Jak wybrać płyn do spryskiwaczy?

(ip)
Wybór odpowiedniego płynu do spryskiwaczy szyb i reflektorów tylko z pozoru jest łatwy. Jeśli jednak zastanowimy się nad różnicami w płynach, w sposobie ich pracy i wymaganiami, jakie muszą spełnić okaże się, że mamy do czynienia z dość zawiłym problemem.

Największy wpływ na dobór składników płynu ma temperatura. Od płynu letniego oczekujemy łatwego zmywania owadów z szyby

Fot: 123RF
Fot: 123RF

oraz przyjemnego zapachu. Płynu zimowy też powinien mieć miły zapach, ale ważniejsze są inne cechy – płynność w niższych od 0°C temperaturach i skuteczność w zmywaniu śniegu lub lodu i soli, która może pozostawiać białe smugi na szybach.

Warto pamiętać, że zgodnie z obowiązującymi w naszym kraju przepisami sprzedaż płynów zawierających metanol jest zakazana. Ten alkohol i jego opary są szkodliwe dla człowieka. Płyn do spryskiwaczy, parując, jest zasysany do układu wentylacji auta i kumulowany w przestrzeni pasażerskiej, co może mieć negatywny wpływ na zdrowie. Przepisy zmieniły się niedawno, więc wciąż zdarza się, że takie płyny można kupić. Jak je rozpoznać? Powinny być one oznaczone następującymi piktogramami  i opisem rodzaju zagrożenia:
H226 – Łatwopalna ciecz i pary
H302 – Działa szkodliwie po połknięciu
H312 – Działa szkodliwie w kontakcie ze skórą
H332 – Działa szkodliwie w następstwie wdychania
H370 – Powoduje uszkodzenie narządów: nerwu wzrokowego, ośrodka układu nerwowego

Fot.Castrol
Fot.Castrol

Oczywiście zakaz ten nie dotyczy płynów bazujących na etanolu, który jest bezpieczniejszy w stosowaniu, np. Castrol Biofix. Płyny do spryskiwaczy powinny uzyskać pozytywną opinię Instytutu Transportu Samochodowego. Poza temperaturą krystalizacji sprawdza on m.in. czy płyn nie działa negatywnie na uszczelkę szyby, pióra wycieraczek czy lakier.

Warto przy tym wiedzieć, że zimowy płyn – nawet ten dobrej jakości – może zamarzać na szybie, gdy użyjemy spryskiwacza tuż po uruchomieniu samochodu na mrozie. To tzw. efekt zimnej szyby – zjawisko naturalne w bardzo niskich temperaturach wewnątrz i na zewnątrz auta, a związane jest z różną szybkością parowania składników płynu. Płyny składają się z mieszaniny alkoholu etylowego, wody, pakietu dodatków zapachowych i powierzchniowo czynnych (myjących). W niskich temperaturach odparowanie alkoholu z mieszaniny następuje szybciej, co powoduje pozostawienie na szybie wody, która błyskawicznie zamarza. Po rozgrzaniu wnętrza auta, gdy przy okazji ogrzewamy szybę czołową auta, problem znika.

Źródło: Netpr.pl

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty