Przy tak wyśrubowanych cenach paliw każdy zaoszczędzony litr benzyny czy oleju napędowego, przemnożony przez roczny przebieg, zostawia w kieszeni niezłą sumkę. Oszczędniejsze samochody przyciągają więc nabywców często skuteczniej niż techniczne gadżety. A mniejsze zużycie paliwa to także mniejsza emisja węglowodorów, tlenku i dwutlenku węgla, tlenków azotu.
Tak się składa, że najbardziej zaawansowane technicznie i najoszczędniejsze auta są najdroższe. Jednak każdy z nas ma możliwość wyboru najbardziej oszczędnego samochodu w ramach sumy, którą dysponuje. Warto się nad tym zastanowić. Bywa, że kierujemy się estetyką nadwozia czy osiągami, zupełnie ignorując dane dotyczące zużycia paliwa.
Jeszcze większe pole do popisu w kwestii oszczędzania paliwa mamy jako kierowcy, gdy zasiądziemy już w naszym samochodzie i wyruszymy w codzienną gonitwę po ulicach. Jeśli postawimy na zmniejszenie spalania, to musimy to robić dwutorowo. Bowiem to, czy uda się nam zaoszczędzić nawet 20 proc. paliwa zależy częściowo od techniki jazdy, wyrobienia sobie prawidłowych nawyków i umiejętności wyzbycia się złych przyzwyczajeń, częściowo zaś od stanu technicznego samochodu, jego wyposażenia i odpowiedniego dostosowania do ekonomicznej jazdy.
Musimy zatem podjąć trud samoszkolenia, robiąc to albo samodzielnie, albo z pomocą szkoły doskonalenia techniki jazdy, oraz trud doprowadzenia swojego samochodu do stanu, w którym będzie gwarantował najniższe, możliwe w jego przypadku zużycie paliwa.
Działania zmierzające do maksymalnego obniżenia zużycia paliwa muszą zacząć się już w momencie uruchomienia samochodu. Robimy to bez naciskania pedału gazu. Ruszamy od razu, silnik podczas jazdy szybciej osiągnie prawidłową temperaturę pracy, a ta zapewni optymalne spalanie.
Pierwszego biegu używamy jedynie do ruszenia z miejsca, a już po kilku metrach możemy wrzucić dwójkę. W czasie przyśpieszania nigdy nie naciskamy pedału gazu do oporu, a podczas jazdy utrzymujemy silnik w zakresie obrotów niezbędnych do sprawnego poruszania się po drodze. Należy pamiętać, że zbyt niskie obroty są równie niekorzystne co zbyt wysokie. Warto więc korzystać z obrotomierza. Podczas jazdy jak najrzadziej używajmy hamulca.
Klucz do sukcesu to płynna jazda, poparta przewidywaniem zdarzeń na drodze. Obserwacja sygnalizacji świetlnej czy pojazdów blokujących ruch (zatrzymujące się autobusy, taksówki) pozwala uniknąć niepotrzebnych zatrzymań auta. A ruszanie z miejsca pożera najwięcej paliwa. Wyobraźnia odgrywa tutaj ogromną rolę, ale pewnych zachowań można też się nauczyć. W rozsądny sposób trzeba także korzystać z urządzeń elektrycznych w samochodzie i klimatyzacji. Im więcej odbiorników pracuje w aucie, tym większe obciążenie alternatora, który zabiera energię mechaniczną silnikowi. Przyczynia się to do zwiększonego zużycia paliwa, podobnie jak korzystanie z klimatyzacji.
Niekorzystne jest także otwieranie szyb lub szyberdachu, co zaburza aerodynamikę samochodu. Natomiast podczas postojów dłuższych niż 1 min warto wyłączać silnik.
Ważne jest także odpowiednie przygotowanie samochodu. Pojazd musi być przede wszystkim jak najlżejszy. Powinniśmy więc pozbyć się z przedziału pasażerskiego i bagażnika wszystkich przedmiotów, które podwyższają masę samochodu.
Równie ważna jest dbałość o prawidłowe ciśnienie w ogumieniu. Zbyt niskie powoduje wzrost oporów toczenia, a to powoduje wyższe zużycie paliwa. Wzrost oporów może wynikać też z niefachowych napraw we własnym zakresie. Duże oszczędności można także uzyskać po zdjęciu niepotrzebnego bagażnika lub boksu dachowego. Jeśli decydujemy się na montaż spoilerów, to powinny być to elementy renomowanych firm, sprawdzone pod kątem aerodynamiki.
Techniczne podstawy optymalnego spalania to przede wszystkim czyste filtry powietrza i paliwa, sprawna sonda lambda i odpowiedniej jakości paliwo w zbiorniku. Lepiej unikać tankowania na stacjach o podejrzanej reputacji. Przy słabej jakości paliwa silnik będzie pobierał go znacznie więcej, a na dodatek może też dojść do awarii jednostki napędowej.
Piotr Wróblewski, właściciel Rajdowej Szkoły Jazdy
Od pewnego czasu polskie szkoły doskonalenia techniki jazdy mają w swoich programach także kursy z zakresu ekonomicznej eksploatacji. Niektóre działają nawet w programie Eco Driving, prowadzonym obecnie w całej Unii Europejskiej pod hasłem "Wolniej, bardziej ekologicznie, bezpieczniej". Takie szkolenie polega przede wszystkim na wyrobieniu u kierowcy odpowiednich nawyków, które pozwolą mu jeździć bezpieczniej i oszczędniej. Bardzo często kursanci nie zdają sobie sprawy, że dzięki temu znacznie obniżą koszty eksploatacji. Warto zauważyć, że zmniejszanie zużycia paliwa to obecnie jeden z dwóch priorytetowych kierunków przy konstruowaniu samochodów, obok stałego podwyższania poziomu bezpieczeństwa.
Samochody o najniższym zużyciu paliwa (rynek polski)
Silniki benzynowe
Model | Moc silnika (KM) | Średnie zużycie paliwa |
Toyota Prius (Hybrydowy) | 78 | 4,3 |
Citroen C1 1.0 | 68 | 4,6 |
Honda Civic IMA (Hybrydowy) | 83 | 4,6 |
Peugeot 107 1.0 | 68 | 4,6 |
Toyota Aygo 1.0 | 68 | 4,6 |
Smart Fortwo 1.0 | 61 | 4,7 |
Kia Picanto 1.0 | 61 | 4,9 |
Chevrolet Spark 0.8 | 52 | 5,2 |
Honda Jazz 1.2 | 78 | 5,5 |
Mitsubishi Colt 1.1 | 75 | 5,5 |
Silniki wysokoprężne
Model | Moc silnika (KM) | Średnie zużycie paliwa |
Smart Fortwo 0.8 CDI | 45 | 3,4 |
Peugeot 107 1.4 HDI | 55 | 4,1 |
Toyota Aygo 1.4 D4-D | 55 | 4,1 |
Citroen C3 1.4 HDI | 70 | 4,1 |
Fiat 500 1.3 Multijet | 70 | 4,2 |
Renault Clio Storia 1.5 dCi | 70 | 4,2 |
Fiat Panda 1.3 Multijet | 70 | 4,3 |
Peugeot 206 1.4 HDI | 70 | 4,3 |
Renault Twingo 1.5 dCi | 65 | 4,3 |
Citroen C3 1.6 HDI | 92 | 4,4 |
Samochody o najwyższym zużyciu paliwa (rynek polski)
Silniki benzynowe
Model | Moc silnika (KM) | Średnie zużycie paliwa |
Hummer H2 | 398 | 21,4 |
Mercedes ML 63 AMG | 510 | 16,5 |
Cadillac Escalade 6.2 V8 | 409 | 16,2 |
Range Rover 4.2 V8 | 396 | 16,0 |
Range Rover Sport 4.2 V8 | 390 | 15,9 |
Jeep Commander 5.7 V8 | 326 | 15,3 |
BMW M6 Cabrio 5.0 | 507 | 15,2 |
BMW M5 Touring 5.0 | 507 | 15,0 |
Mercedes SL 63 AMG 6.0 V12 | 612 | 14,9 |
Porsche Cayenne S 4.8 | 500 | 14,9 |
Silniki wysokoprężne
Model | Moc silnika (KM) | Średnie zużycie paliwa |
Audi Q7 4.2 TDI Quattro | 326 | 13,6 |
VW Touareg 5.0 TDI V10 | 313 | 12,6 |
Mercedes M 420 CDI | 306 | 11,1 |
Range Rover Sport 3.6 Td V8 | 272 | 11,1 |
Mercedes GL 420 CDI | 306 | 9,8 |
BMW 745 d | 330 | 9,5 |
Audi A8 L 4.2 TDI | 326 | 9,4 |
Mercedes S 420 CDI L | 320 | 9,4 |
Mercedes E 420 CDI | 314 | 9,3 |
BMW X5 3.0 sd | 286 | 8,2 |
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?