Jak parkować

Ryszard Polit
Fot. Bosch: Bosch pracuje nad systemem, który sam zaparkuje samochód.
Fot. Bosch: Bosch pracuje nad systemem, który sam zaparkuje samochód.
Parkowanie jest manewrem najbardziej nielubianym przez kierowców. Najwięcej kłopotów sprawia parkowanie pojazdu wzdłuż krawężnika.

Parkowanie jest manewrem najbardziej nielubianym przez kierowców. Najwięcej kłopotów sprawia parkowanie pojazdu wzdłuż krawężnika.

Fot. Bosch: Bez względu na płeć i kolor włosów kierowcy, parkowanie wzdłuż krawężnika to najbardziej nielubiany manewr.
Fot. Bosch: Bez względu na płeć i kolor włosów kierowcy, parkowanie wzdłuż krawężnika to najbardziej nielubiany manewr.

 

Już od 1993 r. w niektórych samochodach oferowano czujniki parkowania. Obecnie czujniki takie są powszechnie dostępne. Zadaniem systemu jest ostrzeganie kierowcy, że podjechał zbyt blisko przeszkody. Czujniki umieszczone są z reguły na przednim i tylnym zderzaku. Emitują one falę utradźwiękową, która odbita od przeszkody jest odbierana przez czujnik.

Fot. Bosch: Czujnik emitujący i wychwytujący powracającą falę ultradźwiękową.
Fot. Bosch: Czujnik emitujący i wychwytujący powracającą falę ultradźwiękową.

Różnica czasu między wyemitowaniem fali, a jej powrotem jest przeliczana na odległość. Kierowca jest informowany sygnałami optycznymi lub dźwiękowymi, że samochód znajduje się blisko przeszkody.

 

Obecnie stosowany system nie ułatwia więc parkowania

Fot. R. Polit: Wskaźnik czujnika parkowania informuje kierowcę o odległości od przeszkody.
Fot. R. Polit: Wskaźnik czujnika parkowania informuje kierowcę o odległości od przeszkody.

wzdłuż krawężnika. Bosch pracuje nad urządzeniem, które ma to zmienić. Dzięki dwóm dodatkowym czujnikom ultradźwiękowym umieszczonym z boku auta, możliwe jest zmierzenie długości miejsca do zaparkowania. Podczas mijania go samochodem, system porówna zmierzoną długość z zapisaną w pamięci długością pojazdu i za pomocą sygnałów przekaże kierowcy

Fot. Bosch: Obecne rozwiązania systemu parkowania informują kierowcę o niewidocznych przeszkodach. To trochę za mało.
Fot. Bosch: Obecne rozwiązania systemu parkowania informują kierowcę o niewidocznych przeszkodach. To trochę za mało.

informację o tym, czy w wybranym miejscu zmieści się samochód. System ten będzie gotowy do produkcji w połowie 2006 roku.

 

Jeszcze lepszy ma być system, który będzie informował kierowcę, jak ma kręcić kierownicą, by szybko i łatwo zaparkować. Urządzenie zmierzy głębokość (do krawężnika) wybranego do zaparkowania miejsca i na wyświetlaczu pokaże kierowcy manewry do wykonania.

Fot. Bosch: Bosch pracuje nad systemem, który sam zaparkuje samochód.
Fot. Bosch: Bosch pracuje nad systemem, który sam zaparkuje samochód.

System ten ma być gotowy w 2007 roku. 

 

Specjaliści z Boscha pracują także nad automatycznym skręcaniem kół jezdnych auta podczas parkowania bez udziału kierowcy, co do tej pory można obejrzeć na filmach science-fiction. W urządzeniu Boscha elektryczny układ wspomagania kierownicy sam skręca koła pojazdu zgodnie ze wskazaniami komputera, a rolą kierowcy jest naciskanie na odpowiednie pedały i włączenie właściwego biegu (do jazdy w przód lub w tył). Nie podano, kiedy będzie można kupić to sprytne urządzenie, na które niewątpliwie popyt będzie największy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty