Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak oszczędzać paliwo? Eco driving i nowoczesne technologie

Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda
Fot. Mariusz Kapała
Fot. Mariusz Kapała
Wielu kierowców narzeka na wysokie zużycie paliwa silników swoich samochodów. Niektórzy wykazują, że ich pomiary znacząco odbiegają od danych fabrycznych. Tymczasem spalanie zależy zarówno od technologii, jak i umiejętnej jazdy, mającej na celu obniżenie zużycia paliwa, czyli eco drivingu.

Zużycie paliwa bywa jednym z głównych kryteriów wyboru samochodu. Wśród nabywców pojazdów z segmentów aut miejskich czy kompaktowych plasuje się nawet na czołowym miejscu. I trudno się dziwić, bo cena zakupu paliwa bywa podstawowym kosztem związanym z utrzymaniem auta. Oczywiście o zapotrzebowaniu na oszczędnie silniki wiedzą także producenci, którzy prześcigają się w opracowywaniu nowoczesnych technologii zmniejszających spalanie. Do niedawna w niskim zużyciu paliwa przodowały silniki wysokoprężne. Jednak zaostrzające się normy ekologiczne sprawiły, że technologie niskiego spalania rozwinięto także w silnikach benzynowych.

Jednym z producentów, który postawił na oszczędne jednostki benzynowe jest Skoda. W zmodernizowanym modelu Fabia oferowane są tylko trzycylindrowe silniki benzynowe o pojemności 1 litra. Wśród nich wyróżniają się dwie najmocniejsze wersje - 95 KM i 110 KM. Jak informuje producent, dzięki zwiększeniu ciśnienia wtrysku paliwa do 250 barów, oba silniki mają lepsze osiągi od poprzedniego silnika 1,2 litra, przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa o 6 procent.

Fot. Skoda
Fot. Skoda

Jednocześnie konstruktorzy musieli sobie poradzić z ograniczeniami, które niosą ze sobą trzycylindrowe silniki, czyli z wydajnością i kulturą pracy. Osiągnięto to dzięki odpowiedniemu wyważeniu aluminiowych tłoków i korbowodów, co wyeliminowało potrzebę zastosowanie wałka wyrównoważającego. Ponadto to rozwiązanie przyczyniło się do obniżenia masy silnika (o 10 kg) co przełożyło się na dalsze ograniczenie zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla.

Zalety silnika 1.0 TSI o mocy 95 i 110 KM spowodowały, że ta jednostka znalazła również zastosowanie w Skodzie Rapid, a jednostka o mocy 110 KM także w Octavii.

Obniżenie spalania można też uzyskać stosując się do pewnych zasad eco drivingu. Jak tłumaczy Radosław Jaskulski, instruktor ze Skoda Auto Szkoły, ważny jest już sposób rozpoczęcia jazdy. - Zamiast czekać, aż silnik się rozgrzeje, powinniśmy od razu ruszać. Silnik szybciej rozgrzeje się podczas jazdy, niż pracując na biegu jałowym. Nierozgrzany silnik pracujący na postoju na wolnych obrotach szybciej się zużywa, bo to dla niego niesprzyjające warunki – wyjaśnia.

Niemal natychmiast po ruszeniu z miejsca, należy odpowiednio dobierać przełożenia biegów. - Pierwszy bieg powinien służyć tylko do ruszania z miejsca, aby chwilę później wrzucić dwójkę. Trójkę można wrzucić przy 30-50 km/h, czwórkę przy 40-50. Na piątkę wystarczy już 50-60 km/h. Chodzi o to, aby obroty były jak najniższe – podkreśla instruktor Skoda Auto Szkoły.

Ale eco driving to nie tylko technika jazdy, ale również umiejętność przewidywania sytuacji na drodze. Np. dojeżdżając do skrzyżowania, na którym trzeba ustąpić pierwszeństwa, nie należy gwałtownie hamować. - Obserwujmy to skrzyżowanie już z odległości kilkudziesięciu metrów. Jeśli pojawi się auto, które ma pierwszeństwo przejazdu, to może zamiast hamować wystarczy tylko zdjąć nogę z gazu lub hamować silnikiem, aby je przepuścić - uważa Radosław Jaskulski. Hamowanie silnikiem jest również na miejscu podczas zjazdu ze wzniesienia.

Na poziom zużycia paliwa wpływ ma także praca alternatora. Jeśli w trakcie ruszania włączonych jest dużo odbiorników prądu, jak radio czy ładowarka do telefonu, rośnie obciążenie tego podzespołu, a co zatem idzie także obciążenie silnika, który musi zużywać więcej paliwa. Zatem jeśli ruszamy na zimnym silniku może warto zrezygnować z włączania wielu odbiorników prądu.

Ponadto w eco drivingu istotny jest nie tylko styl jazdy, ale również stan techniczny samochodu. Np. trzeba dbać o właściwe ciśnienie w oponach. Spadek ciśnienia w ogumieniu o 10 procent wiąże się z 8-procentowym wzrostem zużycia paliwa.

Według szacunków stosując się do zasad eco drivingu można zredukować zużycie paliwa od 5 do 20 procent, w zależności od stylu jazdy. Średnio przyjmuje się, że spalanie może spaść o 8-10 procent.

 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty