Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Jak działa radar drogowy?

Data publikacji: Autor: Aureliusz Mikos

 Nie ma chyba kierowcy, który nie zetknąłby się z policyjnym urządzeniem, służącym do wykrywania i określania parametrów ruchu pojazdu, głównie prędkości - zwanym "radar".

Nie ma chyba kierowcy, który nie zetknąłby się z policyjnym urządzeniem, służącym do wykrywania i określania parametrów ruchu pojazdu, głównie prędkości.

 

Spotkanie z radarem kończy się zwykle mandatem lub w najlepszym przypadku - pouczeniem. Nie zastanawiamy się wtedy, skąd policjant wie, że jechaliśmy z taką właśnie prędkością.

 

Prędkość oblicza się na podstawie różnicy między częstotliwością fal wysłanych przez radar i odbitych od samochodu.

 

Słowo "radar" pochodzi od angielskiego Radio Detecting And Ranging, co w wolnym tłumaczeniu oznacza wykrywanie radiowe i ocenę prędkości.


Radar wysyła w kierunku poruszającego się pojazdu wiązkę fal elektromagnetycznych, takich samych jak fale radiowe.


Częstotliwość fal odbijanych od pojazdu jest inna niż częstotliwość fal wysyłanych przez radar; antena radaru wychwytuje właśnie fale odbijające się od pojazdu. W urządzeniu znajduje się także komputer, który podłączony do nadajnika-odbiornika mierzy częstotliwość odbitej fali radiowej i na tej podstawie określa prędkość pojazdu.


Określenie prędkości opiera się na zjawisku Dopplera, które charakteryzuje pozorną zmianę częstotliwości w zależności od prędkości przemieszczania się jej źródła. Zjawisko to wyjaśnia również, dlaczego w miarę przyspieszenia samochód robi więcej hałasu. Otóż dzieje się tak dlatego, że zwiększa się częstotliwość fal dźwiękowych (wysokie tony).


Nowoczesne radary mają zasięg do 500 m i wyposażone są w aparaty fotograficzne. Otrzymane zdjęcie pozwala na dokładne zidentyfikowanie samochodu, dzięki widocznemu numerowi tablicy rejestracyjnej. Na zdjęciu zostają też zapisane najważniejsze dane zdarzenia: data, godzina, zarejestrowana prędkość.


Jeżeli kierowca ma wątpliwości co do zarejestrowanej prędkości, może poprosić o informację na temat homologacji. Wiele radarów używanych przez polską policję to zabytki, nie nadążające za wymogami czasów. Największym mankamentem niektórych stosowanych w Polsce radarów jest ich zbyt mały zasięg. To dlatego często obserwujemy, że policjant mierząc prędkość pojazdu wyskakuje wręcz przed jego koła. Inaczej nie byłby w stanie zmierzyć prędkości. Zagraża to bezpieczeństwu kierujących pojazdem, jak również jest niebezpieczne dla policjantów.

 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • qba (gość)

    "Zjawisko to wyjaśnia również, dlaczego w miarę przyspieszenia samochód robi więcej hałasu. Otóż dzieje się tak dlatego, że zwiększa się częstotliwość fal dźwiękowych (wysokie tony)." HAHAHAHA! niewiedzialem ze mamy juz na drogach samochodoy przyspieszajace do predkosci dziewku! ;] autor napewno nie byl fizykiem i zjawisko dopplera zna chyba z ksiazeczek "poczytaj mi mamo"

  • AdamS (gość)

    "Spotkanie z radarem kończy się zwykle mandatem lub w najlepszym przypadku - pouczeniem" No brawo! Czy to jakaś sugestia, ze wszyscy przekraczamy dozwoloną prędkość? tym samym jesteśmy nieodpowiedzialnymi ludzmi? Jeżdże 25 lat-2 mandaty za prętkość i nie jestem fujarą za kierownica ale też nie furjatem.A jeżdżąc zgodnie z przepisami mam taki luzik w czasie podróży....no wczasy po prostu.A w mieście wychodzę 10 minut wczśniej i zdążam. Edytowany przez moderatora 2006-01-01 14:59

  • rysiek (gość)

    qba;zobacz w encyklopedji' Dopplera zjawisko"

  • ch. (gość)

    Boże, ty widzisz a nie grzmisz! Autor powinien się ze wstydu zapaść albo zacząć śpiewać w operze niż pisać na tematy zahaczający choćby lekko o fizykę

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości