Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak działa układ odpowietrzania zbiornika paliwa?

Maciej Fabijański
Przykład zamontowania pochłaniacza par paliwa, czyli pojemnika z węglem aktywnym. Fot. Maciej Fabijański
Przykład zamontowania pochłaniacza par paliwa, czyli pojemnika z węglem aktywnym. Fot. Maciej Fabijański
Powstające pary paliwa w zbiorniku nie mogą wydostać się na zewnątrz. Czuwa nad tym nadzorowany przez sterownik układ odpowietrzania zbiornika paliwa.
Przykład zamontowania pochłaniacza par paliwa, czyli pojemnika z węglem aktywnym. Fot. Maciej Fabijański
Przykład zamontowania pochłaniacza par paliwa, czyli pojemnika z węglem aktywnym. Fot. Maciej Fabijański

Szkodliwe dla środowiska pary paliwa odprowadza się ze zbiornika do pojemnika z węglem aktywnym, który je pochłania. Stamtąd już w postaci płynnej trafiają one do kolektora dolotowego. W celu uwolnienia aktywnego węgla od nagromadzonego w nim paliwa doprowadza się do pochłaniacza par paliwa powietrze. Wytworzone podciśnienie zasysa paliwo z węgla. Między pochłaniaczem a kolektorem dolotowym na przewodzie doprowadzającym  znajduje się elektromagnetyczny zawór regulacji przepływu par paliwa. Podczas pracy silnika sterownika wysyła do niego określone impulsy, które wpływają na różny stopień otwarcia zaworu, co przekłada się na ilość powietrza z odessanym z węgla paliwem.

Po uruchomieniu silnika zawór pozostaje zamknięty. Dopiero po osiągnięciu przez jednostkę napędową określonej temperatury pracy zostaje aktywowany. Okresowe otwieranie zaworu oraz czas otwarcia określa sterownik na podstawie sygnałów m.in. z czujnika położenia przepustnicy i sondy lambda. Sterowanie zaworem należy do tzw. układów adaptacyjnych, co znaczy, że urządzenie sterujące dopasowuje cykle otwierania i zamykania zaworu do zmieniających się warunków pracy silnika.

System pokładowej diagnostyki EOBD sprawdza prace układu odpowietrzania zbiornika paliwa. W teście przepustowości otwieranie zaworu w zależności od stopnia napełnienia pochłaniacza par paliwa powoduje zmianę składu mieszanki. Ta zmiana rejestrowana przez sondę lambda przed katalizatorem potwierdza działanie układu odpowietrzania zbiornika. Z kolei podczas tzw. testu modulacyjnego sterownik silnika cyklicznie trochę otwiera i zamyka zawór, czego rezultatem są zmiany, czyli modulacja ciśnienia w kolektorze dolotowym. Mierzy ją czujnik ciśnienia i na tej podstawie sterownik silnika ocenia sprawność układu odpowietrzania zbiornika.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty