odpornościowego, takie jak katar, kaszel, duszności, ból gardła czy pieczenie oczu.

Toksyny grzybów mogą również powodować przykre objawy na skórze. Tak szerokie spektrum niekorzystnego wpływu na organizm powinno nas skłaniać do regularnych wizyt w serwisach. Potrzebne jest wówczas dokładne odgrzybianie klimatyzacji oraz jej ozonowanie. Usługi tego typu nie są zbyt kosztowne, a mają olbrzymi wpływ na zdrowie.

czyszczenie klimatyzacji

 

Nieprzyjemny zapach w aucie

 

Klimatyzacja samochodowa powoduje podwyższoną wilgotność powietrza w aucie, a ta z czasem może wywoływać nieprzyjemny zapach wewnątrz kabiny pojazdu, przywodzący na myśl pleśń. Jest to sygnał, że konieczne będzie czyszczenie klimatyzacji oraz wymiana filtrów. Specjalistyczny serwis klimatyzacji powinien posiadać profesjonalną wiedzę i rozpoznać problem, wskazując, gdzie konieczna jest naprawa.

Objawy świadczące o awarii klimatyzacji w samochodzie

 

Wiemy już z jakimi rodzajami awarii klimatyzacji możemy się spotkać w codziennym życiu. Jakie objawy natomiast powinny nam zasugerować konieczność wizyty w serwisie? Podstawowym problemem jest mała wydajność klimatyzacji lub niedostateczne chłodzenie. Napełnienie klimatyzacji czynnikiem chłodniczym w większości przypadków skutecznie rozwiązuje ten problem. Często w tym wypadku należy również wymienić filtr przeciwpyłkowy.

Podobnym problemem, który stosunkowo często obserwujemy w naszych autach, jest przerywane chłodzenie, co sugeruje niedrożność w obiegu czynnika chłodniczego lub zbyt wysokie ciśnienie układu. Zdarza się to, gdy układ jest zabrudzony lub pojawia się w nim zbyt dużo wilgoci. Całkowity brak chłodzenia często jest objawem uszkodzenia sprężarki. W tym wypadku konieczna jest naprawa lub regeneracja sprężarek klimatyzacji (https://www.ogrzewania.pl/Regeneracja_sprezarek_klimatyzacji).

 Inną przyczyną może być zapowietrzenie układu lub nadmiar oleju w chłodziwie. Awaria klimatyzacji samochodowej może objawiać się także hałasem podczas jej uruchamiania - tego typu odgłosy mogą być wynikiem uszkodzenia sprzęgła sprężarki, poluzowania jej mocowania lub zatarcia. Jeśli sprężarka nie uruchamia się bezpośrednio po jej włączeniu, może to sygnalizować braki w czynniku chłodniczym lub uszkodzone sterowniki.

klimatyzacja

 

Naprawa uszkodzonej klimatyzacji w aucie kosztuje dużo więcej niż jej serwis

 

Znaczna część kierowców uważa, że jeśli klimatyzacja działa bez zarzutu lub niewiele straciła na swojej wydajności, to nie ma powodu, by wydawać pieniądze na jej serwis. Jest to niestety zgubne przekonanie, które znacznie skraca żywotność klimatyzacji w aucie. Przegląd raz do roku wraz z pobieżną diagnostyką to wydatek 100 zł, a przegląd tzw. dwuletni z uzupełnieniem braków czynnika chłodniczego, to najczęściej koszt rzędu 300 zł. Tymczasem poważniejsza awaria, jak np. konieczność wymiany kompresora po zatarciu, wynikająca z naszych zaniedbań, to wydatek najczęściej 3-4 tysięcy tysięcy złotych. Rachunek ekonomiczny jest więc prosty – bardziej opłaca nam się regularny serwis oraz ozonowanie klimatyzacji przed sezonem letnim niż naprawianie szkód i awarii, jakie powstają w wyniku zaniedbania. Musimy pamiętać, że działanie klimatyzacji samochodowej przebiega w trudnych warunkach. Cały układ narażony jest na drgania, skoki temperatur oraz wysoką wilgotność. Łatwo więc może dochodzić do powstawania nieszczelności, które zmniejszają wydajność klimy.

Profesjonalny warszawski serwis klimatyzacji - Skylark-Polska

 

Sprawność klimatyzacji samochodowej w dużej mierze uzależniona jest od decyzji, które podejmujemy. Rezygnując z regularnego serwisu, wbrew pozorom więcej tracimy niż zyskujemy. Dlatego też raz do roku warto udać się do profesjonalnego serwisu, który zadba o system wentylacyjny. Mieszkańcy Warszawy i okolic mogą skorzystać ze specjalistycznych usług serwisu klimatyzacji Skylark-Polska. Wykwalifikowana kadra rozwiąże wszystkie problemy, a innowacyjny sprzęt sprawi, że cała usługa nie zajmie zbyt wiele czasu.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Dolejlama (gość)

    Filtr, odgrzybianie i koniec. Jak znika czynnik, to się szuka nieszczelności. Nie ma czegoś takiego, jak naturalny ubytek.

  • Bzdura reklama (gość)

    Ale kupa bzdur! Tania reklama

  • Łukasz z serwisu (gość)

    Jak ktoś ma szczelny układ to czynnik chłodniczy nie ucieka...jak masz ubytek to znaczy że masz układ uszkodzony i się szuka nieszczelności...ja w swoim E46 przez 9 lat nigdy nie miałem kłopotu z klimatyzacją bo nie ucieka, odgrzybiam i czyszczę parownik, artykuł to kupa bzdury...

  • djopek (gość)

    Serwisuje swoje auris w aso, także nie martwię się o takie rzeczy, zawsze gdy jeżdżę na kontrolę to mi sprawdzają

  • Kolmek (gość)

    Okazjonalnie przejrzeć przy np. wymianie płynów eksploatacyjny. Zawsze zamawiam z delfi jadę do mechanika i przy okazji i tu zajrzy czy jest ok. Zna się na rzeczy i takich szukać, a o auto można być spokojnym

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości