Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak samodzielnie wymienić olej? Poradnik

(mm/ip)
Fot. Archiwum
Fot. Archiwum
Kiedy przychodzi pora na wymianę oleju, wiele osób kieruje się do zaufanego warsztatu. Pamiętając o kilku zasadach można to zrobić samodzielnie.

Jeśli chodzi o częstotliwość wymiany oleju, każdy kierowca powinien stosować się do wskazówek producenta auta lub informacji zawartych w książce serwisowej. Zazwyczaj zaleca się, aby olej silnikowy wymieniać nie rzadziej, niż co 15 tysięcy kilometrów. Jednak nie bez znaczenia jest styl jazdy kierowcy czy warunki eksploatacji auta.

Wymianę oleju należy przeprowadzić, gdy silnik auta jest jeszcze ciepły, ponieważ wyższa temperatura cieczy przyspieszy proces wyciekania zużytego oleju. Niezwykle istotna jest stabilność auta. Samochód z wyłączonym silnikiem i zaciągniętym wcześniej hamulcem postojowym powinien stać na płaskim podłożu, lekko uniesiony na podnośniku. Warto też założyć rękawiczki ochronne, aby zabezpieczyć dłonie przed poparzeniem.

Następnie pod miską olejową, w okolicy śruby spustowej, należy podłożyć pojemnik, do którego zlejemy olej. Korek spustowy odkręcamy szybkim, zdecydowanym ruchem, jednocześnie uważając, by nie poparzyć się wypływającym płynem. Kiedy cały zużyty olej spłynie z silnika, powinniśmy dokładnie oczyścić miejsce mocowania nowego filtra, a gumową uszczelkę w nowym filtrze posmarować niewielką ilością oleju. Filtr powinien zostać wkręcony ręcznie z wyczuciem, tak aby nie uszkodzić uszczelki.

Po wymianie filtra,  można przystąpić do wlania nowego oleju. Nie wlewamy od razu całego płynu, ale ok. ¾ pojemności. Czekamy kilka minut, aż olej rozprowadzi się w silniku. Poziom oleju możemy sprawdzić przy użyciu bagnetu, jeśli jest prawidłowy, można zakręcić pokrywkę wlewu oleju. W dalszej kolejności, warto uruchomić silnik na ok. 10 minut, by pozwolić mu popracować na wolnych obrotach. Po tym czasie wyłączamy silnik na około 5 min., by ponownie sprawdzić poziom oleju. W przypadku, kiedy jest zbyt niski, należy uzupełnić brak, jednocześnie upewniając się, że olej nie wycieka przez korek spustowy.

Co istotne, zużyty olej jest bardzo toksyczny i pod żadnym pozorem nie można go wylać do kanalizacji, tylko przelać do zamkniętego pojemnika, który należy dostarczyć do warsztatu samochodowego lub odpowiedniego punktu, który zutylizuje olej zgodnie zobowiązującymi przepisami.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty