Jak jeździć najtaniej

Dariusz Dobosz
Fot. Łukasz Kasprzak
Fot. Łukasz Kasprzak
Ekonomiczna jazda to nie tylko korzyść dla naszego portfela. W parze z mniejszym zużyciem paliwa idzie modna ostatnio dbałość o ekologię oraz zawsze ważne bezpieczeństwo jazdy.

 

Przy tak wyśrubowanych cenach paliw każdy zaoszczędzony litr benzyny czy oleju napędowego, przemnożony przez roczny przebieg, zostawia w kieszeni niezłą sumkę. Oszczędniejsze samochody przyciągają więc nabywców często skuteczniej niż techniczne gadżety. A mniejsze zużycie paliwa to także mniejsza emisja węglowodorów, tlenku i dwutlenku węgla, tlenków azotu.

Tak się składa, że najbardziej zaawansowane technicznie i najoszczędniejsze auta są najdroższe. Jednak każdy z nas ma możliwość wyboru najbardziej oszczędnego samochodu w ramach sumy, którą dysponuje. Warto się nad tym zastanowić. Bywa, że kierujemy się estetyką nadwozia czy osiągami, zupełnie ignorując dane dotyczące zużycia paliwa.

Fot. Łukasz Kasprzak
Fot. Łukasz Kasprzak

Jeszcze większe pole do popisu w kwestii oszczędzania paliwa mamy jako kierowcy, gdy zasiądziemy już w naszym samochodzie i wyruszymy w codzienną gonitwę po ulicach. Jeśli postawimy na zmniejszenie spalania, to musimy to robić dwutorowo. Bowiem to, czy uda się nam zaoszczędzić nawet 20 proc. paliwa zależy częściowo od techniki jazdy, wyrobienia sobie prawidłowych nawyków i umiejętności wyzbycia się złych przyzwyczajeń, częściowo zaś od stanu technicznego samochodu, jego wyposażenia i odpowiedniego dostosowania do ekonomicznej jazdy.

Musimy zatem podjąć trud samoszkolenia, robiąc to albo samodzielnie, albo z pomocą szkoły doskonalenia techniki jazdy, oraz trud doprowadzenia swojego samochodu do stanu, w którym będzie gwarantował najniższe, możliwe w jego przypadku zużycie paliwa.

Działania zmierzające do maksymalnego obniżenia zużycia paliwa muszą zacząć się już w momencie uruchomienia samochodu. Robimy to bez naciskania pedału gazu. Ruszamy od razu, silnik podczas jazdy szybciej osiągnie prawidłową temperaturę pracy, a ta zapewni optymalne spalanie.

Pierwszego biegu używamy jedynie do ruszenia z miejsca, a już po kilku metrach możemy wrzucić dwójkę. W czasie przyśpieszania nigdy nie naciskamy pedału gazu do oporu, a podczas jazdy utrzymujemy silnik w zakresie obrotów niezbędnych do sprawnego poruszania się po drodze. Należy pamiętać, że zbyt niskie obroty są równie niekorzystne co zbyt wysokie. Warto więc korzystać z obrotomierza. Podczas jazdy jak najrzadziej używajmy hamulca.

Klucz do sukcesu to płynna jazda, poparta przewidywaniem zdarzeń na drodze. Obserwacja sygnalizacji świetlnej czy pojazdów blokujących ruch (zatrzymujące się autobusy, taksówki) pozwala uniknąć niepotrzebnych zatrzymań auta. A ruszanie z miejsca pożera najwięcej paliwa. Wyobraźnia odgrywa tutaj ogromną rolę, ale pewnych zachowań można też się nauczyć. W rozsądny sposób trzeba także korzystać z urządzeń elektrycznych w samochodzie i klimatyzacji. Im więcej odbiorników pracuje w aucie, tym większe obciążenie alternatora, który zabiera energię mechaniczną silnikowi. Przyczynia się to do zwiększonego zużycia paliwa, podobnie jak korzystanie z klimatyzacji.

Niekorzystne jest także otwieranie szyb lub szyberdachu, co zaburza aerodynamikę samocho­du. Natomiast podczas postojów dłuższych niż 1 min warto wyłączać silnik.

Ważne jest także odpowiednie przygotowanie samochodu. Pojazd musi być przede wszystkim jak najlżejszy. Powinniśmy więc pozbyć się z przedziału pasażerskiego i bagażnika wszystkich przedmiotów, które podwyższają masę samochodu.

Równie ważna jest dbałość o prawidłowe ciśnienie w ogumieniu. Zbyt niskie powoduje wzrost oporów toczenia, a to powoduje wyższe zużycie paliwa. Wzrost oporów może wynikać też z niefachowych napraw we własnym zakresie. Duże oszczędności można także uzyskać po zdjęciu niepotrzebnego bagażnika lub boksu dachowego. Jeśli decydujemy się na montaż spoilerów, to powinny być to elementy renomowanych firm, sprawdzone pod kątem aerodynamiki.

Techniczne podstawy optymalnego spalania to przede wszystkim czyste filtry powietrza i paliwa, sprawna sonda lambda i odpowiedniej jakości paliwo w zbiorniku. Lepiej unikać tankowania na stacjach o podejrzanej reputacji. Przy słabej jakości paliwa silnik będzie pobierał go znacznie więcej, a na dodatek może też dojść do awarii jednostki napędowej.

Piotr Wróblewski, właściciel Rajdowej Szkoły Jazdy

Jak jeździć najtaniej

Od pewnego czasu polskie szkoły doskonalenia techniki jazdy mają w swoich programach także kursy z zakresu ekonomicznej eksploatacji. Niektóre działają nawet w programie Eco Driving, prowadzonym obecnie w całej Unii Europejskiej pod hasłem "Wolniej, bardziej ekologicznie, bezpieczniej". Takie szkolenie polega przede wszystkim na wyrobieniu u kierowcy odpowiednich nawyków, które pozwolą mu jeździć bezpieczniej i oszczędniej. Bardzo często kursanci nie zdają sobie sprawy, że dzięki temu znacznie obniżą koszty eksploatacji. Warto zauważyć, że zmniejszanie zużycia paliwa to obecnie jeden z dwóch priorytetowych kierunków przy konstruowaniu samochodów, obok stałego podwyższania poziomu bezpieczeństwa.

Samochody o najniższym zużyciu paliwa (rynek polski)

Silniki benzynowe

Model

Moc silnika (KM)

Średnie zużycie paliwa

(l/100 km)

Toyota Prius (Hybrydowy)

78

4,3

Citroen C1 1.0

68

4,6

Honda Civic IMA (Hybrydowy)

83

4,6

Peugeot 107 1.0

68

4,6

Toyota Aygo 1.0

68

4,6

Smart Fortwo 1.0

61

4,7

Kia Picanto 1.0

61

4,9

Chevrolet Spark 0.8

52

5,2

Honda Jazz 1.2

78

5,5

Mitsubishi Colt 1.1

75

5,5

Silniki wysokoprężne

Model

Moc silnika (KM)

Średnie zużycie paliwa

(l/100 km)

Smart Fortwo 0.8 CDI

45

3,4

Peugeot 107 1.4 HDI

55

4,1

Toyota Aygo 1.4 D4-D

55

4,1

Citroen C3 1.4 HDI

70

4,1

Fiat 500 1.3 Multijet

70

4,2

Renault Clio Storia 1.5 dCi

70

4,2

Fiat Panda 1.3 Multijet

70

4,3

Peugeot 206 1.4 HDI

70

4,3

Renault Twingo 1.5 dCi

65

4,3

Citroen C3 1.6 HDI

92

4,4

 

Samochody o najwyższym zużyciu paliwa (rynek polski)

Silniki benzynowe

Model

Moc silnika (KM)

Średnie zużycie paliwa

(l/100 km)

Hummer H2

398

21,4

Mercedes ML 63 AMG

510

16,5

Cadillac Escalade 6.2 V8

409

16,2

Range Rover 4.2 V8

396

16,0

Range Rover Sport 4.2 V8

390

15,9

Jeep Commander 5.7 V8

326

15,3

BMW M6 Cabrio 5.0

507

15,2

BMW M5 Touring 5.0

507

15,0

Mercedes SL 63 AMG 6.0 V12

612

14,9

Porsche Cayenne S 4.8

500

14,9

Silniki wysokoprężne

Model

Moc silnika (KM)

Średnie zużycie paliwa

(l/100 km)

Audi Q7 4.2 TDI Quattro

326

13,6

VW Touareg 5.0 TDI V10

313

12,6

Mercedes M 420 CDI

306

11,1

Range Rover Sport 3.6 Td V8

272

11,1

Mercedes GL 420 CDI

306

9,8

BMW 745 d

330

9,5

Audi A8 L 4.2 TDI

326

9,4

Mercedes S 420 CDI L

320

9,4

Mercedes E 420 CDI

314

9,3

BMW X5 3.0 sd

286

8,2

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty