Jak jeździć lepiej?

(pp/ip)
Wbrew stereotypom polscy kierowcy jeżdżą coraz lepiej. - Jesteśmy na drodze bardziej kulturalni, stosujemy częściej drogowy savoir-vivre i coraz więcej z nas porusza się zgodnie z przepisami – ocenia Marek Konkolewski z Komendy Głównej Policji. Ale na drodze wciąż trzeba się uczyć. Oto kilka porad, które mogą się przydać nawet doświadczonym użytkownikom dróg.

Wbrew stereotypom polscy kierowcy jeżdżą coraz lepiej. - Jesteśmy na drodze bardziej kulturalni, stosujemy częściej drogowy savoir-vivre i coraz więcej z nas porusza się zgodnie z przepisami - ocenia Marek Konkolewski z Komendy Głównej Policji. Ale na drodze wciąż trzeba się uczyć. Oto kilka porad, które mogą się przydać nawet doświadczonym użytkownikom dróg.
Jedź na suwak

Dla wielu ktoś, kto stosuje tę technikę, uważany jest za cwaniaka. Tymczasem 


Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse

jazda na "suwak" lub "zamek", czyli wzajemne przepuszczanie się aut z dwóch pasów przy zwężeniu drogi to rozwiązanie kulturalne i poprawiające płynność ruchu. Dlatego jeśli widzisz, że ktoś z kończącego się pasa chce wjechać przed ciebie - ustąp. Ale żeby "suwak" zadziałał wymagana jest współpraca obu stron - jeśli jedziesz pasem, który się zwęża, nie zmieniaj go aż do samego końca. Wcześniej będziesz blokował tych, którzy jadą za tobą.

Ręce na kierownicy
Gdy trzymasz kierownicę już jedną ręką szansa, że ominiesz przeszkodę, która nagle pojawi się na jezdni, maleje aż o 30-40 proc. Tymczasem 70 proc. kierowcom zdarzyło się puścić kierownicę zupełnie i poprosić pasażera o jej przytrzymanie, a aż 90 proc. przyznała, że zdarzyło im się kierować samochód kolanami. Zwykle ten zły nawyk dotyczy doświadczonych kierowców. - Są przekonani, że gdy mają prawo jazdy od kilkudziesięciu lat, nic złego nie może się zdarzyć - tłumaczy Marek Konkolewski z Komendy Głównej Policji.

Pilnuj prędkości

Mimo, że auta mają coraz doskonalsze systemy bezpieczeństwa, nawet one nie wygrają z prawami fizyki. Na zahamowanie przy prędkości 100 km/h potrzeba 40 m, ale gdy pędzisz 200 km/h, ta długość zwiększa się do 200 m! Pamiętaj, że drogi są projektowane pod określoną prędkość - zachowanie z autostrady nie sprawdzi się na krętym lub górzystym szlaku. Mniejsza prędkość to również płynniejszy ruch - w miastach sygnalizacja świetlna coraz częściej programowana jest tak, by "zieloną falę" mieli tylko jadący z przepisową prędkością.

Pozycja za kierownicą
Gdy usiądziemy za kierownicą, nasze plecy powinny płasko przylegać do oparcia fotela. Dolna część ud powinna mieć kontakt z siedziskiem. Chodzi o to, by ciało kierowcy miało jak największą powierzchnię kontaktu z fotelem. W ten sposób poprawiamy "wyczucie auta" w czasie jazdy. Kolejną sprawą jest ułożenie nóg. Po wciśnięciu pedału sprzęgła, lewa noga

Fot. GDDKiA
Fot. GDDKiA

kierowcy powinna być lekko ugięta w kolanie. Nie zapominajmy także o ułożeniu ramion. Prawidłowa pozycja umożliwia położenie nadgarstków na kole kierownicy na godzinie 12:00 mając wyprostowane ręce.

Skręcanie kierownicą
Choć wydaje się to banalnie proste, zdecydowana większość kierowców wykonuje ten manewr nieprawidłowo. Należy jednak pamiętać, że jest to jeden z najważniejszych aspektów prowadzenia samochodu. To właśnie od sprawnego korzystania z kierownicy może zależeć nasze życie, podczas np. wyprowadzania auta z poślizgu. Pamiętajmy, że najbardziej efektywne ułożenie rąk na kierownicy to pozycja tzw. "za piętnaście trzecia". Jest to wyjściowa pozycja do trzech typów skrętów, jakie możemy wyróżnić:

1. Skręt wyścigowy
: Jak sama nazwa wskazuje, taki typ skręcania wykorzystywany jest najczęściej przez kierowców ścigających się w pojazdach wyczynowych. Podstawowa zasada, jaka obowiązuje podczas tego manewru, polega na utrzymaniu rąk w pozycji wyjściowej (za piętnaście trzecia), aż do momentu, w którym się skrzyżują. W przypadku aut drogowych, ten skręt najczęściej przydaje się podczas omijania przeszkód (np. dziur), łagodnych zakrętów o kącie do 45 stopni, manewrów wyprzedzania innych pojazdów czy też zmiany pasa ruchu.


Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse


2. Skręt szosowy

: Ten typ skrętu kierownicy polega na przygotowaniu się (odpowiednim ustawieniu rąk na kierownicy) jeszcze zanim wejdziemy w zakręt, w pozycji wyjściowej. W ten sposób, trzymając koło kierownicy w środku zakrętu, jesteśmy w stanie dokonać szybkiej kontry lub pogłębić nasz skręt, w zależności od potrzeb i warunków, jakie wystąpią na drodze. Aby wykonać ten manewr, należy (przy skręcie w prawo) przenieść naszą prawą rękę w górę (ok. godz. 10:00) kierownicy i wykonać skręt, pozwalając jednocześnie, aby lewa ręka prześlizgnęła się po niej. Gdy nasze ręce znajdą się w pozycji wyjściowej, możemy zatrzymać kierownicę. Dzięki temu, w razie potrzeby, dokonujemy korekty skrętem wyścigowym, bez odrywania dłoni od kierownicy. Ta metoda przydaje się najczęściej do pokonywania łagodnych zakrętów o kącie 90 stopni.

3. Skręt rajdowy
: To najtrudniejszy i najbardziej skomplikowany manewr. Polega na szybkim kręceniu kierownicą z przekładaniem rąk. Ta umiejętność przydaje się szczególnie podczas manewrów na parkingu lub jazdy slalomem. Aby prawidłowo wykonać ten skręt (w tym przypadku w prawo), należy zacząć od manewru wyścigowego. W momencie, gdy nasze ręce się skrzyżują, prawa ręka musi znaleźć się na górze koła kierownicy, kontynuując skręt lewą ręką. Gdy i ona znajdzie się na dole, przekładamy ją na górę koła kierownicy, nie przestając skręcać prawą ręką. W ten sposób unikniemy wzajemnego zablokowania się rąk.

Jak jeździć lepiej?
Jak jeździć lepiej?
Jak jeździć lepiej?

 

Drogi zaufania - program ochrony życia i zdrowia ludzi na drogach
krajowych współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu
Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty