Wszystko
o samochodach

Porady / Bezpieczeństwo

Jak parkować

Data publikacji: Autor: Ryszard Polit

Fot. Bosch: Bosch pracuje nad systemem, który sam zaparkuje samochód. Parkowanie jest manewrem najbardziej nielubianym przez kierowców. Najwięcej kłopotów sprawia parkowanie pojazdu wzdłuż krawężnika.

Parkowanie jest manewrem najbardziej nielubianym przez kierowców. Najwięcej kłopotów sprawia parkowanie pojazdu wzdłuż krawężnika. Fot. Bosch: Bez wzglêdu na p³eæ i kolor w³osów kierowcy, parkowanie wzd³u¿ krawê¿nika to najbardziej nielubiany manewr.

 

Już od 1993 r. w niektórych samochodach oferowano czujniki parkowania. Obecnie czujniki takie są powszechnie dostępne. Zadaniem systemu jest ostrzeganie kierowcy, że podjechał zbyt blisko przeszkody. Czujniki umieszczone są z reguły na przednim i tylnym zderzaku. Emitują one falę utradźwiękową, która odbita od przeszkody jest odbierana przez czujnik. Fot. Bosch: Czujnik emituj±cy i wychwytuj±cy powracaj±c± falê ultrad¼wiêkow±. Różnica czasu między wyemitowaniem fali, a jej powrotem jest przeliczana na odległość. Kierowca jest informowany sygnałami optycznymi lub dźwiękowymi, że samochód znajduje się blisko przeszkody.

 

Obecnie stosowany system nie ułatwia więc parkowania Fot. R. Polit: Wska¼nik czujnika parkowania informuje kierowcê o odleg³o¶ci od przeszkody. wzdłuż krawężnika. Bosch pracuje nad urządzeniem, które ma to zmienić. Dzięki dwóm dodatkowym czujnikom ultradźwiękowym umieszczonym z boku auta, możliwe jest zmierzenie długości miejsca do zaparkowania. Podczas mijania go samochodem, system porówna zmierzoną długość z zapisaną w pamięci długością pojazdu i za pomocą sygnałów przekaże kierowcy Fot. Bosch: Obecne rozwi±zania systemu parkowania informuj± kierowcê o niewidocznych przeszkodach. To trochê za ma³o. informację o tym, czy w wybranym miejscu zmieści się samochód. System ten będzie gotowy do produkcji w połowie 2006 roku.

 

Jeszcze lepszy ma być system, który będzie informował kierowcę, jak ma kręcić kierownicą, by szybko i łatwo zaparkować. Urządzenie zmierzy głębokość (do krawężnika) wybranego do zaparkowania miejsca i na wyświetlaczu pokaże kierowcy manewry do wykonania. Fot. Bosch: Bosch pracuje nad systemem, który sam zaparkuje samochód. System ten ma być gotowy w 2007 roku. 

 

Specjaliści z Boscha pracują także nad automatycznym skręcaniem kół jezdnych auta podczas parkowania bez udziału kierowcy, co do tej pory można obejrzeć na filmach science-fiction. W urządzeniu Boscha elektryczny układ wspomagania kierownicy sam skręca koła pojazdu zgodnie ze wskazaniami komputera, a rolą kierowcy jest naciskanie na odpowiednie pedały i włączenie właściwego biegu (do jazdy w przód lub w tył). Nie podano, kiedy będzie można kupić to sprytne urządzenie, na które niewątpliwie popyt będzie największy.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości