Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Jak skutecznie wtrysnąć?

Data publikacji: Autor: Ryszard Polit

Fot. Bosch: Gaźnik okazał się niezbyt precyzyjnym urządzeniem w tworzeniu mieszanki paliwowo-powietrznej. To zawodne urządzenie zostało zastąpione układem wtrysku paliwa. W silniku spalinowym chodzi o to, aby mieszanka paliwa z powietrzem miała ścisłe proporcje, a jej zapalenie w cylindrze następowało we właściwym czasie.

Silnik spalinowy działa na zasadzie wybuchów mieszanki paliwa z powietrzem. Sukces osiąga się wtedy, gdy owa mieszanka ma ściśle określone proporcje, a jej zapalenie w cylindrze następuje we właściwym czasie.

 

Gdy paliwa jest za mało lub za dużo w stosunku do powietrza, mieszanka nie chce się zapalić. Optymalne proporcje mieszanki to kluczowa sprawa dla prawidłowego działania silnika. Mieszankę można wytworzyć w kanale dolotowym silnika lub bezpośrednio w cylindrze. Obecnie najbardziej rozpowszechniony w silnikach benzynowych jest system tworzenia mieszanki w Fot. Bosch: Gaźnik okazał się niezbyt precyzyjnym urządzeniem w tworzeniu mieszanki paliwowo-powietrznej. To zawodne urządzenie zostało zastąpione układem wtrysku paliwa. kanale dolotowym, co jednak wkrótce się zmieni. 

 

W benzynowych jednostkach napędowych przez wiele lat wytwarzaniem mieszanki zajmował się gaźnik. Niestety, konieczność wprowadzenia katalizatorów spowodowała koniec kariery gaźnika. Katalizator poprawnie oczyszcza spaliny wówczas, gdy skład mieszanki jest dokładnie określony i niezmienny (stechiometryczny). Tego warunku gaźnik nie był w stanie spełnić i podczas zmiany obrotów i obciążenia silnika proporcje między paliwem i powietrzem ulegały zbyt dużym zmianom. „Automatyczne ssanie” w gaźniku często się psuło i dostarczało zbyt bogatą mieszankę, ze szkodą dla środowiska naturalnego. Gaźnik wymagał też okresowego czyszczenia, szczególnie dysz. Źle wyregulowany powodował dławienie się silnika na wolnych obrotach i podczas przyspieszania.

 

Te i inne wady gaźnika zostały wyeliminowane w układzie wtryskowym. W silnikach benzynowych były spotykane już przed wojną. Próby ich stosowania podjęto w latach 50. Konstruktorom zależało wówczas na podwyższeniu osiągów silnika, a zużycie paliwa i toksyczność spalin nie były brane pod uwagę. Pierwsze, zwykle sterowane mechanicznie urządzenia stosowano w pojazdach wyczynowych lub sportowych autach seryjnych. Najbardziej znanym przykładem jest układ bezpośredniego wtrysku benzyny stosowany w sportowym Mercedesie-Benz 300 SL z 1954 r.

 

W samochodach popularnych zaczęto zastępować gaźnik pośrednim wtryskiem benzyny. W 1966 r. elektronicznie sterowane układy wtryskowe montowano w Volkswagenach 1600 LI przeznaczonych na eksport do USA, gdzie zaczynały obowiązywać surowe przepisy o emisji szkodliwych związków do atmosfery. Producenci gaźników bronili się lansując "elektroniczny Fot. Citroen: Paliwo można wtryskiwać do kolektora dolotowego (wtrysk pośredni) – na rysunku z lewej strony. W silnikach benzynowych to obecnie najpopularniejsze rozwiązanie. Wydajniejszy jest jednak wtrysk bezpośredni do cylindra -
na rysunku z pr gaźnik” (np. Daewoo Tico), jednak bez powodzenia. Gwoździem do trumny gaźnika było opanowanie produkcji stosunkowo tanich, prostych i skutecznych systemów wtrysku jednopunktowego (SPI) sterowanych elektronicznie.

 

Wtrysk jednopunktowy

 

W układzie jednopunktowego pośredniego wtrysku benzyny SPI (ang. - Single Point Injection, niem. - Zentraleinspritzung) występuje tylko jeden elektromagnetyczny wtryskiwacz niezależnie od liczby cylindrów. Znajduje się on przed przepustnicą, w kolektorze dolotowym. Sterowanie odbywa się na drodze elektronicznej, paliwo podaje do zespołu wtryskiwacza elektryczna pompa, a ciśnienie wtrysku przyjmuje wartości rzędu kilku barów. Zalety to prostota budowy i niewielkie koszty produkcji, wadą jest nieprecyzyjny rozdział paliwa do poszczególnych cylindrów. Ponadto przy niskich temperaturach otoczenia na ściankach kanałów dolotowych mogą skraplać się opary benzyny, co utrudnia prawidłową pracę układu. Obecnie rozwiązanie to zostało wyparte przez wtrysk wielopunktowy (MPI).

 

Wtrysk benzyny MPI

 

W układzie wielopunktowego pośredniego wtrysku benzyny MPI (ang. - Multi Point Injection) na każdy z cylindrów przypada jeden, indywidualny wtryskiwacz wtryskujący paliwo do kanału dolotowego. Dzięki temu możliwa jest precyzyjna regulacja dawki paliwa, a także składu powstającej mieszanki. Mogą natomiast pojawić się nierównomierności w rozdziale powietrza pomiędzy poszczególnymi cylindrami. Elektromagnetyczne wtryskiwacze podają benzynę sekwencyjnie, pod ciśnieniem kilku barów.

 

W produkowanych obecnie samochodach z reguły stosuje się pośredni wtrysk wielopunktowy (MPI). Jest on zintegrowany z układem zapłonowym i sterowany jednym elektronicznym sterownikiem. Dzięki temu całe urządzenie jest bezobsługowe, co jest jego kolosalną zaletą. Kupując używany samochód warto unikać silników zasilanych gaźnikiem. Zdecydowanie lepszy jest wtrysk paliwa.

 

Pośredni wtrysk benzyny do kolektora dolotowego jest obecnie zastępowany przez wtrysk bezpośredni, który ma dawać oszczędność w zużyciu paliwa.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • oses (gość)

    ta gówno prawda gaźnik jest lepszy bo da się go wyregulować i mniej benzyny spali, a koszty instalacji gazowej do gaźników 2 razy tańsze! Gaźniki góra, wszyscy jedźmy na gaźnikach, gaźnik, gaźnik, gaźniki kocham tą nazwę!! jest taka nowoczesna!

  • wes (gość)

    jasne oses. po co gaźnik, lepszy owies! koń mniej owsa spali niż twój polonez gazu! i odpala od pierwszego, a nie - jak osesa polaj z instalacją LPG - na pych! nie gaźnik, ale OWIES, OWIES - TO BRZMI DUMNIE

  • Paweł (gość)

    Jeeli wszyscy jeądzicie tymi autami to może ktoś mnie poratuje i powie mi co dolega mojemu Espero 1500+gaz.Mam go parę miesięcy a auto więcej stoi w garażu niż jezdzi.Byłem u paru mechaników i jakoś nie mogą dojść co w nim jest.Auta nie mogę odpalić sprawdzana była pompa paliwa czyszczony silnik krokowy akumulator naładowany.Przy pełnym załadowaniu akumulatora przekręcam 4-5 razy rozrusznikiem i akumulator siedzi.Nie chce odpalać ani na gazie ani na paliwie.Auto stoi od 5 dni w garażu bo nawet nie mogę wyjechać do kolejnego mechanika.Rozrusznik kręci ale nie chce zaskoczyć.Czytając opinię o Espero cholera mnie bierze że wszyscy są zadowoleni a moje auto stoi w garażu.Nawet chcąc go sprzedać nie mogę no bo jak.Na razie moja opinia o tym samochodzie jest bardzo negatywna.

  • ronin99 (gość)

    oses ty chyba powinieneś poczytać podręczniki z zakresu motoryzacji albo pójśc do szkoły samochodowej. Jeździłem samochodem wyposażonym w gaźnik z LPG i wiem jedno: elektronika jest precyzyjniejsza i stwarza oszczędności, a jeśli chcesz się bawić w domorosłego mechanika-diagnostę-tunera to proszę bardzo ale wiedz że cena będzie wysoka

  • ronin99 (gość)

    Paweł a byłeś na kompleksowej diagnostyce w ASO? albo w dobrym serwisie LPG? może być kilka przyczyn: zapłon, fazy rozrządu, elektronika mam espero od kilku tygodni i jest OK ale wiedz że bez specjalistów się nie obejdzie:)

  • do paweł (gość)

    poszukaj czerwonego guzika pod maską moze to pomoże - ja mam teraz ponownie to samo w czesniej była to elektronika - tylko ze w megane

  • hubert (gość)

    Witaj pawle mialem podobna sytuacje przy mojej ibizie!!!Wiec radze sprawdzic na pierwszym miejscu aparat zapłonowy i cewke-to podstawa,a pozniej kable od swiec

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości