Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak przygotować motocykl do sezonu - zobacz fotoporadnik

Karol Biela
Jak przygotować motocykl do sezonu – fotoporadnik
Jak przygotować motocykl do sezonu – fotoporadnik
Przed pierwszą jazdą po długiej zimie trzeba sprawdzić motocykl. Podpowiadamy, co trzeba zrobić w ramach przeglądu, aby uniknąć problemów na drodze.
Jak przygotować motocykl do sezonu – fotoporadnik
Jak przygotować motocykl do sezonu – fotoporadnik

Ciepły i suchy asfalt to znak, że najwyższa pora zajrzeć do garażu czy szopy. Tam, pod sporą warstwą kurzu lub pod szczelnie związanym pokrowcem, czeka nasz ukochany jednoślad. Żeby jednak pierwsza przejażdżka po zimowaniu przebiegła bez przykrych niespodzianek warto odpowiednio sprawdzić, czy sprzęt, ale także i my sami, jesteśmy w odpowiedniej kondycji.

Poniżej przygotowaliśmy zbiór dziesięciu porad, które pomogą pomyślnie rozpocząć sezon Anno Domini 2013.

1. Umyj motocykl

Po kilku dobrych miesiącach postoju lakierowi należy się porządna kuracja odmładzająca. Gąbka i wiaderko z pianą to także sposób na rozruszanie zastanych kości. Uwaga na myjki wysokociśnieniowe. Silny strumień skierowany na łańcuch, czy łożyska potrafi wypłukać z nich smar, co może skończyć się na szybszym zużyciu tych elementów i niepotrzebnych wydatkach. Silny strumień wody skierowany na przewody elektryczne także może zaszkodzić.

Po wyschnięciu wody wypada wypolerować lakier nadając mu efektownego błysku, a części gumowe i plastikowe można wyczyścić specjalnym preparatem. Przy okazji tej czynności skontrolujemy przy okazji, czy np. żaden gryzoń nie dobrał się przez zimę do przewodów hamulcowych lub elektrycznych.

2. Sprawdź ciśninie w ogumieniu

Kolejną rzeczą, którą powinniśmy sprawdzić to opony. Zazwyczaj przez kilka miesięcy postoju dochodzi do znacznego spadku ciśnienia, a jazda na sflaczałym ogumieniu jest niebezpieczna. Jeżeli nie mamy w garażu kompresora i dokładnego manometru, trzeba podjechać na stację paliw, gdzie często zainstalowane są takie urządzenia. Drogę warto pokonać spokojnie. W skrajnym przypadku źle napompowana opona na ostrzejszym zakręcie może zsunąć się z felgi.

3. Doładuj akumulator i zamontuj go w motocyklu

Jedną z podstawowych czynności podczas przygotowania jednośladu do zimy jest wymontowanie baterii. Akumulator powinien przez kilka miesięcy leżeć w ciepłym i suchym miejscu. Dodatkowo co jakiś czas trzeba sprawdzać i regularnie podładowywać akumulator. Unikniemy wtedy przykrych niespodzianek wiosną, gdy zabierzemy się za montaż akumulatora w motocyklu.

Zobacz też: Ładowarki do akumulatorów motocyklowych - ceny i rodzaje 

W pełni naładowana bateria 12 V powinna mieć napięcie spoczynkowe w granicach 12,6-12,7 V. Jeżeli ładowarka lub miernik pokazuje nam okolice 10,8 V trzeba go szybko doładować, aż osiągnie ponownie wymagane napięcie.

Następnie akumulator podpinamy do motocykla (pierwsza klema „plus" potem „minus"). Dobrze naładowana bateria jest ważna, gdyż niektóre silniki nie chcą odpalać za pierwszym, czy drugim, a nawet trzecim razem.

4. Sprawdź poziom oleju silnikowego

Jedną z ważniejszych czynności jest kontrola poziomu oleju w jednostce napędowej. Jeżeli chodzi o samą wymianę tego płynu (zapewniającego smarowanie silnika, skrzyni biegów, a w niektórych przypadkach odpowiadającego także za chłodzenie jednostki napędowej) uznaje się dwie szkoły.

Jedna mówi, żeby wymieniać przed zimowaniem jednośladu, gdyż przepracowany olej i zawarte w nim zanieczyszczenia działają szkodliwie np. na uszczelki silnika przyspieszając ich zużycie.

Druga teoria zakłada, żeby stary olej wymienić na nowe smarowidło przed rozpoczęciem sezonu. Powodem tego jest np. skraplająca się para wodna, która już postaci wody rozrzedza olej podczas kilkumiesięcznej przerwy.

Każda z tych metod ma swoje zalety, niemniej trzeba pamiętać, aby wraz z nowym olejem silnikowym wymienić również filtr oleju.

5. Kontrola układu hamulcowego

Już podczas mycia pojazdu (patrz punkt pierwszy) można przyjrzeć się z bliska przewodom hamulcowym, grubości tarcz hamulcowych i klocków. Nie zapominajmy o kontroli płynu hamulcowego, który posiada właściwości higroskopijne (chłonie wilgoć), co obniża temperaturę wrzenia płynu i wpływa niekorzystnie na skuteczność hamowania. Wymiana zalecana jest raz na dwa lata, chociaż ze względów bezpieczeństwa warto robić to co roku.

6. Czyszczenie i smarowanie łańcucha

Przed pierwszą jazdą czyszczenie i smarowanie łańcucha to zasadnicza sprawa. Wykonując te czynności warto sprawdzić luz łańcucha oraz zużycie zębatek.  

Ten podpunkt tyczy się oczywiście tych, którzy mają motocykl napędzany łańcuchem. Pamiętajmy jednak, że pasy zębate stosowane w skuterach, cruiserach, czy chopperach także wymagają kontroli. I one z czasem parcieją i mogą pękać.

7. Kierunkowskazy, światła, klakson itp.

Zanim wyruszymy w pierwszą przejażdżkę po okolicy warto zwrócić uwagę na elementy mające nie mniejszy wpływ na bezpieczeństwo niż hamulce.

Przypomnijmy sobie kurs nauki jazdy i zestaw czynności, które trzeba było wykonać zanim w ogóle odpaliliśmy silnik motocykla. Światła mijania, drogowe, kierunkowskazy, światło stopu uruchamiane hamulcem przednim i tylnym, klakson – sprawdzenie powyższych urządzeń nie zajmie wiele czasu, a uchroni nas chociażby od mandatu podczas rutynowej kontroli policji.

8. Sprawdź dokumenty

Skoro już mowa o kontroli drogowej, warto zawczasu upewnić się, do kiedy mamy ważne badanie techniczne oraz polisę ubezpieczeniową OC. Pamiętajmy, żeby zabrać ze sobą dokumenty. W przypadku spotkania z funkcjonariuszami dostaniemy 50 zł mandatu karnego za brak każdego z dokumentów, ale łącznie nie więcej niż 250 zł.

9. Strój motocyklowy i kask

Istotnym elementem bezpiecznej jazdy jest komfort motocyklisty. Dopasowana kurtka i spodnie, rękawice oraz kask to akcesoria mające duży wpływ na nasz komfort, co czasem bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo, bo człowiek skupia się na drodze, a nie na odpinającym się rzepie w rękawicy. Poza tym przez zimę każdy może przytyć (lub schudnąć), dlatego wypada wyregulować zapięcia w stroju, aby dobrze przylegał do ciała (w razie ewentualnej wywrotki protektory powinny być w odpowiednich miejscach).

10. Uzupełnij paliwo

Przed zimą bak naszego motocykla powinien być pełny, aby skraplająca się na ścianie zbiornika para nie rozrzedziła benzyny. Pomimo tego celem pierwszej przejażdżki powinna być stacja, gdzie uzupełnimy bak świeżym paliwem (już po kilku miesiącach benzyna traci swoje właściwości).

Karol Biela

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty