Wszystko
o samochodach

Motocykle / Motocykle

Jak wybrać kask motocyklowy? Zakup kasku - poradnik

Data publikacji: Autor: Karol Biela

Kupujemy kask motocyklowy - rodzaje, malowanie, ceny - poradnik Kask motocyklowy to najistotniejsza część stroju motocyklisty. Chroni w razie upadku, tłumi dźwięki, wentyluje i mówi wiele o swoim właścicielu.

Przepisy są jasne: „Kierujący motocyklem lub motorowerem oraz osoba przewożona takimi pojazdami są obowiązani używać w czasie jazdy hełmów ochronnych odpowiadających właściwym warunkom technicznym” – tak mówi art. 40 polskiego kodeksu drogowego. Jedynym od tego odstępstwem jest sytuacja, kiedy motocykl lub motorower fabrycznie wyposażono w pasy bezpieczeństwa (jak produkowane w latach 2000-2003 BMW C1).

Kask motocyklowy to nie hełm ORMO

Popularne garnki dla motocyklistów muszą spełniać krajowe warunki techniczne, określone w Polskich Normach PN-61/S-80001 i PS-69/S-80001. Nie mogą to być kaski budowlane (ich zresztą także dotyczą właściwe normy), rowerowe czy hełmy wspinaczkowe. Normy dyktują m.in. to, że kaski motocyklowe winny być wyposażone w elementy amortyzujące siłę uderzenia, a cała konstrukcja musi odpowiadać rozmiarem wielkości głowy użytkownika, natomiast pasek powinien być zapięty podczas jazdy.

Za jazdę w niespełniającym powyższych wymogów kasku lub w ogóle podróżując bez niego narażamy się - poza mandatem w wysokości 100 złotych - na ryzyko odniesienia poważnych ran, a nawet śmierci. Na Starym Kontynencie każdy kask dopuszczony do użytku powinien posiadać homologację. Jest to norma 22-05 ustalona przez Europejską Komisję Gospodarczą. Dowodem na spełnienie tych wymagań jest umieszczenie wewnątrz kasku symbolu „E”, który występuje z liczbą przypisaną do kraju, gdzie przeprowadzono testy. I tak na przykład znak „E-4” oznacza badanie w Holandii, a „E-3” we Włoszech.

Pamiętajmy jednak, że norma ECE 22-05 nie jest zbyt wymagająca, a dowodem na to jest fakt, że większość najtańszych kasków motocyklowych bez trudu przechodzi te badania. Powodem takiego stanu rzeczy jest sposób przeprowadzania samych testów. Urzędnicy UE określili w wymogach tylko kilka precyzyjnie wyznaczonych punktów pomiarowych. Dodatkowo jako obowiązkowe przyjęto wykonanie jednego badania, całkowicie pomijając przy tym testy na przebicie skorupy kasku.

Kaski integralne, szczękowe, typu jet

Asortyment kasków na rynku jest bardzo bogaty. Do wyboru mamy niepokojąco – żeby nie napisać podejrzanie - tanie konstrukcje (ceny od ok. 100 zł), renomowane marki w rozsądnych cenach (ceny od 300-400 zł) oraz prawdziwie topowe modele za kilka tysięcy złotych. Te ostatnie nierzadko z wykonanym na indywidualne zamówienie malowaniem.

Dlatego warto poświęcić trochę czasu i pieniędzy na wybór oraz kupno odpowiedniego garnka. Przede wszystkim należy zastanowić się nad rodzajem kasku, który dla nas będzie najodpowiedniejszy. Wśród poruszających się skuterami, czy cruiserami najbardziej popularne są konstrukcje typu jet. Są to otwarte kaski pozbawione części osłaniającej szczękę motocyklisty. Zaletą takiej konstrukcji jest przyjemny powiew wiatru na twarzy oraz dobre pole widzenia.

Wielu motocyklistów o turystycznych ambicjach wybiera tzw. szczękowce. Ich nazwa wzięła się odchylanej do góry za pomocą przycisku części szczękowej kasku. Niektórzy użytkownicy twierdzą, że jest to rozwiązanie bardzo pomocne, np. przy płaceniu za paliwo. Wtedy nie trzeba ściągać całego kasku, a tylko podnieść przyłbicę. Sceptycy twierdzą, że szczękowce są cięższe i głośniejsze, a przy tym droższe. Chyba najpopularniejszym rodzajem kasków są modele integralne, zwane też zamkniętymi. Skorupa takiego kasku nie ma otwieranej szczęki, ale dzięki temu jest sztywniejsza i ma mniejszą wagę całkowitą.

Redakcja poleca:

Nielegalny sposób na tańsze OC. Grozi nawet 5 lat więzienia
Nieoznakowane BMW dla policji. Jak je rozpoznać?
Najczęstsze błędy na egzaminie na prawo jazdy

Zobacz także: Dacia Sandero 1.0 SCe. Budżetowe auto z oszczędnym silnikiem

Kaski przeznaczone do jazdy terenowej nie są otwierane, ale mają rozbudowaną część szczękową. Chodzi tu zarówno o sztywność konstrukcji, jak i swobodną możliwość oddychania. Zamiast stosowanych w innych rodzajach kasków zamykanej szybki, w off-roadowych modelach używa się – ze względu na szybkość usunięcia błota, liści i innych zabrudzeń – kupowanych osobno gogli. W kaskach innych typów, aby wyczyścić dokładnie obie strony wizjera, trzeba demontować ten element. W przypadku gogli trwa to po prostu o wiele krócej. Na rynku jakiś czas temu pojawiły się jednak takie wersje off-roadowych kasków, jak np. japoński Shoei Hornet DS, który – zamiast miejsca na gogle – posiada sferyczną szybkę.

Kupujemy kask motocyklowy - rodzaje, malowanie, ceny - poradnik
  • Poprzednie zdjęcie
  • 1 / 1
  • Następne zdjęcie

Kupujemy kask motocyklowy - rodzaje, malowanie, ceny - poradnik

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • Radomirus (gość)

    Dobry artykuł. Jako kropkę nad i dodałbym na koniec że różnica temperatur między kaskiem białym a czarnym w słoneczne dni wynosi 6-9 stopni A przy postoju nawet więcej. Jeżdżę czarną Yamahą Dragstarem w białym szczękowcu Viper RS 171 (brytyjska firma) z blendą i bluetouchem, muzyczka się sączy uprzyjemniając podróż a i telefon można odebrać. Wyściółka też jest bardzo wygodna. Cena około 1000zł

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości