Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wycieraczki zimą. Podpowiadamy jak o nie zadbać

Andrzej Bartoszuk / opr. ip Motointegrator
Wycieraczki trzeba regularnie czyścić
Wycieraczki trzeba regularnie czyścić
Obserwacja aut używanych pokazuje, że kierowcy oszczędzają na płynie do spryskiwaczy i na wycieraczkach. Można to rozpoznać przede wszystkim po porysowanych przednich szybach.

Tylna szyba zazwyczaj nie wygląda lepiej. Z tyłu wycieraczki eksploatowane są do krwi ostatniej lub do momentu, w którym zaczynają wyrzynać na tylnej szybie głębokie ślady. Zdarza się też, że kierowcy zapominają o włączonej tylnej wycieraczce i jadą całymi kilometrami nie wyłączając jej mimo, że już od godziny nie pada. Wyjątkowo ciężkie życie mają wycieraczki zimą.

Co niszczy wycieraczki? Oczywiście w znacznym stopniu nonszalancka eksploatacja, ale wielkim wrogiem gumy jest promieniowanie UV. Światło słoneczne jest zabójcze dla elementów gumowych. Jesienią i zimą najgorsze są zanieczyszczenia, szron i lód. Zanieczyszczenia to najczęściej liście dostające się między wycieraczkę i szybę jak również duża ilość piasku, który wraz z wodą wyrzucaną spod kół innych samochodów dostaje się na nasze szyby. Z tym możemy poradzić sobie poprzez częste oczyszczanie podszybia z liści i częste przemywanie szyby. Warto też raz na kilka dni przetrzeć ręcznikiem papierowym dolną część szyby w miejscu, w którym wycieraczki się zatrzymują.

Jeśli szyby pokryte są szronem to oczywiście dokładnie je skrobiemy. Pamiętajmy żeby skrobaczką nie uszkodzić uszczelek. Jeśli nie mamy wycieraczki to świetnie sprawdzają się plastikowe karty programów lojalnościowych. Oczywiście tylko w sytuacjach awaryjnych. Można też użyć odmrażacza w sprayu ale na pewno nie powinniśmy usuwać szronu tak jak to często się zdarza czyli poprzez obfite spryskanie szyby płynem i włączenie wycieraczek. Kiedy na szybie zalega lód i przymarznięty śnieg tylko skrobanie wchodzi w grę.

Jeśli w takim przypadku włączymy wycieraczki to musimy się liczyć z kilkoma wersjami wydarzeń. Wszystkie są nieprzyjemne. Może się pozornie nic nie wydarzyć czyli wycieraczki nie drgną. W końcu są przymarznięte. Jeśli nie drgnęły może to oznaczać przepalenie bezpiecznika lub bardzo duże obciążenie silniczka, które może doprowadzić do jego przegrzania i spalenia. Jeśli szybko wycieraczki wyłączymy trzeba zaobserwować czy lekko się one cofnęły. Jeśli nie to wyłączmy zapłon i odklejmy je od szyby. Może być też tak, że wycieraczki ruszą i będą się poruszały po lodzie. Dźwięk jaki temu towarzyszy uzmysłowi nam co się w danej chwili dzieje z piórami wycieraczek. Może też dojść do uszkodzenia mechanizmu wycieraczek.

Jakie wycieraczki stosować? Oczywiście pasujące do naszego auta. Nie powinniśmy zakładać wycieraczek krótszych. Ogranicza to pole widzenia. Dłuższe wycieraczki pozornie to pole powiększają ale warto sprawdzić czy te strefy, które są czyszczone rzeczywiście dają nam większą szansę na ocenę sytuacji na drodze. Pamiętajmy, że dłuższe pióro wycieraczki do większe obciążenia silniczka i mechanizmów.

Jeśli w naszym aucie fabrycznie zamontowane były wycieraczki ze spoilerami to załóżmy takie same. Bardzo często oszczędności polegające na kupieniu wycieraczki bez spoilera powodują, że powyżej pewnej prędkości pracująca wycieraczka odrywa się od szyby przez co jej skuteczność spada do zera. Nie zapominajmy o systemie montażu. Tu nie ma miejsca na przypadek. Albo wszystko da się sprawnie zamontować albo nie. Wszelkie kombinacje mogą prowadzić do uszkodzenia piór, ramion, mechanizmu jak i samej szyby.

Zobacz także: Seat Ibiza 1.0 TSI w naszym teście

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty