Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Jak oszczędzać paliwo? Oto sprawdzone sposoby na mniejsze zużycie paliwa

Data publikacji: Autor: Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda

Fot. Tomasz Czachorowski Użytkownicy samochodów oczekują, żeby ich auta zużywały jak najmniej paliwa. Można to osiągnąć spokojną jazdą, ale służą temu także nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne i technologie.

Zmniejszenie zużycia paliwa jest także jednym z priorytetów dla producentów samochodów. Wszak chodzi o to, aby auto odniosło sukces na rynku, na którym auta oszczędzające paliwo są poszukiwane przez klientów. Technologie pozwalające na oszczędność paliwa stają się coraz częściej stosowane także przez samochodowe marki dla szerokiego kręgu nabywców. Przykładowo Skoda już od kilku lat stosuje benzynowe silniki TSI nowej generacji, które zostały tak zaprojektowane, aby z każdej kropli benzyny wycisnąć maksimum energii. Jednostki TSI wpisują się w ideę downsizingu. Tym terminem określa się zmniejszenie pojemności silników, przy jednoczesnym zwiększeniu ich mocy (relatywnie do pojemności skokowej), co w rezultacie prowadzi do zmniejszenia zużycia paliwa. Istotną kwestią jest także ograniczenie masy jednostki napędowej. Inaczej mówiąc - silniki konstruowane pod kątem downsizingu muszą być nie tylko ekologiczne, ale również wydajne i ekonomiczne.

Przykładem takiego silnika jest benzynowa, trzycylindrowa jednostka 1.0 TSI Skody, która - zależnie od konfiguracji - ma moc w przedziale od 95 do 115 KM. Żeby przy małej pojemności silnika zachować dobre osiągi, zastosowano wydajną turbosprężarkę, która wtłacza do cylindrów większe dawki powietrza. Ponadto konieczne było zapewnienie precyzyjnego wtrysku paliwa. To zadanie powierzono układowi bezpośredniego wtrysku, który podaje ściśle określone dawki benzyny wprost do cylindrów.

Fot. Skoda Silnik 1.0 TSI jest montowany w modelach: Fabia, Rapid, Octavia i Karoq. Na przykład w naszym teście Skoda Octavia wyposażona w jednostkę 1.0 TSI w wersji o mocy 115 KM, z siedmiostopniową automatyczną przekładnią DSG, spaliła średnio w mieście 7,3 litra benzyny na 100 km, zaś na autostradzie średnie spalanie było aż o dwa litry niższe.
Skoda stosuje też inne nowoczesne technologie pozwalające na zmniejszenie zużycia paliwa. To np. funkcja dezaktywacji cylindrów ACT (Active Cylinder Technology), która znalazła zastosowanie w benzynowej jednostce 1.5 TSI o mocy 150 KM montowanej w modelach Karoq i Octavia. Zależnie od obciążenia silnika, ACT powoduje wyłączenie dwóch z czterech cylindrów właśnie po to, aby ograniczyć zużycie paliwa. Dwa cylindry są odłączane w sytuacji, kiedy nie ma zapotrzebowania na pełną moc jednostki napędowej, np. podczas manewrowania na parkingu, przy wolnej jeździe, ale także podczas jazdy na trasie ze stałą umiarkowaną prędkością.

Dodatkowe obniżenie spalania jest możliwe dzięki systemowi start/stop, który wyłącza silnik podczas krótkotrwałego postoju, np. na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną. Po zatrzymaniu auta system wyłącza silnik i włącza go natychmiast po wciśnięciu przez kierowcę sprzęgła lub zwolnienia pedału hamulca w autach z automatyczną skrzynią biegów. Jednak kiedy panują mrozy lub upały, to start/stop sam ustala, czy należy wyłączyć jednostkę napędową. Chodzi o to, aby nie przerywać ogrzewania kabiny zimą lub jej chłodzenia latem.

Do zmniejszenia zużycia przyczyniają się również przekładnie DSG, czyli dwusprzęgłowe, automatyczne skrzynie biegów. Jest to połączenie skrzyni mechanicznej i automatycznej. Przekładnia może działać w pełnym trybie automatycznym, jak i z funkcją umożliwiającą manualne przełączanie biegów. Jej najważniejszą cechą konstrukcyjną są dwa sprzęgła, czyli tarcze sprzęgłowe, które mogą być w wersji suchej (słabsze silniki) lub mokre, pracujące w kąpieli olejowej (mocniejsze silniki). Jedno sprzęgło obsługuje biegi nieparzyste oraz bieg wsteczny, drugie sprzęgło - biegi parzyste.

Są jeszcze dwa wałki sprzęgłowe i dwa wałki główne. W ten sposób kolejny, wyższy bieg cały czas jest gotowy do natychmiastowego uaktywnienia. Dzięki temu koła na osi napędowej cały czas odbierają moment obrotowy z silnika. Oprócz bardzo dobrego przyspieszenia auta, DSG pracuje w optymalnym zakresie momentu obrotowego, co przekłada się m.in. na mniejsze spalanie.

I tak Skoda Octavia z benzynowym silnikiem 1.4 o mocy 150 KM w konfiguracji z manualną, sześciobiegową przekładnią spala średnio 5,3 litra benzyny na 100 km. Z siedmiostopniową skrzynią DSG średnie spalanie wynosi natomiast 5 litrów. Co ważniejsze, silnik z tą przekładnią zużywa także mniej paliwa w mieście. W przypadku Octavii 1.4 150 KM jest to 6,1 litra na 100 km, wobec 6,7 litra przy skrzyni manualnej.

Do zmniejszenia zużycia paliwa może przyczynić się także sam kierowca. - W sezonie zimowym po porannym uruchomieniu silnika nie czekajmy, aż się rozgrzeje. Szybciej rozgrzeje się podczas jazdy, niż pracując na biegu jałowym - radzi Radosław Jaskulski, instruktor Skoda Auto Szkoły.

Zimą nie należy też przesadzać z włączaniem odbiorników prądu. Ładowarka do telefonu, radio, klimatyzacja mogą spowodować, że zużycie paliwa wzrośnie od kliku do kilkunastu procent. Dodatkowe odbiorniki prądu to również obciążenie dla akumulatora. Przy uruchamianiu samochodu wyłączmy wszystkie dodatkowe odbiorniki, to ułatwi rozruch.

Podczas jazdy nie przyspieszajmy nagle bez potrzeby, a dojeżdżając do skrzyżowania odpowiednio wcześniej zwolnijmy pedał gazu. - Ponadto regularnie kontrolujmy ciśnienie w oponach. Niedopompowane opony powodują, że opory toczenia rosną co wpływa na większe spalanie. A ponadto niedopompowane opony szybciej się zużywają, a w awaryjnej sytuacji droga hamowania będzie dłuższa - dodaje Radosław Jaskulski.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Lubelok (gość)

    Postawić auto na kołki i nim nie jeździć to jedyny dobry sposób który pozwoli odczuwalnie zmniejszyć zużycie paliwa. K*rwa jeżdżę po Lublinie z prędkością mocno zbliżoną do prawidłowej, to co skrzyżowanie stoję na czerwonym, nawet jak skrzyżowania oddalone są od siebie 150 metrów . Jak zapier*alam 90-100 to przejeżdżam na zielonym (tak działa zielona fala za którą Żuk zapłacił naszymi pieniędzmi i to niemałymi ). A kiedy auto najwięcej pobiera paliwa jak nie przy ruszaniu ? Dlatego jak tu jakiś radca się wysila na mądrości to mnie pomiędzy pośladkami ugniata

  • Lukas (gość)

    Sprawdzonym sposobem jest montaż lokalizatora GPS i weryfikacja stylu jazdy kierowcy na podstawie raportów gwałtownych hamowań, przyspieszeń, śr. prędkości. Polecam Hertz GPS https://sklep.hertzsystems.com/produkt/lokalizator_hertzgps_h2_1/

  • Artur (gość)

    Dobrze sprawdza się też rower elektryczny.

  • maher (gość)

    Tak. Tylko teraz weźmy pod uwagę awaryjność tych silników. Coś za coś.

  • MMI (gość)

    No nie wierzę. Tytuł artykułu "Jak oszczędzać paliwo? Oto sprawdzone sposoby na mniejsze zużycie paliwa" a tutaj reklama silników Skody...

  • Kris (gość)

    Najlepiej kupic magnetyzer do zredukowania oszczędności paliwa albo kupic zapalniczke specjalna do gniazda ktore auto jest nafaszerowane elektronika. Po wyplacie specyfik zamowie w tym tygodniu.

  • Ed (gość)

    Oszednosci paliwa najlepiej nie jeździć tylko placic oc i przeglad .Skoro pracuje to powinno stac na paliwo może podatków niech zmniejsza i wyplaty powinny wygladac inaczej .Nawet Ukraińcy niechca w polsce pracowac za nasze stawki

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości