Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Jak ładować akumulator? Poradnik

Data publikacji: Autor: Bartosz Gubernat

Fot. Bartosz Gubernat Rozładowany akumulator jest w stanie unieruchomić nawet najlepszy samochód. Prostowniki lub bardziej zaawansowane ładowarki z elektronicznym układem sterującym pozwalają na przywrócenie niezbędnego zapasu energii. O czym warto pamiętać, planując ładowanie samochodowego akumulatora?

Fot. Bartosz GubernatSamochody są wyposażone głównie w baterie ołowiano-kwasowe. Nowa generacja produktów to urządzenia bezobsługowe. Od akumulatorów starego typu różnią się zamkniętymi na stałe celami z elektrolitem. Efekt? Nie trzeba sprawdzać ani uzupełniać jego poziomu.

W akumulatora obsługowych zaleca się regularną kontrolę poziomu tego płynu (przynajmniej raz w roku). Ich obudowy są zazwyczaj wykonane z przeźroczystego plastiku, umożliwiającego weryfikację ilości elektrolitu bez potrzeby demontażu baterii i odkręcania koreczków przykrywających poszczególne cele.

- Jeśli jest go zbyt mało, do akumulatora dolewa się wody destylowanej. Na obudowie jest zaznaczona minimalna i maksymalna ilość tego płynu. Najczęściej stan maksymalny odpowiada wysokości ołowianych płytek zamontowanych w środku, które powinny być przykryte – mówi Stanisław Płonka, mechanik samochodowy z Rzeszowa.

Ładowanie akumulatora prostownikiem

Fot. Bartosz GubernatBez względu na rodzaj akumulatora (obsługowy czy bezobsługowy), konieczna jest kontrola stanu jego naładowania. Robi się to specjalnym testerem, przynajmniej raz w roku. Ale wszelkie niedomagania można wychwycić na własną rękę, słuchając jak silnik startuje w niskich temperaturach, albo weryfikując działanie elementów wymagających do pracy prądu. Jeśli silnik kiepsko „kręci” a kontrolki i światła przygasają, bateria najpewniej wymaga ładowania prostownikiem. W nowych akumulatorach wiele o poziomie naładowania można powiedzieć także na podstawie wskazań specjalnych kontrolek umieszczonych na obudowie.

- Zielona oznacza, że wszystko jest w porządku. Żółta lub czerwona sygnalizuje konieczność podpięcia prostownika. Kolor czarny informuje o zupełnym zużyciu baterii - mówi Marcin Wróblewski z ASO Ford Res Motors w Rzeszowie.

Należy jednak pamiętać, że kontrolki współpracują tylko z jedną celą baterii, dlatego ich wskazania nie zawsze są do końca miarodajne.

Ładowanie akumulatora bezobsługowego i obsługowego

Fot. Bartosz Gubernat- Akumulator można ładować na dwa sposoby. Bardziej zalecany jest proces dłuższy, ale przy użyciu prądu o niskim natężeniu. Wówczas bateria znacznie lepiej się ładuje. Szybkie ładowanie prądem o wyższych wartościach należy stosować tylko w razie konieczności. Akumulator nie jest wówczas naładowany tak dobrze – mówi Sebastian Popek, elektronik z ASO Honda Sigma Car w Rzeszowie.

Inne czynności wpływające na poprawną pracę akumulatora to przede wszystkim utrzymanie biegunów i klem w należytym stanie. Ponieważ nawet fabrycznie nowy akumulator może mieć minimalne nieszczelności, nie da się uniknąć kontaktu tych elementów z kwasem. O ile ołowiane bieguny są miękkie i mniej podatne na utlenianie, to klemy należy zabezpieczyć przed śniedzieniem. Najlepszy sposób to przeczyszczenie klem i biegunów szczotką drucianą lub drobnym papierem ściernym. Następnie trzeba je zabezpieczyć wazeliną techniczną, albo smarem silikonowym lub miedziowym. Mechanicy stosują także specjalny spray konserwujący, który przy okazji poprawia przewodzenie prądu. Do wykonania tych czynności klemy najlepiej odkręcić (najpierw minus, potem plus).

- Na zimę akumulator można ponadto włożyć w specjalny pokrowiec, dzięki czemu będzie lepiej pracował. To istotne, ponieważ w niskich temperaturach konsystencja kwasu zmienia się w żel. Jeśli mimo wszystko zdarzy się, że zostanie całkowicie rozładowany, nie wolno długo utrzymywać go w takim stanie. W przeciwnym razie zasiarczy się i zostanie bezpowrotnie uszkodzony – mówi Sebastian Popek.

Fot. Bartosz Gubernat

Fot. Bartosz Gubernat

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Grand (gość)

    Poradnik ? Cieniutki artykulik . Brak podstawowej informacji jak podpinac prostownik . Zdjecie syfiastego , brudnego prostownika obrazuje poziom estetyki autora .

  • Mardecki (gość)

    Ja zazwyczaj jak chce przed zima sprawdzić swój akumulator to jeżdże z moim Mondeo do serwisu Forda i chłopaki sprawdzają. Teraz nie byłem dawno, ale i tak na dniach chce jechać po nowy, bo maja jakieś promocje teraz na akumulatory. Jak będę to muszę zapytać o te specjalne pokrowce na akumlator o których była w artykule mowa.

  • Artur (gość)

    Ja na dniach wymieniałem akumulator w fordzie, rozładował mi się na wyjeździe i skorzystałem z kupna nowego w aso w promocyjnej cenie.

  • nova (gość)

    a powie mi ktoś do kiedy ta promocja i czy dotyczy wszystkich modeli? Właśnie kupiliśmy 7-letniego forda galaxy i przydałaby mu się wymiana akumulatora.

  • zolo (gość)

    Do Grand, Słuchaj czyścioszku, ty możesz swój akumulator ładować nawet łopatą jak ci nie pasuje, gentelmen w kaloszach mi się znalazł!

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości