Jak samodzielnie wymienić filtr powietrza? Poradnik

Maciej Fabijański
Połączenia typu zatrzaskowego praktycznie nie wymagają żadnej obsługi, ale ich szczelność słabnie wraz ze spadkiem sprężystości metalowego zaczepu. Fot. Maciej Fabijański
Połączenia typu zatrzaskowego praktycznie nie wymagają żadnej obsługi, ale ich szczelność słabnie wraz ze spadkiem sprężystości metalowego zaczepu. Fot. Maciej Fabijański
To jedna z podstawowych czynności obsługowych, którą można wykonać samemu. Trzeba tylko przestrzegać określonych wymogów.

Przede wszystkim nowy filtr musi być przeznaczony dokładnie do danego auta, uwzględniając markę, model, rocznik, wersję silnikową, a nawet wersję wyposażeniową. Chodzi tu głównie o wymiary zewnętrzne filtra, aby idealnie pasował do obudowy. Zbyt mały nie wypełni szczelnie przekroju, przez który silnik będzie zasysał powietrze, zbyt duży natomiast nie da się szczelnie zamknąć. W każdym z obu przypadków zasysane powietrze wykorzysta miejsca, którymi najłatwiej będzie mogło się przedostać do silnika, czyli wszystkie nieszczelności.

Ze względu na to, że te nieszczelności znajdują się przed elementami mierzącymi obciążenie silnika (przepływomierz powietrza, czujnik ciśnienia powietrza kolektorze dolotowym) nie spowodują zmiany w obliczanej w danej chwili przez sterownik dawce paliwa, przynajmniej nie od razu. Przedostające się z powietrzem zanieczyszczenia mogą tworzyć osady, które na przykład będą utrudniać prawidłowe działanie zaworu powietrza w tzw.  kanale obejściowym przepustnicy i tym samym zakłócać pracę układu stabilizacji prędkości biegu jałowego. W pewnych granicach układ wtryskowy, dzięki adaptacyjnym możliwościom będzie mógł sobie z tym poradzić, choćby właśnie zwiększając chwilową dawkę paliwa w celu utrzymania założonej prędkości obrotowej. Zanieczyszczenia, których z powodu nieszczelności nie zatrzymał filtr powietrza w skrajnym przypadku mogą nawet przyczynić się do uszkodzenia gładzi cylindrów.

Łączenie pokrywy z obudową filtra powietrza odbywa się za pomocą połączeń gwintowych lub zamków wykorzystujących elementy sprężyste. Bez względu na rodzaj łączenia trzeba najpierw dokładnie spasować pokrywę z obudową a dopiero potem przykręcać śruby lub napinać sprężyny zatrzasków. Śruby przed przykręcaniem warto przesmarować, a te ze śladami korozji na gwintach wpierw dokładnie oczyścić albo zastąpić nowymi. Ułatwi to ich wykręcanie podczas kolejnej wymiany filtra.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty