Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Jak wygodnie i bezpiecznie przewieźć rower samochodem?

Data publikacji: Autor: Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda

Fot. Skoda Wielu kierowców wyjeżdżając na wakacje zamierza zabrać ze sobą rowery dla siebie i rodziny. Sposobów na wygodne i bezpieczne przewiezienie takiego sprzętu są co najmniej trzy.

Najprościej byłoby rower po prostu zapakować do samochodu. Ale muszą być spełnione dwa warunki - musi o być auto typu kombi lub SUV, ponadto bagażnik nie może być wypełniony bagażami. No i trzeba złożyć tylną kanapę, czyli w aucie pojedzie nie więcej niż dwie osoby. Jeśli jedziemy na wakacje z całą rodziną, żaden z tych punktów jest niemożliwy do spełnienia. Trzeba rowery zabrać w innych sposób.

Najpopularniejszym, a zarazem najtańszym typem bagażnika są uchwyty na dach. Jednak aby je zamontować, musimy mieć tzw. belki bazowe, które mocuje się w poprzek dachu. Oczywiście należy dobrać takie belki, które pasują do danego modelu samochodu. Belki montuje się do specjalnych gniazd w dachu aut. Wygodniejszym rozwiązaniem jest, jeśli pojazd ma relingi dachowe. Można wtedy regulować odstęp pomiędzy belkami.

Jeśli mamy już belki, trzeba dobrać uchwyty na rowery. Najprostsze kosztują od 50 zł. Jednak są to konstrukcje niewygodne, bo rower trzeba na nich umocować za pomocą pokręteł lub śrub. Lepszym i bezpieczniejszym rozwiązaniem są uchwyty z automatycznymi zaczepami i zamkiem przeciwkradzieżowym. Po wstawieniu roweru system sam go blokuje w specjalnych uchwytach. Natomiast żeby jednoślad zdjąć, wystarczy kluczykiem odblokować zamek, czasem jeszcze wcisnąć przycisk.

Wygodne są bagażniki z systemem windującym rower na dach. Mają specjalne ruchome ramię, które można opuścić na wysokość bioder albo nawet na ziemię. Potem wstawić do niego rower i wywindować na dach auta.

Głównym minusem rowerowych bagażników dachowych jest opór powietrza, jakie stawiają zamontowane jednoślady oraz limit dopuszczalnego obciążenia dachu. Jeśli przewozimy rowery w ten sposób trzeba pamiętać, aby nie rozwijać nadmiernych prędkości.

Fot. Skoda - Auto z zamontowanymi na dachu rowerami zmieniają jego środek ciężkości - wyjaśnia Radosław Jaskulski, instruktor Skoda Auto Szkoła. - Dlatego należy zachować ostrożność podczas pokonywania zakrętów. Nie należy też wykonywać gwałtownych manewrów. Trzeba też uważać, kiedy wyjeżdżamy zza ekranów dźwiękochłonnych lub zza drzew, bo może nas zaskoczyć boczny wiatr.

Poza tym kierowca musi pamiętać, że jego auto jest... wyższe. Odpada zatem wjazd do większości podziemnych lub zadaszonych parkingów, a i podjeżdżając pod drzewa należy zachować uwagę.

Są też inne ograniczenia, np. dopuszczalne obciążenie dachu. Pół biedy, jeśli trzeba przewieźć jeden lub dwa rowery. W przypadku czterech może być już kłopot.

Wygodniejszym rozwiązaniem są bagażniki montowane na klapę bagażnika. Występują zarówno w wersjach dla sedanów, jak i hatchbacków oraz kombi. Są też specjalne konstrukcje dla aut 4x4, które montuje się na kole zapasowym z tyłu. Co prawda opór powietrza, jaki powoduje taki bagażnik wraz z rowerami również jest spory, ale przynajmniej łatwiej na nim umieścić jednoślady.

- Wadą bagażników na klapę bagażnika jest utrudniony dostęp do kufra. Co prawda są takie bagażniki, które pozwalają na otwarcie pokrywy kufra, ale w sytuacji, kiedy przewozimy trzy lub cztery rowery może to być po prostu niewykonalne ze względu na ciężar - tłumaczy Radosław Jaskulski.

Zatem jeśli np. złapiemy gumę, to wydostanie koła zapasowego z bagażnika oznaczać będzie demontaż rowerów z bagażnika.

Chyba najlepszym rozwiązaniem są bagażniki na hak holowniczy. Zaletą tych konstrukcji jest łatwość montażu zarówno samego bagażnika, jak i rowerów. Specjaliści radzą, aby podczas kupna bagażnika i uchwytu rowerowego wybierać te wykonane z aluminium. Co prawda są droższe od stalowych, ale są lżejsze i wytrzymalsze. Są też takie, które pozwalają na otwarcie pokrywy bagażnika bez konieczności demontażu rowerów.

Wybierając bagażnik rowerowy najlepiej jest wybrać taki, który poleca producent pojazdu. Mamy wtedy pewność, że jego konstrukcja jest dopasowana po naszego auta. Taką ofertę ma również Skoda. Firma ma w tym spore doświadczenie, bo w swoim portfolio ma również rowery. Historia tej marki pod koniec XIX wieku zaczęła się właśnie od produkcji rowerów.

Zarówno w przypadku bagażników na klapę bagażnika, jak i na hak holowniczy trzeba pamiętać, że jeśli po zamontowaniu rowerów niewidoczna jest tylna tablica rejestracyjna auta, trzeba zamontować tablicę na bagażnik. Jednak zabronione jest przekładanie tablicy z auta na bagażnik. Trzeba zamontować trzecią tablicę, o wydanie której należy się zwrócić do wydziału komunikacji. Koszt to 50 zł.

Fot. Skoda

Fot. Skoda

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości