Jak przechowywać opony?

(ip)
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse
Sezon zimowy rozpoczął się już kilka dni temu i wielu kierowców zdecydowało się na wymianę opon. Zostaje jeszcze jeden dylemat – co zrobić ze zdjętymi oponami?
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse

Kiedy widzimy, że nasze ogumienie jest zużyte najlepiej od razu zostawić w serwisie. Nie ma co go na siłę zachowywać, gdyż żaden warsztat nie zdecyduje się na ich ponowne założenie. Jeśli jednak wiemy, że stan naszego ogumienia jest dobry i posłuży nasz jeszcze kilka sezonów, mamy do wyboru dwie możliwości – pozostawienia w przechowalni opon lub przechowania na własną rękę. Koszt usługi hotelu dla opon wynosi w granicach 40 – 120 zł.

Jeśli decydujemy się na samodzielne przechowywanie opon, przygotujmy odpowiednio miejsce, w którym je złożymy. Jak to zrobić najlepiej? - Na początku należy dokładnie umyć ogumienie. Podczas mycia sprawdźmy ich stan oraz głębokość bieżnika. Nie powinien być mniejszy niż 4 mm. Jeśli zauważymy, że guma jest popękana, poprzecinana lub ma wybrzuszenia wymieńmy opony na nowe, najlepiej przed sezonem. Wtedy będą tańsze. Po oczyszczeniu opon, dokładnie je wysuszmy oraz zakonserwujmy. W sklepach znajdziemy mnóstwo środków, które nam w tym pomogą. Tego typu produkty stosujmy na bocznej części opony, opóźniają one proces starzenia gumy. Nie używajmy preparatów na bieżniku. Jeśli chodzi o miejsce, w którym należy przechowywać ogumienie – nie może być ono nasłonecznione – czynnik UV ma destrukcyjny wpływ na gumę, z której są wykonane – mówi Marek Godzieszka, dyrektor Techniczny w firmie Auto-Boss.

Rodzi się także pytanie, gdzie najlepiej przechowywać opony? - Najlepszym miejscem jest zamknięte pomieszczenie; suche i ciemne. Temperatura nie może przekraczać temperatury pokojowej, dlatego co jaki czas należy umożliwić cyrkulację powietrza w takim miejscu. Jeśli pomieszczanie jest ogrzewane, opony powinny znajdować się jak najdalej od źródła ciepła. Idealna temperatura to około 10-20 stopni Celsjusza. Wszelkie środki chemiczne również źle wpływają na ich stan. Tracą swoje właściwości, a nawet powodują nieodwracalne zmiany wykluczające je z dalszego użytkowania. Warto również oznaczyć opony np. LP (lewy przód), PP (prawy przód) itd., by potem konkretną oponę wraz z felgą zamontować z powrotem w to samo miejsce. Jeśli chodzi o podłoże, najlepiej by wyłożyć je kartonem lub deskami. Nie składujmy ich na betonie - radzi Marek Godzieszka.

Ważna jest także pozycja, w jakiej znajdują się koła. Jeżeli opony są założone na felgach, cały komplet kładziemy jeden na drugim, stawiamy obok siebie albo wieszamy na hakach. Nie wolno składować opon z obręczami w pozycji pionowej. Przechowywane opony na obręczach powinny mieć ciśnienie zgodne z zaleceniami producenta opon. Inne zasady obowiązują podczas składowania opon bez felg. Nie wolno ich wieszać na hakach ani składować w stosie. Dozwolona jest jedynie pozycja pionowa, z tym że co kilka tygodni trzeba oponę obracać.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty