Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak dobrać wycieraczki samochodowe? Wycieraczki elastyczne czy płaskie?

Krzysztof Klucznik
Jak dobrać wycieraczki samochodowe? Wycieraczki elastyczne czy płaskie?
Jak dobrać wycieraczki samochodowe? Wycieraczki elastyczne czy płaskie?
Właściwe oczyszczenie szyby ma szczególne znaczenie w okresie zimowym, gdy na drodze zalega błoto pośniegowe, sól oraz inne osady. Krótszy dzień i częste opady nie poprawiają sytuacji. O tej porze roku szczególnie ważnym jest, by mieć sprawne wycieraczki, które dokładnie i bez smug usuwają z szyby wszystkie zanieczyszczenia.

Stan piór wycieraczek powinien zwrócić naszą uwagę w momencie, gdy zostawiają po sobie smugi. Pół biedy, jeżeli są to niewielkie ślady poza polem widzenia. Problem zaczyna się, gdy gumy zamiast oczyszczać, rozmazują brud na szybie ograniczając widoczność, lub pozostawiają po sobie film wodny, który w drastyczny sposób zniekształca obraz. To znak, że czas na ich wymianę. Znak nie jedyny. Piszczenie, odrywanie się piór od szyby w czasie pracy czy ich zużycie (np. korozja) są wystarczającym argumentem, który powinien nas skłonić do kupna nowych wycieraczek. Tym bardziej, że uszkodzone pióra mogą łatwo porysować szybę.

Jak dobrać wycieraczki samochodowe? Wycieraczki elastyczne czy płaskie?
Jak dobrać wycieraczki samochodowe? Wycieraczki elastyczne czy płaskie?

Pierwszym parametrem, na który należy zwrócić uwagę przy wyborze wycieraczek jest długość piór. Można zmierzyć stare i na ich podstawie dobrać rozmiar nowych, a można też skorzystać z katalogów przygotowanych przez producentów samochodowych akcesoriów. Trzeba zwrócić uwagę na to, czy nasze auto ma pióra jednakowej czy różnej długości. Montaż zbyt długich piór może skutkować ich obcieraniem o siebie, zbyt krótkie pozostawią duże powierzchnie nieoczyszczonej szyby. Ważne żeby przy zakupie sprawdzić sposób mocowania piór. Większość producentów dodaje adaptery pozwalające na ich montaż do różnych ramion.

Zobacz także: Ateca - testujemy crossovera Seata

Kiedy ustalimy, jaką długość piór powinniśmy kupić, będziemy musieli wybrać ich rodzaj. Oferta rynkowa dzieli się na wycieraczki aerodynamiczne (płaskie) i te o tradycyjnej, szkieletowej konstrukcji. Pierwsze z nich są droższe (przeciętnie 70-130 zł), ale - przynajmniej w teorii - będą lepiej przylegały do szyby przy wyższych prędkościach, oraz powinny mieć wydłużoną żywotność. Klasyczne, szkieletowe pióra są tańsze (do 50 zł), ale też bardziej podatne na uszkodzenia mechaniczne, mogą też rdzewieć. Ich zaletą jest możliwość wymiany samego elementu gumowego, co jest przyjazne dla kieszeni i środowiska - nie powstają zbędne śmieci. Co prawda niektóre z klasycznych piór są wyposażone w spoiler poprawiający docisk do szyby ramienia zamontowanego po stronie kierowcy, ale będzie on działał gorzej niż w przypadku wycieraczek płaskich.

Jak dobrać wycieraczki samochodowe? Wycieraczki elastyczne czy płaskie?
Jak dobrać wycieraczki samochodowe? Wycieraczki elastyczne czy płaskie?

Kolejną ważną sprawą jest rodzaj materiału, z którego wykonano elementy gumowe wycieraczek. Te lepsze są wykonane mieszanki gumowej z dodatkiem grafitu, który poprawia wydajność pracy pióra i poprawia trwałość. Tańsze będą wykonane z różnych rodzajów kauczuku.

O ile zużycie przednich wycieraczek w naturalny sposób częściej przykuwa uwagę kierowcy, o tyle często zapominamy o wycieraczce tylnej. Jest ona montowana w samochodach narażonych na szybkie brudzenie się tylnej ściany auta - najczęściej w nadwoziach typu kombi i hatchbackach. Z tego powodu jej sprawność ma duże znaczenie w bezpieczeństwie jazdy tymi samochodami. Przy wymianie zwróćmy uwagę - w niektórych modelach samochodów tylną wycieraczkę wymienia się razem z całym ramieniem.

Sprawność nowych piór można przedłużyć unikając uruchamiania wycieraczek na szybie pokrytej lodem. Podchodząc do auta pozostawionego na zimną noc „pod chmurką”, sprawdźmy czy wycieraczki nie przymarzły do szyby, a jeśli tak się stało, o ile to możliwe, nie odrywajmy ich od niej tylko spróbujmy użyć odmrażacza. Nie żałujmy też płynu do spryskiwacza - zarówno szyba jak i gumy wycieraczek nie lubią pracy na sucho.

Należy z ostrożnością podchodzić do produktów nieznanych marek sprzedawanych w marketach. Skąpy dwa razy traci - może się okazać, że tanie wycieraczki szybko będą wymagały wymiany i oszczędności poczynione na ich zakupie okażą się pozorne. Niezależnie od rodzaju piór, które kupimy trzeba powiedzieć jedno - każda nowa i prawidłowo dobrana wycieraczka będzie lepsza od zużytej.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty