Wszystko
o samochodach

Porady / Bezpieczeństwo

Jak ustawiać fotel, kierownicę i lusterka? Zobacz fotoporadnik

Data publikacji: Autor: Czesław Wachnik / współpraca (DKO)

Jak się przygotować do jazdy, pasy bezpieczeństwa, lusterka Tylko właściwa pozycja za kierownicą zapewni prawidłowe działanie poduszek powietrznych i pasów bezpieczeństwa. Ułatwi też obserwację lusterek i zachowanie kontroli nad autem podczas gwałtownych skrętów.

Zestaw porad, jak ustawiać fotel, kierownicę, pasy i lusterka, przygotowaliśmy wspólnie z Waldemarem Pietraszewskim. Jest to doświadczony instruktor techniki jazdy i były kierowca rajdowy. Pomogła nam również Marzena Eret, kursantka z Gubina, której serdecznie dziękujemy.

Zobacz też: Jak hamować na śliskim i wyprowadzać auto z poślizgu. Zobacz filmy

O czym trzeba pamiętać, siadając za kierownicą samochodu:

Kierowca powinien pamiętać o właściwym obuwiu i ubiorze. Buty powinny mieć płaską i dość cienką podeszwę. Tak by kierowca mógł z wyczuciem naciskać na pedały.

Ubiór powinien zapewniać swobodę ruchów, ale nie może być zbyt luźny, bo pas bezpieczeństwa musi przylegać do ciała. Dlatego grubą zimową kurtkę lepiej zdjąć zanim usiądzie się za kierownicą. Aby nie zmarznąć, trzeba po prostu podkręcić ogrzewanie.

Ustawianie fotela zaczynamy od regulacji wysokości jego siedziska. Musi być ono ustawione w takiej pozycji, by nie ograniczać pola widzenia kierowcy. Odległość między jego głową a dachem nie powinna jednak być mniejsza niż 10 cm.

Kolejny krok to ustawienie odległości fotela od pedałów. Aby to zrobić, przednią częścią śródstopia wciskamy do końca pedał sprzęgła. Fotel powinien być ustawiony w takiej odległości, by noga, którą wciskamy sprzęgło, była lekko ugięta w kolanie i nie uciskała przedniej części siedziska.

Po ustawieniu siedziska, ustawiamy oparcie fotela. Im jest ono bardziej wyprostowane, tym lepiej, bo w razie wypadku będzie mniejsze ryzyko obrażeń kręgosłupa. Aby sprawdzić, czy oparcie jest ustawione właściwie, prostujemy ręce i nadgarstkami dotykamy koła kierownicy. Plecy kierowcy powinny przylegać do oparcia. W razie potrzeby korygujemy też ustawienia kierownicy, korzystając z regulacji poziomej.

Zobacz też: Skrzyżowania równorzędne i z pierwszeństwem przejazdu - najgroźniejsze pułapki

Podczas jazdy dłonie kierowcy powinny spoczywać na kierownicy w jej najszerszym miejscu (w pozycji za kwadrans trzecia). Nie mogą znajdować się powyżej linii barków. Jeśli tak jest, trzeba zmienić położenia koła kierownicy, korzystając z regulacji pionowej. Odległość środka kierownicy od klatki piersiowej kierowcy powinna wynosić 25-40 cm. Dzięki temu poduszka powietrzna zadziała prawidłowo. Gdy kierowca będzie siedział zbyt blisko, podczas wybuchu poduszki może doznać oparzeń. Gdy będzie zbyt daleko, poduszka nie zapewni mu odpowiedniej ochrony.

Ustawiamy też zagłówek, tak by jego górna połowa dotykała potylicy. To pomoże w ochronie kręgosłupa szyjnego.

Następnie przechodzimy do regulacji lusterka wstecznego. Powinna w nim być widoczna cała tylna szyba.

Lusterka boczne ustawiamy tak, by linia horyzontu znajdowała się na środku. Bok samochodu powinien być w nich widoczny, ale tylko po przechyleniu głowy w lewo lub w prawo. Kierowcy często popełniają błąd i za mało odchylają boczne lusterka. Zwiększają tym samym martwe pole, co szczególnie podczas jazdy po mieście może skończyć się kolizją.

Przed uruchomieniem silnika i ruszeniem z miejsca, zapinamy pasy bezpieczeństwa. Pas powinien przebiegać dokładnie przez środek ramienia. Jeśli jest inaczej, korygujemy jego wysokość. Pas musi przylegać do ciała i nie może być skręcony.

Zobacz też: Apteczka, kamizelka i gaśnica - co trzeba, co naprawdę warto mieć w aucie

Jak się przygotować do jazdy, pasy bezpieczeństwa, lusterka

Jak się przygotować do jazdy, pasy bezpieczeństwa, lusterka

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości