Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Jak oszczędzać paliwo? Eco driving i nowoczesne technologie

Data publikacji: Autor: Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda

Fot. Mariusz Kapała Wielu kierowców narzeka na wysokie zużycie paliwa silników swoich samochodów. Niektórzy wykazują, że ich pomiary znacząco odbiegają od danych fabrycznych. Tymczasem spalanie zależy zarówno od technologii, jak i umiejętnej jazdy, mającej na celu obniżenie zużycia paliwa, czyli eco drivingu.

Zużycie paliwa bywa jednym z głównych kryteriów wyboru samochodu. Wśród nabywców pojazdów z segmentów aut miejskich czy kompaktowych plasuje się nawet na czołowym miejscu. I trudno się dziwić, bo cena zakupu paliwa bywa podstawowym kosztem związanym z utrzymaniem auta. Oczywiście o zapotrzebowaniu na oszczędnie silniki wiedzą także producenci, którzy prześcigają się w opracowywaniu nowoczesnych technologii zmniejszających spalanie. Do niedawna w niskim zużyciu paliwa przodowały silniki wysokoprężne. Jednak zaostrzające się normy ekologiczne sprawiły, że technologie niskiego spalania rozwinięto także w silnikach benzynowych.

Jednym z producentów, który postawił na oszczędne jednostki benzynowe jest Skoda. W zmodernizowanym modelu Fabia oferowane są tylko trzycylindrowe silniki benzynowe o pojemności 1 litra. Wśród nich wyróżniają się dwie najmocniejsze wersje - 95 KM i 110 KM. Jak informuje producent, dzięki zwiększeniu ciśnienia wtrysku paliwa do 250 barów, oba silniki mają lepsze osiągi od poprzedniego silnika 1,2 litra, przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa o 6 procent.

Fot. Skoda Jednocześnie konstruktorzy musieli sobie poradzić z ograniczeniami, które niosą ze sobą trzycylindrowe silniki, czyli z wydajnością i kulturą pracy. Osiągnięto to dzięki odpowiedniemu wyważeniu aluminiowych tłoków i korbowodów, co wyeliminowało potrzebę zastosowanie wałka wyrównoważającego. Ponadto to rozwiązanie przyczyniło się do obniżenia masy silnika (o 10 kg) co przełożyło się na dalsze ograniczenie zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla.

Zalety silnika 1.0 TSI o mocy 95 i 110 KM spowodowały, że ta jednostka znalazła również zastosowanie w Skodzie Rapid, a jednostka o mocy 110 KM także w Octavii.

Obniżenie spalania można też uzyskać stosując się do pewnych zasad eco drivingu. Jak tłumaczy Radosław Jaskulski, instruktor ze Skoda Auto Szkoły, ważny jest już sposób rozpoczęcia jazdy. - Zamiast czekać, aż silnik się rozgrzeje, powinniśmy od razu ruszać. Silnik szybciej rozgrzeje się podczas jazdy, niż pracując na biegu jałowym. Nierozgrzany silnik pracujący na postoju na wolnych obrotach szybciej się zużywa, bo to dla niego niesprzyjające warunki – wyjaśnia.

Niemal natychmiast po ruszeniu z miejsca, należy odpowiednio dobierać przełożenia biegów. - Pierwszy bieg powinien służyć tylko do ruszania z miejsca, aby chwilę później wrzucić dwójkę. Trójkę można wrzucić przy 30-50 km/h, czwórkę przy 40-50. Na piątkę wystarczy już 50-60 km/h. Chodzi o to, aby obroty były jak najniższe – podkreśla instruktor Skoda Auto Szkoły.

Ale eco driving to nie tylko technika jazdy, ale również umiejętność przewidywania sytuacji na drodze. Np. dojeżdżając do skrzyżowania, na którym trzeba ustąpić pierwszeństwa, nie należy gwałtownie hamować. - Obserwujmy to skrzyżowanie już z odległości kilkudziesięciu metrów. Jeśli pojawi się auto, które ma pierwszeństwo przejazdu, to może zamiast hamować wystarczy tylko zdjąć nogę z gazu lub hamować silnikiem, aby je przepuścić - uważa Radosław Jaskulski. Hamowanie silnikiem jest również na miejscu podczas zjazdu ze wzniesienia.

Na poziom zużycia paliwa wpływ ma także praca alternatora. Jeśli w trakcie ruszania włączonych jest dużo odbiorników prądu, jak radio czy ładowarka do telefonu, rośnie obciążenie tego podzespołu, a co zatem idzie także obciążenie silnika, który musi zużywać więcej paliwa. Zatem jeśli ruszamy na zimnym silniku może warto zrezygnować z włączania wielu odbiorników prądu.

Ponadto w eco drivingu istotny jest nie tylko styl jazdy, ale również stan techniczny samochodu. Np. trzeba dbać o właściwe ciśnienie w oponach. Spadek ciśnienia w ogumieniu o 10 procent wiąże się z 8-procentowym wzrostem zużycia paliwa.

Według szacunków stosując się do zasad eco drivingu można zredukować zużycie paliwa od 5 do 20 procent, w zależności od stylu jazdy. Średnio przyjmuje się, że spalanie może spaść o 8-10 procent.

 

 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • eco driving (gość)

    Panewki do wywalenia po 50 000km

  • mori (gość)

    Ja tam jeżdżę normalnie. Moje 308 GT 225 kunia pali 7 l/100 km i wynik uważam za zadowalający. Trybu Eco skrzyni nie wykorzystuje w ogóle. Jeśli skorzystam z trybu sport to spalanie wyniesie 14-15 a w porywach ponad 20. Oczywiście mowa o chwilowym bo 230 kmh nikt w Polsce nie jeździ. Jeśli chodzi o biegi to fakt zmienia szybko nawet nie wiem kiedy wrzuci 5. Przy 130 mam 2 000 RPM a przy 140 mam 2400 RPM na 8 biegu. W miescie automat przy 50 kmh zapina 5. Więc w manualu jazdę na 5 uważam za przegięcie. Maks 4

  • mori (gość)

    Miało być na 5 w mięsie przy 50 kmh

  • Aldos (gość)

    Jak się przyzwyczai do ekojazdy to nie sprawia ona problemu. Teraz w benzynowym aurisie 1.6 spalanie mam koło 6l. Jak bratu pożyczyłem to 7,3 miał. Więc jednak taka jazda się opłaca

  • mori (gość)

    Może z punktu widzenia spalania się opłaca ale z punktu widzenia żywotności samochodu już nie bardzo.

  • Rapid (gość)

    Nie po to kupiłem benzynowego rextona 2.0 z 225 KM aby patrzeć na spalanie. Jazda ma być przyjemnością a nie ciągłym uważaniem czy za dużo na benzyne nie wydam

  • alan (gość)

    Bardzo fajny przykład blasków eco driwingu na przykładzie Skody. Niestety z tego samego samego koncernu VW mamy przykłady jak eco driwing niszczy silniki wyposażone w dwu-masę, szczególnie w połączeniu ze skrzynią DSG. Może następnym razem autor pokusi się o przybliżenie ciemniejszej strony eco driwingu?

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości