Jak przewozić bagaż motocyklem? Siatka, kufer czy tankbag? Pakowanie motocykla

Karol Biela
Jak przewozić bagaż na motocyklu? Fotoporadnik
Jak przewozić bagaż na motocyklu? Fotoporadnik
Aby czerpać radość z turystyki motocyklowej, trzeba mieć gdzie poupychać bagaż. Podpowiadamy, co zrobić, by na wakacje jednośladem nie zabierać tylko kąpielówek.

Długie przeloty motocyklem to dla wielu jedyny słuszny sposób spędzania urlopu. Rzeczywiście, zamiast wylegiwania się w słońcu lepiej zapakować bagaż na motocykl i wyruszyć w trasę, aby poznać smak prawdziwej przygody. Zanim jednak wsiądziemy na kanapę naszego stalowego rumaka przygotujmy się odpowiednio do drogi.

Bagaż na motocyklu – liczy się planowanie

Kiedy wybierzemy już miejsce, w które chcemy dojechać oraz zaplanujemy, czy i co możemy zobaczyć po drodze, sprawdźmy stan techniczny naszego pojazdu. Najlepiej przeprowadzić szczegółowy przegląd z kompleksową wymianą materiałów eksploatacyjnych. Jeżeli już dokonamy tej czynności, wypróbujmy nasz motocykl na krótszej trasie, aby ocenić czy wszystko działa tak jak należy. Następnym krokiem przed wyprawą jest ustalenie – oczywiście jeżeli jedziemy w grupie motocyklistów – kto bierze śrubokręt, linę holowniczą, a kto spray do łańcuchów itp. Jest to o tyle ważne, że podczas wyprawy w odległe zakątki Polski czy Europy, trzeba być przygotowanym na inne niż planowaliśmy scenariusze wypoczynku.

Zanim ruszymy w siną dal sprawdźmy, jaką dopuszczalną masę całkowitą może udźwignąć nasz sprzęt. Zanim przymocujemy do motocykla kufry, sprawdźmy w instrukcji obsługi, jakie są obostrzenia dotyczące krytycznego obciążenia kufra centralnego czy kufrów bocznych. Zwróćmy także uwagę na informacje dotyczące maksymalnej prędkości, z jaką może poruszać się pojazd wyposażony w te elementy.

Zobacz także: Suzuki Swift w naszym teście

Jak przewozić bagaż bezpiecznie?

Każdy sposób, aby przewieźć mniejszy czy większy pakunek motocyklem jest dobry, jeżeli spełnia dwa warunki. Pierwszy z nich dotyczy bezpieczeństwa samego motocyklisty. Bagaż przewożony na motocyklu nie może zasłaniać pola widzenia jeźdźcowi oraz pozwala mu na swobodne ruchy. Drugim warunkiem jest bezpieczeństwo samego pakunku, który powinien dotrzeć na miejsce w nienaruszonym stanie.

Siatki

Jeżeli chcemy, np. przejechać przez miasto z drugim kaskiem, a nie mamy kufra mieszczącego garnek, można zainwestować ok. 10 zł na zakup siatki motocyklowej. Obwija się ją wokół kanapy na miejscu pasażera i potem wkłada pod nią wspomniany kask lub inny pakunek. Dla estetów i praktyków mamy jeszcze informację, że siatki można kupić w różnych kolorach, a pasażer który siądzie na kanapę, gdzie założona jest siatka, nie powinien nawet jej poczuć.

Plecaki motocyklowe i tankbagi

Jeżeli używamy motocykla na co dzień i musimy czasem przewieźć jakieś dokumenty, czy lżejsze paczki, możemy zainwestowac w plecak motocyklowy. Takie produkty można nabyć w cenie od 100 do 500 zł, a wyróżniają się tym, że są wykonane z materiałów odpornych na wodę i ścieranie. Dodatkowo plecaki motocyklowe powinny mieć pasek piersiowy lub biodrowy, a najlepiej oba, co służy lepszemu umocowaniu go na ciele jeźdźca bądź pasażera. Kolejnym pomysłem pomagającym rozwiązać kwestie transportu mniejszych przedmiotów jest torba na zbiorniku paliwa, zwana potocznie tankbagiem. Ten zazwyczaj tekstylny tobół kosztuje mniej więcej tyle, co motocyklowy plecak. Niektóre z nich są wyposażone w taśmę umożliwiającą noszenie tankbaga na ramieniu.

Oczywiście taki tekstylny kuferek powinien zmieścić w kilku wodoodpornych kieszeniach najpotrzebniejsze w dalszej podróży rzeczy, jak mapy, przewodniki, latarkę, czy nawigację GPS. Należy jednak pamiętać, aby zbyt duży tankbag nie przeszkadzał w prowadzeniu motocykla i operowaniu manetkami. Dodatkowo pod magnetyczne podstawy utrzymujące torbę na zbiorniku paliwa należy podłożyć chociażby folię, gdyż zdarza się, że po kilkudniowej wyprawie na baku naszego motocykla mogą pojawić się liczne zarysowania.

Kufry - idealne na wakacje

Jeżeli korzystamy z naszego motocykla w celach turystycznych, najlepszym rozwiązaniem będzie zakup kufrów. Producenci oferują na rynku wiele elementów do mocowania po bokach maszyny lub centralnie za tylną kanapą. Są to dosyć drogie zestawy składające się z samego kufra oraz stelaża i płyty mocującej, którą trzeba zamontować do motocykla.

Ceny plastikowych kufrów zależą od marki, modelu i pojemności wyrażanej w litrach. Za około 1000 zł można kupić zestaw dwóch kufrów bocznych renomowanego producenta, ale do tej ceny trzeba doliczyć jeszcze kilkaset złotych za wyżej wymienione akcesoria. Za plastikowy kufer centralny także trzeba dać parę stów. Jeszcze droższym rozwiązaniem są aluminiowe skrzynki – za jedną trzeba dać nawet tysiąc złotych, ale właściciel nie będzie miał problemu z zarysowaniami, które są chlebem powszednim przy plastikowych kufrach. Poza tym aluminiowe konstrukcje są o wiele bardziej wytrzymałe na uderzenia.

Dla właścicieli cruiserów i chooperów tylko skóra jest jedynym materiałem do zaakceptowania. Dlatego nawet w Polsce istnieje wiele firm oferujących skórzane sakwy boczne, centralne, jak i inne akcesoria. Także one muszą być przymocowane do dodatkowego stelaża. Cena za komplet bocznych sakw może kosztować ponad 1000 zł. Najtańszą alternatywą dla skórzanych sakw są tekstylne torby, które kosztują około do 350 złotych za sztukę, ale nie gwarantują należytej sztywności i z czasem może wystąpić problem z wodoszczelnością.

Jazda z bagażem – wskazówki praktyczne

Wsiadając na objuczony bagażami motocykl pamiętajmy, że będzie się on prowadził inaczej niż podczas jazdy solo, a odstępy między samochodami mogą już być dla naszej maszyny za wąskie. Środek ciężkości może ulec znacznemu przemieszczeniu, co pogarsza prowadzenie maszyny, zwłaszcza w zakrętach. Jeżeli poza kilkunastoma lub kilkudziesięcioma kilogramami ekwipunku zabieramy w podróż pasażera, powinniśmy wykorzystać regulację zawieszenia, aby uniknąć dobijania na większych czy mniejszych dziurach.

Zwiększenie napięcia wstępnego sprężyny amortyzatora tylnego, będącego na wyposażeniu seryjnym w większości motocykli, powinno wyeliminować to nieprzyjemne zjawisko. Przemieszczając się motocyklem z pełnym ekwipunkiem zważmy na to, że maszyna taka potrzebuje więcej czasu na wyprzedzanie, jest też trudniejsza do manewrowania przy minimalnych prędkościach. Dodatkowo podczas hamowania okazuje się, że większa i nierównomiernie rozłożona (w porównaniu do obciążonego tylko kierowcą motocykla) masa jednoślada znacznie pogarsza skuteczność spowalniania.

Kilka rad jak zapakować ekwipunek na motocykl:
- pakując bagaż na motocykl nie może on przeszkadzać w manewrowaniu kierownicą i operowaniu manetkami,
- najpotrzebniejsze rzeczy trzymaj w łatwo dostępnym miejscu; np. portfel i telefon w kurtce motocyklowej, a mapę i butelkę wody w tankbagu,
- najcięższe przedmioty umieść jak najgłębiej kufra, te lżejsze można ułożyć na górze,
- staraj się zbilansować ciężar pomiędzy lewym a prawym kufrem bocznym; przeciążony jeden kufer będzie destabilizował pojazd,
- przed jazdą upewnij się, że wszystkie sakwy, siatki, czy linki mocujące np. śpiwór do centralnego kufra są dobrze zabezpieczone.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty