Jak powstają rankingi najmniej awaryjnych samochodów? Nie tylko ADAC, DEKRA, TUV

Wojciech Frelichowski
Raporty ADAC opierają się na informacjach od mechaników największej w Niemczech sieci pomocy drogowej
Raporty ADAC opierają się na informacjach od mechaników największej w Niemczech sieci pomocy drogowej
Wybierając kilkuletni samochód używany, warto sprawdzić, jak wypadł w rankingach niezawodności. W Europie najbardziej liczą się trzy – wszystkie z Niemiec: ADAC, Dekra i TÜV. Na jakich danych opierają się te zestawienia?
Raporty ADAC opierają się na informacjach od mechaników największej w Niemczech sieci pomocy drogowej
Raporty ADAC opierają się na informacjach od mechaników największej w Niemczech sieci pomocy drogowej

Zestawienia te – nazywane także rankingami awaryjności lub usterkowości – to produkty komercyjne, które powstają po prostu na sprzedaż. Pokazują za pomocą różnych parametrów, które samochody najczęściej się psują i są najdroższe w naprawie.

W Europie najbardziej znane rankingi są przygotowywane przez trzy instytucje z Niemiec – automobilklub ADAC, związek rzeczoznawców samochodów DEKRA i stowarzyszenie dozoru technicznego TÜV. Każda z tych instytucji opracowuje coroczne raporty w oparciu o własne kryteria i źródła danych. DEKRA i TÜV zajmują się badaniami technicznymi pojazdów. Obie organizacje zapisują, jakie modele samochodów trafiły do nich na przeglądy, jakie wykryto w nich usterki i ile ich było. Na tej podstawie powstają rankingi niezawodności. Liczba przeglądów, wykonywanych przez obie organizacje, to kilkadziesiąt milionów rocznie.

Zobacz też:

CZĘŚCI ZAMIENNE DO TWOJEGO SAMOCHODU
W SKLEPIE REGIOMOTO.PL ZNAJDZIESZ MILIONY CZĘŚCI SAMOCHODOWYCH DO AUT WSZYSTKICH MAREK. MAMY TEŻ OPONY I FELGI, OLEJE I PŁYNY, AKUMULATORY I ŻARÓWKI, AKCESORIA DO TUNINGU I OFF-ROADU ORAZ INSTALACJE LPG

DEKRA dzieli samochody według segmentów rynkowych, a wewnątrz nich na grupy w zależności od przebiegu samochodu. Podział ze względu na przebieg jest następujący – do 50 tys. km, 50-100 tys. km i 100-150 tys. km. Na szczyt rankingu trafiają te modele samochodów, dla których odsetek egzemplarzy bez usterek był najwyższy. DEKRA uwzględnia tylko usterki związane ze zużyciem i wadami elementów samochodu, np. luzy z zawieszeniu czy korozję wydechu. Jej specjaliści nie biorą natomiast uwagę pod uwagę awarii spowodowanych złą eksploatacją samochodu, np. łysych opon czy zniszczonych wycieraczek. 

Najbardziej niezawodne samochody wg DEKRA 2012

AUTA MAŁE
przebieg do 50000 km: Ford Fiesta
przebieg 50000 - 100000 km: Toyota Yaris
przebieg 100000 -150000 km: Mitsubishi Colt

AUTA KOMPAKTOWE
przebieg do 50000 km: Opel Astra
przebieg 50000 - 100000 km: Toyota Prius
przebieg 100000 - 150000 km: Volkswagen Jetta

AUTA KLASY ŚREDNIEJ
przebieg do 50000 km: Opel Insignia
przebieg 50000 - 100000 km: Audi A5
przebieg 100000 - 150000 km: Audi A4

AUTA KLASY WYŻSZEJ
przebieg do 50000 km: Mercedes Klasy E
przebieg 50000 - 100000 km: Volkswagen Phaeton
przebieg 50000 - 150000 km: Audi A6

AUTA SPORTOWE
przebieg do 50000 km: Mazda MX-5
przebieg 50000 - 100000 km: Audi TT
przebieg 100000 - 150000 km: Porsche 911

AUTA TERENOWE
przebieg do 50000 km: Ford Kuga
przebieg 50000 - 100000 km: Volkswagen Tiguan
przebieg 100000 - 150000 km: BMW X5

VANY
przebieg do 50000 km: Volkswagen Golf Plus
przebieg 50000 - 100000 km: Suzuki SX4 (tak DEKRA klasyfikuje to auto)
przebieg 100000 - 150000 km: Ford S-Max/Galaxy

Najbardziej niezawodne samochody wg DEKRA 2013

Znane są częściowe dane z raportu DEKRA 2013. Liczba to odsetek samochodów bez usterek.

Samochody z przebiegiem do 50000 km

AUTA MAŁE
Audi A1 - 97,1 proc.

AUTA KOMPAKTOWE
Ford Focus - 97,3 proc.

AUTA KLASY ŚREDNIEJ
BMW Serii 3 - 97,1 proc.

AUTA KLASY WYŻSZEJ
Mercedes Klasy E - 97,4 proc.

AUTA SPORTOWE
BMW Z4 - 97,7 proc.

AUTA TERENOWE/SUV
BMW X1 - 96,2 proc.

AUTA TYPU VAN
Ford C-Max - 97,7 proc.

Najlepsze samochody niezależenie od przebiegu
1. Audi A4 - 87,4 proc.
2. Mercedes Klasy C - 86,7 proc.
3. Volvo S80/V70 - 86,3 proc. 

Z kolei TÜV grupuje auta według wieku i określa odsetek egzemplarzy usterkowych z ogólnej liczby samochodów danego modelu i rocznika. Im niższy, tym model bardziej niezawodny. Instytucja bierze pod uwagę wykryte podczas przeglądów usterki, które stanowią poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu. Samochody dzieli na następujące grupy: dwu- i trzyletnie, cztero- i pięcioletnie, sześcio- i siedmioletnie, ośmio- i dziewięcioletnie oraz dziesięcio- i jedenastoletnie.

Najmniej awaryjne samochody wg TÜV (2013)

Liczby w nawiasach to odsetek aut z usterkami, wykrytymi na przeglądach.

AUTA DWU- i TRZYLETNIE
1. Volkswagen Polo (2,2 proc.), średni przebieg 32000 km
2. Mazda3 (2,7 proc.), średni przebieg 38000 km
3. Audi Q5 (2,8 proc.), średni przebieg 61000 km

AUTA CZTERO- i PIĘCIOLETNIE
1. Toyota Prius (4 proc.), średni przebieg 63000 km
2. Mazda 2 (4,8 proc.), średni przebieg 48000 km
3. Toyota Auris (5 proc.), średni przebieg 57000 km

AUTA SZEŚCIO- i SIEDMIOLETNIE
1. Porsche 911 (6,2 proc.), średni przebieg 59000 km
2. Toyota Corolla Verso (6,6 proc.), średni przebieg 91000 km
3. Toyota Prius (7 proc.), średni przebieg 83000 km

AUTA OŚMIO- i DZIEWIĘCIOLETNIE
1. Porsche 911 (8,8 proc.), średni przebieg 78000 km
2. Toyota Avensis (9,9 proc.), średni przebieg 108000 km
3. Honda Jazz (10,7 proc.), średni przebieg 93000 km

AUTA DZIESIĘCIO- i JEDENASTOLETNIE
1. Porsche 911 (11 proc.), średni przebieg 87000 km
2. Toyota RAV4 (14,2 proc.), średni przebieg 110000 km
3. Mercedes SLK (16,9 proc.), średni przebieg 94000 km

Inaczej postępują autorzy raportu ADAC. Tworząc go, opierają się na danych zebranych przez największą w Niemczech sieć pomocy drogowej, obsługiwaną właśnie przez ADAC. Są to raporty mechaników naprawiających samochody, które uległy awarii podczas jazdy. Z materiałów ADAC nie dowiemy się raczej, które auta są najbardziej narażone na korozję lub czy mają problemy z zawieszeniem. Tu lepszym źródłem będą raporty DEKRA i TÜV. Ale dzięki danym ADAC można sprawdzić, które podzespoły danego samochodu zawodzą najczęściej, np. rozrusznik, układ zapłonowy czy wtrysk paliwa.

Raport ADAC 2012 - najbardziej niezawodne samochody

KLASA MINI
1. Ford Ka
2. Renault Twingo
3. Toyota Aygo

AUTA MAŁE
1. MINI
2. Mitsubishi Colt
3. Opel Meriva

KLASA NIŻSZA-ŚREDNIA
1. Mercedes Klasy A
2. Mercedes Klasy B
3. BMW Serii 1

KLASA ŚREDNIA
1. Audi A5
2. Audi Q5
3. BMW X3

KLASA WYŻSZA
1. Audi A6
2. BMW Serii 5
3. Mercedes Klasy E

VANY
1. VW Transporter
2. Mercedes-Benz Vito/Viano
3. Fiat Ducato 

Rankingi awaryjności oczywiście powstają nie tylko w Niemczech. W Wielkiej Brytanii poważaniem cieszy się na przykład raport magazynu motoryzacyjnego "What Car". Jego twórcy pod uwagę biorą m.in. ile razy w określonym czasie dane auto zepsuło się i co najczęściej ulegało awarii. Sprawdzają też, jaki był średni koszt i czas naprawy. Dzięki temu można tez porównać koszty eksploatacji i jakość sieci serwisowej. Twórcy corocznego rankingu magazynu "What Car" bazują na Reliability Index, przygotowanym przez firmę ubezpieczającą samochody Warranty Direct. To aktualizowany na bieżąco ranking najmniej awaryjnych samochodów. Dzięki niemu można sprawdzić odsetek awarii najważniejszych podzespołów danego modelu samochodu (silnik, układ hamulcowy, zawieszenie itd.).

Jak wyglądała lista najmniej awaryjnych i zarazem najtańszych w naprawie aut wg "What Car" w 2012 roku? A także samochodów, które wypadły najgorzej?

KLASA MINI
Najlepsze Suzuki Alto z lat 1997-2006, najgorsze Daewoo Kalos, czyli następca Matiza

AUTA MIEJSKIE
Najlepszy Vauxhall/Opel Agila ('00-'08), najgorszy Mini Coopera ('01-'09)

AUTA KOMPAKTOWE
Najlepszy Volvo V40 ('96-'04), najgorszy Mercedes klasy A ('98-'05)

AUTA KLASY ŚREDNIEJ
Najlepsze Subaru Legacy ('03-'09), najgorsza Skoda Superb ('02-'08)

AUTA KLASY WYŻSZEJ
Najlepszy Mercedes klasy E ('06-'09), najgorszy Vauxhall/Opel Signum ('03-'08)

MINIVANY
Najlepszy Chevrolet Tacuma ('05-'09), najgorszy Mercedes klasy R

SUV
Najlepsza Honda HR-V ('98-'06), najgorszy Range Rover (02-)

COUPE
Najlepszy Hyundai Coupe ('02-'07), najgorszy Mercedes CL ('00-'07).

Według aktualnego Reliability Index najmniej awaryjnym i kosztownym w serwise modelem samochodu jest trzyletni Ford Fiesta przed 4,5-letnim Mitsubishi Lancerem i prawie 6-letnim Vauxhallem/Oplem Agilą. Listę zamykają: Daewoo Matiz, Smart Fourfour i Fiat Bravo. Warto pamiętać, że Reliability Index uwzględnia tylko te samochody, na które polisy ma w swojej ofercie Warranty Direct. 

Swoje rankingi mają też Amerykanie. W najnowszym zestawieniu organizacji konsumenckiej J.D. Power and Assiociates prym wiodą marki japońskie. Pod uwagę wzięto trzyletnie samochodów, a o ich ewentualnych problemach raportowali właściciele. Raport zawiera 202 różnego rodzaju problemy, z którymi zetknęli się kierowcy. Charakterystyczny jest podział aut na kilkanaście segmentów, nie zawsze opowiadających europejskiemu pogrupowaniu. 

W raporcie J.D. Power and Assiociates na 2013 rok najmniej awaryjne są:

Toyota Prius (auta kompaktowe), Toyota RAV4 (SUV-y), Acura RDX (SUV-y klasy wyższej), Lexus RX (mniejsze SUV-y klasy wyższej), Chevrolet Tahoe (duże SUV-y), Honda Crosstour (crossovery), Scion xB (kompaktowe minivany), Toyota Sienna (duże vany), Mazda MX-5 (mniejsze auta sportowe), Nissan Z (auta sportowe), Chevrolet Camaro (duże auta sportowe), Hyundai Sonata (klasa średnia), Lexus ES 350 (średnia klasa wyższa), Audi A6 (klasa wyższa), Buick Lucerne (limuzyny), Ford Ranger (mniejsze pickupy), GMC Sierra HD (większe pickupy.

Zdaniem eksperta
Piotr Korobczuk, rzeczoznawca samochodowy, koordynator Ogólnopolskiego Zespołu Biegłych Sądowych i Rzeczoznawców:

- Do rankingów usterkowości należy podchodzić z rezerwą. Oczywiście są one pewnym opisem stanu  samochodów używanych, ale pamiętajmy, ze te zestawienia powstają głównie w Europie Zachodniej, gdzie jest zupełnie inny stan dróg i inne podejście do spraw związanych z serwisem. W naszych warunkach kwestia niezawodności pojazdu też jest ważna, ale jeszcze bardziej liczy się cena. W mojej praktyce nie spotkałem się jeszcze, aby osoba przymierzająca się do zakupu używanego samochodu brała pod uwagę ranking ADAC czy TÜV. Na rynku wtórnym w Polsce zdecydowanie większe znaczenie ma obiegowa opinia o danym modelu zaczerpnięta od znajomych, rodziny czy zaprzyjaźnionego mechanika. Od wielu lat pokutuje w Polsce przekonanie, że najbardziej niezawodne są samochody niemieckie. Tę dobrą ocenę potwierdza też to, że właśnie auta niemieckie stanowią większość wśród pojazdów używanych sprowadzanych z zagranicy. Gdyby się psuły, tak na pewno by nie było. 

Wojciech Frelichowski

Źródła danych: Samar, ADAC, TÜV, Dekra, What Car, Reliability Index, J.D. Power and Assiociates 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty