Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Jak jeździć po mokrej nawierzchni

Data publikacji:

Fot. Szkoła Jazdy Renault Roztopy i obfite opady deszczu powodują, że wiosną drogi są mokre i bardzo śliskie. W takich warunkach nietrudno o utratę kontroli nad autem.

Roztopy i obfite opady deszczu powodują, że wiosną drogi są mokre i bardzo śliskie. W takich warunkach nietrudno o utratę kontroli nad autem i wpadnięcie w poślizg. Instruktorzy Szkoły Jazdy Renault radzą co robić gdy dojdzie do akwaplanacji.

 

Akwaplanacja to utrata kontaktu opony z jezdnią podczas jazdy po mokrej nawierzchni, spowodowana występowaniem warstwy wody między oponą, a powierzchnią jezdni. Akwaplanacja powstaje, gdy koło obraca się bardzo szybko i nie nadąża z odprowadzaniem wody spod opony. Grozi to poślizgiem i dlatego jest tak niebezpieczne dla kierowców. Trzy Fot. Szko³a Jazdy Renault główne przyczyny akwaplanacji to: prędkość (im jest ona większa tym ryzyko akwaplanacji jest wyższe), zużyte opony oraz ilość wody na jezdni (im jest jej więcej, tym szybciej opony mogą stracić przyczepność).

 

Jak można rozpoznać akwaplanację? Najczęstsze jej objawy to „uciekanie” tyłu samochodu na boki oraz wrażenie „poluzowania” kierownicy, która nagle zaczyna być bardzo łatwa w operowaniu.

 

Kiedy już dojdzie do poślizgu wodnego, kierowcy muszą pamiętać o przestrzeganiu dwóch podstawowych zasad. Po pierwsze absolutnie nie można gwałtownie naciskać na hamulec, a po drugie nie należy w ogóle obracać kierownicą. Przede wszystkim trzeba zdjąć nogę z gazu, aby wytracić prędkość i poczekać aż samochód stanie się ponownie sterowny. Jeżeli istnieje konieczność hamowania, należy robić to bardzo delikatnie, metodą pulsacyjną. Trzeba jechać wolno i cały czas obserwować drogę, zwracając szczególną uwagę na nawierzchnię i zachowanie poprzedzających samochodów. Warto pamiętać, że droga hamowania na mokrej nawierzchni wydłuża się czterokrotnie. Zastosowanie się do tych wskazówek powinno sprawić, że opony odzyskają przyczepność i ryzyko poślizgu zostanie oddalone.

 

Materiał opracowała Szkoła Jazdy Renault.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Komentarze

  • ABS-posiadacz (gość)

    Ludzie a gdzie porady dla posiadaczy ABS, ESP mozna hamowac czy nie ? Ja mam z ABS-em i hamuje na maksa przy każdej okazji i nigdy nie miałem stłuczki ale może powinienem pulsacyjnie.

  • tomiii (gość)

    A czy metoda zmiany biegu na niższy co powoduje zmniejszenie obrotów silnika tez jest dobrą metoda do hamowania na mokrej nawierzchni??

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości