Oszczędna jazda - ecodriving
Według ekspertów, korzystając z podstawowych zasad ekojazdy można zmniejszyć zużycie paliwa od 5 do ponad 20 procent. Na dodatek takie oszczędności można uzyskać niemalże przy zerowym nakładzie finansowym, ponieważ większość zasad dotyczy stylu jazdy. Przede wszystkim powinniśmy pozbyć się z samochodu wszelkich niepotrzebnych rzeczy, które zwiększają wagę samochodu. Jeśli ktoś wyjeżdżał na narty i wciąż nie zdemontował boksu dachowego, powinien uczynić to jak najszybciej, aby zmniejszyć opór powietrza.
– Wskazane jest regularne, przynajmniej raz na dwa tygodnie sprawdzanie ciśnienia w oponach. Zbyt niskie ciśnienie może zwiększyć zużycie paliwa nawet o 10 procent. Dobrym rozwiązaniem jest również sprawdzenie stanu technicznego po zimie, gdyż ewentualne usterki układu zawieszenia czy napędu negatywnie odbijają się m.in. na spalaniu – mówi Sebastian Ugrynowicz z autoryzowanego serwisu Nissan i Suzuki Auto Club w Poznaniu.
Według zasad ecodrivingu powinniśmy również jak najczęściej hamować silnikiem i unikać jazdy na luzie. Ważny jest też sposób przyspieszania – należy robić dość szybko, wciskając pedał gazu do 3/4 oraz zmieniać bieg na wyższy, kiedy osiągniemy 2,5 tys. obr./min. w przypadku aut z silnikiem benzynowym i 2 tys. obr/min. przy dieslach.
Mały silnik – niskie spalanie
Poza stosowaniem wskazówek ekojazdy możemy też kupić samochód z ekonomicznym silnikiem. Zwłaszcza, że producenci samochodów montują coraz oszczędniejsze jednostki napędowe. Sposobem na to są silniki z niewielką pojemnością i mniejszą liczbą cylindrów niż w starszych konstrukcjach. Takie rozwiązanie zastosował chociażby Nissan wprowadzając na rynek najnowszą wersję modelu Micra.
– Jednostka 3-cylindrowa o pojemności 1,2 litra i mocy 80 KM doskonale sprawdza się w czasie przemieszczania się po mieście. Przy niewielkim spalaniu w granicach 6 l benzyny na 100 km zachowuje dużą dynamikę. Poza miastem także auto prowadzi się dobrze i przy rozsądnej jeździe spali około 4,3 l. na 100 km. Warto dodać, że większość aut tej samej klasy wyposażonych w jednostki o starszej konstrukcji w cyklu mieszanym spala średnio 6 do 7 litrów benzyny – mówi Artur Kubiak z Nissan Auto Club w Poznaniu. Zatem na pokonanie 100 km możemy potrzebować nawet o 2 litry paliwa mniej niż w starszych pojazdach, co pozwala na dość duże oszczędności w skali roku. Co równie ważne, mimo mniejszej liczby cylindrów, silnik pracuje z podobną kulturą, co tradycyjne jednostki.
Małe i 3-cylindrowe jednostki napędowe nie są zarezerwowane jedynie dla aut klasy miejskiej. Ford w najnowszej wersji modelu Focus montuje silnik o pojemności niecałego litra. – Nie bez powodu jednostka 1,0 EcoBoost została uznana za najlepszy silnik 2012 roku. Z tak niewielkiej pojemności udało się osiągnąć aż 125 KM, co pozwala na bardzo dynamiczną jazdę samochodem kompaktowym. Wynika to m.in. z zastosowania w silnikach EcoBoost turbosprężarki o małej bezwładności, co pozwala na szybką reakcję silnika na naciśnięcie pedału gazu. Dodatkowo specjalny kształt bloku żeliwnego znacznie usprawnia rozgrzewanie silnika, a inaczej skonstruowane koło zamachowe przyczynia się do znacznego zmniejszenia strat energii – twierdzi Filip Wodziński z Ford Bemo Motors w Szczecinie.
To ile zaoszczędzimy pieniędzy przy dystrybutorze zależy także od mocy jednostki napędowej, jaką wybierzemy. Litrowy EcoBoost może mieć moc 100 lub 125 KM. Nieco słabsza jednostka według danych producenta podczas jazdy w mieście zużywa 5,9 l/100 km, a silnik 125-konny 6,3 l/100 km. Taki sam Ford Focus, ale wyposażony w tradycyjną jednostkę o pojemności 1,6 l na pokonanie 100 km w mieście potrzebuje 8,3 l benzyny. Z kolei w cyklu mieszanym EcoBoost pozwala zaoszczędzić około 1 l benzyny na 100 km w porównaniu do starszej konstrukcji silnika.
Pomocne systemy
Kolejnym sposobem na zmniejszenie wydatków na paliwo jest wybór auta wyposażonego w odpowiednie systemy ograniczające spalanie. Jednym z nich jest Engine Auto Stop Start wykorzystywany w Suzuki Swift. – Zasada działania systemu jest bardzo prosta. Kiedy zatrzymujemy pojazd, na przykład przed światłami lub przejazdem kolejowym i zmienimy bieg na neutralny, wówczas Engine Auto Stop Start wyłącza silnik. Jest on uruchamiany automatycznie po wciśnięciu pedału sprzęgła – mówi Żaneta Wolska-Marchewka z Suzuki Auto Club w Poznaniu. Przy cyklu mieszanym średnie zużycie paliwa samochodu z takim wsparciem spada z 5,0 l/100 km do 4,9 l/100 km. Większe różnice będą zauważalne podczas jazdy w zatłoczonych aglomeracjach.
Co istotne, nie trzeba się obawiać, że przez swoje działanie system start-stop przyczyni się do szybszego zużycia niektórych podzespołów samochodu. Producenci w takich pojazdach stosują znacznie trwalsze rozruszniki, bardziej wydajne prądnice oraz dodatkowe baterie. Z tych ostatnich pobierana jest energia potrzebna na działanie radia, świateł czy nawiewu w czasie, gdy silnik nie pracuje. Przydatnym „gadżetem”, który wspomaga oszczędną jazdę wskaźnik podpowiadający optymalny moment na zmianę biegu. Informacja taka pojawia się na desce rozdzielczej. Takie rozwiązanie zostało zastosowane chociażby w Fordzie Fiesta czy Kuga.
Na wyborze samochodu z nowoczesnym i oszczędnym silnikiem zyskuje także środowisko naturalne, ponieważ auta te emitują nawet o kilkanaście procent mniej spalin niż pojazdy z jednostkami starszej konstrukcji. Jednak głównym beneficjentem jest sam kierowca –może jeździć dynamicznymi samochodami i jednocześnie wydawać mniej pieniędzy na paliwo. Przy założeniu, że kierowca rocznie pokonuje 10 tys. km, to dzięki jeździe samochodem z ekonomicznym silnikiem może w ciągu roku zaoszczędzić od kilkuset do ponad 1000 złotych. Jeśli roczny przebieg będzie wyższy, to i oszczędności będą wyższe.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?